Stylo Clique ^_^

Thursday, October 21, 2010

+_BILA TAKDIR ITU BERBICARA_+ (BAB 57-58)


BAB 57

Malam itu Iqram berada di rumah sewa rakannya. Iqram meletakkan keretanya di luar pagar. Dia berhasrat untuk memberitahu Iqbal dan Badrul mengenai pernikahannya. Dia merasakan lebih elok jika teman baiknya mengetahui status dirinya. Iqram tersenyum sendiri apabila mengenangkan peristiwa di pejabat sebelum dia pulang. Iqram memberitahu In yang dia akan pulang lewat.
“Saya balik lambat hari ni,”
“Awak nak pergi mana?”
“Saya nak jumpa kawan saya,”
“Kawan? Qistina?”
“Bukan. Iqbal dengan Badrul. Kawan satu rumah saya. Ingat tak hari tu saya cerita?”
“Oh, ingat,”
“Awak ni asyik ingat saya keluar dengan dia je,”
“Saya teka je,”
“Awak jealous eh?” soal Iqram cuba menduga In.
“Mana ada,” jawab In lalu berpaling darinya.
Iqram mengelengkan kepala. Iqram tahu yang In cemburu terhadap Qistina.
Iqram melangkah masuk ke rumah itu. Terasa rindu terhadap suasana rumah itu.
“Eh, apa mimpi kau balik?” ucap Iqbal apabila melihat Iqram yang tiba-tiba muncul di hadapan pintu.
“Aku rindu kat kau dengan Badrul,” ucap Iqram lantas masuk ke dalam rumah.
“Yelah. Kau tu rindu je datang rumah ni,” balas Iqbal.
Badrul sedang bermain Play Station 3. Leka benar dengan permainan bola sepak itu
“Kalah ke menang?” tanya Iqram setelah melihat Badrul bersunguh-bersungguh menekan alat kawalan yang dipanggil joystick itu.
“Kau tengoklah Badrul main tu. Sampai nak patah aku tengok joystick tu tapi tak menang-menang juga lawan dengan komputer,”
“Tak menang? Aik? Selalu menang,”
“Dia main level very hard. Nak tunjuk terror lah tu,”
“Patutlah. Kau kena mandi bungalah Bad,” ucap Iqram sambil melemparkan bantal kepada Badrul.
“Weh, jangan kacau akulah. Aku tengah fokus ni. Tengah seri 1-1 ni,”
“Kau jangan layan Bad ni. Kau tanya apa-apa pun tak akan jawab. Eh, kau tidur sini ke? Ke tidur kat rumah bapak kau?” sindir Iqbal.
“Perli nampak. Taklah, aku tidur kat rumah aku,”
“Rumah kau? Rumah kau yang mana satu?”
“Aku ada beli rumah. Aku duduk dengan isteri aku,” ucap Iqram selamba.
Pandangan Iqbal yang tadi tertumpu kepada televisyen, kini beralih kepada Iqram. Matanya terbeliak. Badrul pula yang dari tadi leka menumpukan perlawanan bola sepaknya kini tertumpu kepada Iqram.
“Apa?” sengaja Iqram berkata begitu.
Dia tahu yang Iqbal dan Badrul pasti terkejut.
“Aku salah dengar ke kau yang salah cakap?” tanya Badrul.
“Apa yang salah aku cakap dan apa yang salah yang kau dengar?” tanya Iqram pula.
“Kau cakap kau duduk dengan isteri kau,” balas Badrul.
“Sejak bila kau kahwin ni? Siapa pula yang jadi bini kau ni?” kali ini Iqbal pula bersuara.
“Aku kahwin dah dekat enam bulan,”
“Kau jangan cakap kau kahwin dengan Natasya kat Thailand,” Badrul mematikan permainannya lalu menumpukan perhatian kepada cerita Iqram.
“Aku nak kahwin dengan Natasya? Dalam mimpi pun aku tak nak,”
“Habis tu? Siapa? Insyirah? Tak kanlah,” teka Iqbal.
Iqram hanya tersenyum.
“Gilalah. Takkan Insyirah pula?” balas Badrul.

“Aku dah agak, mesti semua ni ada something. Sejak bapak kau cakap pasal kau dah lama tak balik rumah dia hari tu then kau pulak cuti masa Insyirah sakit, aku dah dapat rasakan sesuatu. Tapi aku tak sangka pulak macam ni ceritanya.,” kata Iqbal setelah mendengar keseluruhan cerita Iqram.
“Aku rasa macam tak percaya. Kau mimpikan dia, kau jumpa dia, kau kahwin sebab kena tangkap khalwat then kau jadi suami dia,”
“Tu namanya jodoh,”
“Tapi kesian Insyirah. Dia baru dapat tahu yang Zaf meninggal then dalam hari yang sama kena kahwin dengan kau. Dengan orang yang baru dia kenal. Kau tak patut ngaku macam tu,” kata Iqbal lagi.
“Aku tak tahu. Ada sesuatu yang buat aku beritahu macam tu. Aku dapat rasakan kalau aku tak buat macam tu, dia akan jauh dengan aku. Mesti dia nak elakkan diri daripada aku. Aku tak nak. Aku dah sayangkan dia,”
“Mesti bapak kau tak tahu pasal ni kan?” duga Badrul.
“Dia tak tahu. Insyirah rapat dengan bapak aku. Aku tak nak dia rasa terhutang budi sebab aku anak Ahmad Taufiq. Aku dapat tahu yang bapak aku banyak tolong family dia lepas ayah dia meninggal. Lagipun dia belum boleh terima aku sepenuhnya. Aku tak nak kalau aku beritahu semua orang, tiba-tiba Insyirah tak nak mengaku yang dia isteri aku macam mana? Malu aku. Lebih baik macam ni je,”
“Sekarang macam mana? Maksud aku, hubungan kau dengan Insyrah,” tanya Badrul pula.
Iqram mula mengukir senyuman.
“Aku tanya suruh kau jawab, bukan suruh kau senyum,” balas Badrul.
“Aku rasa dia macam suka kat aku tapi dia macam main tarik tali lagi. Aku dapat rasa yang dia still sayangkan Zaf,”
“Memanglah. Cinta pertama, perempuan memang susah nak lupa. Lagipun kau buat macam tu kat dia, mesti dia susah nak terima kau bila dia ingat balik peristiwa malam tu,”
Iqbal cuba memberi pendapat.
“Aku dapat rasa juga yang dia bagi aku peluang. Sikit-sikit dia terima aku. Dia dah tak marah-marah lagi. Dia ada masak untuk aku,”
“Wah, beruntunglah dapat rasa masakan gadis idaman,” ucap Badrul.
“Sedap dia masak?” tanya Iqbal.
“Boleh tahan. Lagi sedap daripada korang yang masak,”
Iqbal dan Badrul mencebik.
“Lain kali kalau datang sini, tapaukan untuk kitorang,” seloroh Badrul.
“Mana boleh,” balas Iqram.
“Kau ni kedekut la,” balas Badrul
“Dia tahu kau pernah mimpikan dia sebelum kau jumpa dia?” soal Iqbal lagi, cuba mencelah.
Iqram mengangguk.
“Tahu tapi dia tak percaya,”
“Kau dah tunjuk lukisan tu?”
“Dah, tapi dia macam tak percaya juga. Aku tak kisah kalau dia tak percaya, yang penting dia terima aku. Dia banyak ubah pemikiran aku,”
“Lain macam je kau cakap. Hebat betul Insyirah ni,”
“Dia ada ajar aku baca Al-Quran. Sedikit sebanyak dia ajar aku nak maafkan papa dengan mak tiri aku,”
“Kau dah baca Al-Quran?” tanya Badrul.
“Ya. Aku dengar dia bacakan Yaasin untuk Zaf. Aku macam cemburu dengan Zaf. In sayangkan dia sangat. Aku nak rasa kasih sayang dia,”
“Tapi kau ada cakap yang dia macam terima kau kan?”
“Ha’ah. Dia marah bila Qistina ajak aku keluar,”
“Qistina? Sepupu kau yang kat Melbourne tu?” tanya Iqbal.
“Yelah. Dia baru balik Malaysia dengan family dia. Qhairul pun ada. Ni satu lagi bala sampai,”
“Bala apa?”
“Qhairul nak tackle dia. Dia hantar bunga. Nasib baik In tak layan dia,”
“Sepupu kau sendiri nak tackle bini kau? Kau tak cakap dengan dia ke?”
“Tak. Aku tak nak rahsia aku terbongkar. Qistina pun satu hal juga. Aku takut In baru nak baik kat aku tiba-tiba nanti dia jauh pulak bila dapat tahu Qis tu suka kat aku,”
“Kau ni perasan lah. Macam mana kau tahu yang Qis tu suka kat kau,” ejek Badrul.
“Aku tahulah. Aku dapat rasa. Bapak aku pun cakap macam tu,”
“Biasanya Qis sekejap je kan datang sini. Mana tahu dia balik Melbourne bulan depan,” Iqbal cuba menyedapkan hati Iqram.
“Tak, aku dengar dia nak stay sini. Qhairul dah habis belajar,”
“Memang bala selagi kau tak beritahu Qhairul dengan Qistina yang kau dah nikah dengan Insyirah. Apa nak jadilah kau ni. Kau nak sepupu kau rosakkan hubungan kau dengan In? Qistina dengan kau yang Qhairul pulak dengan In,” ucap Iqbal.
“Natasya macam mana? Dia tahu tak?”
“Entahlah. Aku tak tahu dengan siapa minah tu sekarang. Lagi aku tak dengar nama dia lagi bagus,”
“Kau tahu tak Iqram, aku nak sangat jumpa In. Nak tengok sama ke tak dengan perempuan yang dalam lukisan kau tu,”
“Nantilah. Kalau semuanya dah ok,kalau  In dah cakap yang dia sayang kat aku, aku bawa korang jumpa dia. Aku rasa aku tak payah kenalkan dia kat kau. Kau mesti dapat cam dia,”
“Aku gembira tengok kau gembira macam ni,” ucap Badrul.
“Terima kasih Bad. Tapi masalah aku sekarang Qhairul dengan Qistina,”
“Sebab tulah kau cerita kat kitorang? Kalau tak, tak nak cerita pun. Kitorang tanya pun tak nak jawab. Betul tak apa aku cakap Bad, nanti kalau dia nak cerita, dia cerita. Tak payah nak paksa-paksa,”
“Bukan tak nak cerita, tapi masa tak sesuai,”
“Tapi betul cakap Bad. Kitorang happy tengok kau happy macam ni. Aku juga yang melepas. Tak ada awek lagi. Yang sorang dah tunang, yang sorang dah nikah, aku juga yang terlajak,” ucap Iqbal.
“Eh, belum lagi bro. usia belum cecah 30 lagi, belum terlajak lagi,” gurau Iqram.

BAB 58

Jam menunjukkan pukul 1 tengahari. Staf di pejabat sudah pun keluar untuk makan tengahari. Tinggal Iqram dan In masih lagi berada di pejabat Iqram. Mereka sedang berbincang mengenai mesyuarat tapak sebentar tadi.
“Awak tak nak makan ke? Dah pukul 1 ni,” tanya Iqram setelah dia melihat jam tangannya.
“Kenapa? Nak belanja?”
“Daripada saya belanja awak, lebih baik saya makan masakan awak,”
“Awak ni, memang pandai cakap manis eh,”
“Manis ke?”
Belum sempat In bersuara, pintu pejabat Iqram di ketuk. Qistina berada di luar. Qistina menunjukkan dua buah beg plastik yang berisi makanan segera itu. Iqram memandang In.
“Saya keluar dululah,”
“In,”
In tidak menoleh. Qistina membuka pintu.
“Hai In,”
In hanya tersenyum.
“Abang kirim salam. Dia pesan tadi. Kalau In sudi keluar makan dengan pengirim bunga semalam, In turunlah. Dia ada tunggu kat bawah. Entah-entah ada kat depan tu. Cuba tengok,” kata Qistina.
In menjengah ke pintu hadapan. Qhairul sedang melambai ke arahnya.
“Betul tak Qis cakap. Dia nak ajak In makan tu,”
“Kita ajak In makan sekali la,” cadang Iqram.
“Eh, Qis beli dua set je. Untuk Qis dengan abang Iqram. Tak apalah, bagi peluang kat abang Qhairul,”
 “Tak apalah, saya boleh makan kat restoran depan tu,”
“Biar saya temankan,” ucap Qhairul yang tiba-tiba muncul di sebelah In.
“Eh, Qhai..makanlah sekali dengan aku,” ajak Iqram,bersunguh-sungguh.
“Tak apalah,kau makanlah dengan Qis. Lagipun tak cukup makanan yang adik aku bawa tu. Aku nak temankan In lunch,”
“Entah abang Iqram ni. Biarlah abang makan dengan In. Biar diorang kenal-kenal. Qis dah bawakan ayam goreng dengan burger ni,”
Lidah Iqram seperti terkelu, tidak mampu untuk berbuat apa.
Qistina sempat menunjukkan tanda ibu jari kepada Qhairul. Mereka berdua sama-sama tersenyum.

In dan Qhairul sudah berada di perkarangan Berjaya Holdings.
“Awak nak makan kat mana?” tanya Qhairul.
“Saya rasa nak makan kat restoran depan tu je,” balas In.
“Apa kata saya bawa awak pergi satu tempat. Kita makan kat sana je,”
“Tak apalah, saya dah biasa makan kat restoran depan tu,”
“Awak tak sudi ke?”
“Bukan, saya lebih selesa makan kat depan tu,”
“Awak takut?”
“Bukan macam tu. Saya pun baru kenal Qhairul. Saya tak biasa,”
“Sebab tak kenallah, kita patut berkenalan. Ok, saya temankan In makan kat restoran depan,”
In hanya tersenyum. Mereka sama-sama melintas jalan. In mengambil tempat duduk di luar. In memesan nasi goreng kampung dan jus oren, begitu juga Qhairul.
“Dah lama kerja kat Berjaya Holdings?” Qhairul cuba memulakan perbualan.
“Baru lagi. Dalam enam bulan,”
“Ok kerja kat sini?”
“Ok, semuanya ok,”
“Awak kerja under Iqram lah ye?”
“Saya TA, dia engineer. Jadi memang semua kerja saya bersangkut paut dengan dia. Awak pulak?”
“Saya?”
In mengangguk.
“Saya baru habis belajar. So, balik Malaysia ni nak tolong papa saya,”
“Dulu belajar kat mana?”
“Melbourne. Tapi memang tak sama kat Malaysia,”
“Kenapa tak sama?”
“Kat Melbourne best tapi kat Malaysia lagi best,”
“Sekarang awak buat apa?”
“Saya rehat dulu. Mungkin dalam minggu depan saya masuk office,”
“Awak dah lama kenal Iqram?”
“Dah lama sangat, dari kecil lagi. Dia sepupu saya,”
“Iqram sepupu awak?”
In menanyakan soalan itu dengan nada terkejut.
“Ya. Kenapa? Iqram tak cerita kat awak?”
In mengelengkan kepala.
“Saya dengan Qistina sepupu Iqram. Memang kitorang rapat sejak kecil lagi,”
“Oh, patutlah,”
“Mm? Apa yang patutlah?”
“Patutlah Qistina dengan Iqram nampak rapat,”
“Adik saya memang manja dengan Iqram. Entahlah, Iqram macam lain pulak sejak akhir-akhir ni,”
In mengangkat bahunya menandakan tidak tahu.
“Mungkin sebab dia busy tak. Awak rasa macam mana?”
Qhairul cuba menanyakan pendapat In.
“Mungkin. Sekarang BH banyak projek. Iqram busy sikit,”
“Ke sebab awak? Yelah, kerja dengan orang macam awak. Nampak biasa je tapi ada tarikan tersendiri,”
“Kenapa nak kaitkan saya pulak? Saya just kerja kat BH. Itu je,”
“Kalau saya kat tempat Iqram, mungkin saya ada perasaan kat awak,”
‘Dua-dua sama je. Dah nama sepupu, asyik cakap pasal perasaan je….’ bisik hati In.
In hanya tersenyum. Malas dia mahu bermain tarik tali dengan Qhairul.

Taufiq melewati pejabat Iqram. Anaknya masih lagi berada di situ. Baru sahaja tadi dia berselisih dengan Qistina.
“Kamu tak makan lagi ke?” sengaja Taufiq menanyakan soalan itu.
“Eh, papa. Dah,baru je tadi,”
“Makan dengan Qistina ke?”
“Macam mana papa tahu?”
“Tadi, berselisih kat lobi bawah. Papa nampak Qhai makan dengan In kat restoran depan tu tapi papa tak jumpa diorang, just nampak dari sini,”
“Qhai makan dengan In kat restoran depan?”
“Yelah. Kenapa?”
“Tak ada apa pa,”
“Kamu suka ke dengan Qis tu?”
“Pa, papa kan tahu yang dia tu sepupu Iqram. Iqram rapat dengan dia macam adik beradik. Tak ada apa-apa pun”
“Papa tahu tapi uncle Fadhil ada tanya dengan papa pasal kamu. Papa dapat agak dia tanya untuk Qis,”
“Dia tanya apa?”
“Dia tanya kamu dah ada ke belum. Tapi dia tak cakap apa-apa lagi. Cuma tanya pasal tu je. Mesti Qis yang suruh tanyakan. Kamu tahu jelah perangai Qis yang manja tu. Tu yang agaknya dia ajak kamu lunch sama-sama,”
“Papa jawab apa?”
“Papa jawab guna jawapan selamatlah. Papa cakap tak tahu dan papa cakap mungin tak ada siapa-siapa lagi,”
“Papa selamatlah. Yang kena Iqram. Papa cakap apa lagi?”
“Papa cakap, soal jodoh kamu, kamu yang tentukan. Mana yang baik, papa ikut. Mana yang tak, papa kena tegur,”
Iqram hanya mendiamkan diri.
“Papa tahu tapi terpulang kamu. Papa tak suka memaksa. Cukuplah papa dah buat salah dengan mama dan kamu dulu. Papa bagi hak kapada kamu untuk memilih siapa dalam hidup Iqram,”
Iqram memandang wajah Taufiq. Pandangan mata Taufiq redup ketika itu. Dia teringat akan In yang memintanya untuk memberikan ayahnya peluang kedua.
“Yang papa pelik, kenapa Qhai makan dengan In,”
“Biasalah pa. Dia cakap tak ada perempuan yang dia berkenan kat Melbourne. Tu yang cuba nak berkenalan dengan In agaknya,”
“Kalau papa pun, papa berkenan dengan In tu. Nasib baiklah papa ni dah tua,”
“Hai pa, ada hati nak pasang lagi,”
“Tak adalah. Kan papa cakap tadi yang papa ni dah tua. Kalau papa ni muda macam Iqram, papa memang suka kat In tu,”
“Boleh nanti Iqram cakap dengan aunty Halimah yang papa nak pasang satu lagi,” gurau Iqram.
“Ish kamu ni. Ada juga perang meletus,”
Taufiq keluar daripada pejabat Iqram.
“Papa,”
Taufiq menoleh.
“Kirim salam dengan aunty Halimah,”
Air muka Taufiq berubah. Kelihatan air muka Taufiq gembira, dia tersenyum.
“Insya ALLAH. Balik rumah papa kalau ada masa,” ajak Taufiq.
Iqram hanya mengangguk. Iqram tiba-tiba merasakan masalahnya bertambah. Masalah Qhairul, Qistina dan pastinya Insyirah. Pasti Qhairul menceritakan hubungan keluarga mereka.

No comments:

Post a Comment