Stylo Clique ^_^

Friday, September 7, 2012

.:: Superbike itu CINTA ♥ - BAB 28 ::.







BAB 28

Matanya meliar ke sekeliling kawasan rumah. Dia mencari lelaki itu. Setelah puas memikirkan kata-kata teman yang sudah dianggap seperti darah daging sendiri, A.D merasakan ada benarnya. Dia harus memilih untuk berhenti berlari. Dia sendiri sudah penat menafikan apa yang telah tersurat. Akhirnya, dia melihat susuk tubuh sasa itu di ruangan kegemaran ayahnya. Perlahan-lahan dia melangkah keluar.

“Awak buat apa kat sini?” soal A.D.

Wafi menoleh apabila telinganya mendengar suara A.D.

“Saja ambil angin. Tekanan kat pejabat tu hilang kalau saya kat sini.”
“Patutlah papa suka pergi kat laman ni. Agaknya dia pun macam awak juga.”

Wafi tersenyum.

“Awak, terima kasih sebab tolong saya uruskan Bina Kurnia. Kalau awak tak ada, saya sendiri tak tahu macam mana saya nak uruskan harta peninggalan papa yang berharga tu. Saya tahu Bina Kurnia sangat bermakna bagi papa.”
“Itu dah menjadi tanggungjawab saya. Memang Bina Kurnia adalah harta papa yang paling bermakna, tapi awak adalah harta papa yang tidak ternilai. Awak satu-satunya anugerah yang paling berharga dalam hidup papa. Dan itu yang membuatkan saya adalah orang yang sangat bertuah kerana…………..”
“Kerana apa?”
“Saya orang yang sangat bertuah kerana dapat berada di sisi awak.”

A.D hanya mampu memandang wajah Wafi. Kini, apa sahaja yang keluar dari bibir itu mampu membuatkan perasaan A.D menjadi tidak menentu.

“Saya yang sebenarnya bertuah sebab berada di sisi awak sedangkan saya ni penuh dengan kekurangan.”
“Kalau awak rasa macam tu, saya lebih jauh daripada tu. Saya yang pada mulanya hina awak. Saya tak boleh terima kehadiran awak setiap kali saya nampak awak. Saya cakap tak mungkin saya akan sukakan awak apatah lagi mahu jadikan awak sebagai isteri saya.”

Saya sememangnya hina. Saya sendiri tidak boleh menerima kehadiran diri saya. Memang tak salah apa yang awak rasa, Wafi.

Suara hati A.D berbisik. Tidak sepatutnya perasaan Wafi berubah terhadap dirinya. Dan begitu juga dengan perasaannya. Dia sendiri tidak tahu apa yang telah dia lakukan sehingga Wafi berubah. Selama sebumbung dengan Wafi, dia menjadi dirinya sebenar. Langsung tidak berniat mahu berkongsi perasaan yang sama dengan lelaki itu.

“Memang patut awak rasa macam tu.”
“Tapi itu dulu.”
“Macam mana kalau saya cakap awak patut teruskan apa yang awak rasa pada awalnya dulu? Saya tak sama macam gadis yang lain.”
“Tapi saya suka sesuatu yang lain.”
“Saya tahu awak tak akan boleh terima saya.”
“Kenapa? Sebab awak naik superbike? Sebab penampilan dan gaya awak macam lelaki?”
“Awak, sebenarnya saya………..”

Tatkala A.D sudah bersedia unuk meluahkan segala-galanya, tiba-tiba telefon bimbit Wafi berbunyi.

“Awak, sekejap.”

Wafi segera menyeluk poket seluar lalu mengeluarkan telefon bimbitnya. Tertera nama Wadi di skrin.Wafi menyambut panggilan itu. A.D berpaling daripada Wafi. Dia cuba untuk mengumpulkan kekuatan yang ada. Dia tahu Wafi akan kecewa tetapi sekurang-kurangnya dia mampu untuk bersemuka dengan realiti. Sudah tiba waktunya untuk A.D belajar menerima kesan masa silamnya. Jika dia terus berlari, sampai bila-bila pun perasaan bersalah dan marah terhadap diri sendiri tidak akan lenyap. Dia harus berlaku jujur.

“Awak,” panggil Wafi.

A.D seperti mengelamun.

“Awak,” panggil Wafi lagi.

A.D menoleh.

“Wadi telefon saya. Dia baru ambil keputusan SPM siang tadi. Dia dapat semua A.”
“Alhamdulillah,” ucap A.D
“Alhamdulillah dia dah tolong capaikan impian saya. Saya memang nak dia berjaya. Kami memang nak nenek bahagia. Inilah hadiah yang mampu saya dan Wadi berikan untuk nenek atas segala pengorbanan yang dia telah lakukan untuk membesarkan kami.”

Wajah Wafi jelas menunjukkan dia gembira. A.D merasa bahagia melihat Wafi tersenyum. Dia sendiri tidak menyangka, melihat senyuman orang yang kita sayang mampu membuatkan kita bahagia.

“Awak nak cakap apa tadi?”
“Tak ada apa-apa. Saya pun lupa nak cakap apa.” balas A.D.

Tidak tegar rasanya untuk merosakkan perasaan gembira Wafi. Dia sendiri tidak sanggup melihat wajah itu kecewa kerana dirinya. A.D sendiri tidak mampu membayangkan keadaan Wafi jika dia mengetahui kisah hidup Riana. Atau lebih tepat lagi, A.D belum bersedia untuk melepaskan kebahagiaan sementara yang dikecapinya kini. Bagaimana kalau Wafi membuang A.D seperti sampah, sebagaimana Haikal lakukan terhadap Riana? Tidak sanggup A.D membayangkan perkara itu.

---------------------

Wafi segera meletakkan beg sandangnya di bangku panjang berhampiran dengan padang. Dia sempat memandang jam tangannya. Rafiq juga melakukan perkara yang sama lalu duduk di bangku itu.

“Apasal tengok jam?”
“Kenapa? Tak normal ke aku tengok jam?”
“Tengok jam tu memanglah normal tapi kau tu yang tak normal. Dari tadi aku tengok kau tersengih-sengih. Sanggup tinggalkan kerja kat pejabat tu bila Malik ajak main ragbi kat sini eh? Kau ingat aku tak tahu ke kenapa? Macam tak boleh jumpa pula kat rumah kan?”
“Kau jangan nak merepek ya Encik Rafiq. Kebetulan hari ni P.A aku cakap appointment aku petang ni batal. Aku pun dah lama tak pegang bola ragbi.”
“Kau nak tipu aku ke Encik Wafi? Kau memang tengah bahagia kan?”
“Banyak benda baik berlaku dalam hidup aku. Adik aku, si Wadi tu dapat keputusan baik untuk SPM dia. Mestilah aku gembira. Sementara benda baik berlaku ni, aku nikmatilah. Esok-esok kita tak tahu nasib kita.”
“Satu lagi sebab A.D kan?”

Wafi hanya tersenyum.

“Senyum kau tu dah bagi aku jawapan. Eh, kau cakap dengan aku tadi ada seorang lagi nak main kita. Siapa?”
“Adalah. Kejap lagi dia sampai.”

A.D, Samsul dan Izwanie melangkah keluar daripada perpustakaan. Kebetulan kedudukan perpustakaan tidak jauh daripada padang ragbi. A.D mahu menuju ke tempat letak kenderaan. Tetapi dia merasakan ada seseorang sedang memerhatikannya dari jauh.
"Eh, A.D…..tu Wafi kan?” tanya Izwanie.
“Ha’ah la. Wah…..tak sangka romantik betul mamat sengal ni kan? Kat rumah dah jumpa, kat sini pun masih nak jumpa lagi?” usik Samsul.
“Kalau satu hari mulut kau orang tak jadi gear automatik memang tak boleh kan? Kau tak nampak dia kat padang tu? Dia kan nak main ragbi. Bukannya kau orang tak tahukan yang dulu dia wakil universiti kita?”
“Memanglah. Tapi kalau mata dia macam nak terjojol tengok kau kat sini tu, apa maknanya? Eh, jomlah kita pergi kat suami kau tu. Aku nak tengok juga dari dekat kawan baik dia tu,” ajak Izwanie.
“Yalah A.D. Kau ni tak baik tau kedekut, bahagia sorang-sorang.”

A.D menggelengkan kepala tetapi kakinya menurut kehendak mereka berdua. Mereka bertiga menuju ke arah Wafi dan Rafiq.

“Lambat awak balik hari ni,” soal Wafi sebaik sahaja A.D berada di hadapannya.
“Saya ada study group dengan Wanie dan Sam. Dah nak final exam kan? Awak juga yang suruh saya tumpukan perhatian sepenuhnya dengan pengajian saya.”
“Awak dah makan?”
“Dah. Awak nak main ragbi ke kejap lagi?”
“Ha’ah. Malik, kapten pasukan kita orang dulu sekarang dia dah jadi jurulatih. Saja aje, dah lama tak main ragbi.”
“Ehem…ehem..amboi, mesra sungguh sampai tak ingat ada orang kat sekeliling. Ingat kita orang ni palang tiang gol ke?” tegur Samsul.

Wafi menggaru-garukan kepalanya yang tidak gatal. Dia sendiri sudah asyik dengan perasaannya.

“Ni kawan saya, Rafiq.”
“Hai.” ucap Rafiq.

A.D tersenyum.

“Ni kawan saya, Samsul dengan Izwanie. Dia orang berdua ni kawan baik saya.”
“Hai. Saya banyak kali nampak awak berdua. Kadang-kadang kita pernah satu kelas kuliah kan? Satu lagi masa majlis pernikahan A.D dengan Wafi. Betul tak?”
“Ha’ah. Ingatkan tak perasan kita orang. Al-maklumlah, orang popular.” ucap Izwanie.
“Ish..mana ada popular. Biasa-biasa aje. Orang yang anggap kita orang ni popular, tapi tak pun.” balas Rafiq.
“Awak berdua aje ke? Kawan-kawan yang lain tak join?” soal A.D kepada Wafi.
“Ada sorang lagi tapi dia bukan budak U kita. Dia sampai lambat sikit.”
“Oklah. Saya balik dulu. Kita jumpa kat rumah nanti.”
“Awak, hati-hati bawa motor tu.”

A.D mengangguk.

-------------------

“Haikal, thanks a lot because bring me here. Actually, Wafi is very busy. I memang dah lama tak jumpa dia.”
Come on, Dhira. You are my closest cousin. Of course I will help you.”
I memang tak sabar nak beri kejutan kat dia.”

Mata Haikal memandang wajah A.D yang sedang berada berhampiran dengan tempat letak keretanya. Dia seperti mengenali wajah itu. Wajah itu seperti sedikit berbeza. Dia berusaha untuk mengembalikan semula ingatannya.

Dhira, why not you go first? I’ll catch up you later. Lagi pun I tak nak ganggu saat-saat manis you. Mesti banyak benda you nak cakap dengan Wafi kan?”
“Ok. I jumpa Wafi dulu.”

Nadhira tersenyum lalu keluar daripada kereta dan terus menuju ke arah padang.
Haikal cuba mengamati dalam-dalam raut muka gadis yang kelihatan kasar di matanya itu. Peristiwa 3 tahun dahulu kembali ke kotak fikirannya.

A.D baru sahaja mahu mengenakan topi keledar tetapi suara itu memanggilnya lalu dia membatalkan niatnya.

“Hai,” sapa Haikal.

A.D menoleh. A.D tergamam. Sampai mati sama sekali dia tidak akan melupakan setiap garis yang ada di wajah lelaki itu. Tidak mungkin dia mampu melenyapkan wajah yang telah merosakkan hidupnya. Suatu ketika dulu, sepenuh kepercayaan pernah diberikan terhadap lelaki yang berada dihadapannya.

“Aku tak kenal siapa kau.”
Are you sure my dear? You’re Riana, right?
“Kepala otak kau. Siapa dear kau?”
Come on. Aku tahu kau Riana.”
“Riana dah mati.”
“Riana dah mati? Habis tu, siapa kat depan aku ni?”
“Aku cakap aku tak kenal kau.”

A.D berusaha sekeras mungkin untuk mengelak daripada Haikal. Dia tidak mahu Wafi nampak apa yang sedang berlaku.
“Dari tadi aku perhatikan kau. Aku tak silap orang rasanya. So, nak lari daripada bekas kekasih kau ke? Kau ingat dengan pakaian kau macam lelaki ni, aku dah tak kenal kau? Kau ingat dengan rambut pendek kau ni, aku boleh tak cam kau? Kau ingat, aku lupa muka perempuan yang pernah aku tidur dulu?”
“Aku tak cari pasal dengan kau, kau jangan nak cari pasal dengan aku. Kau ingat aku lupa kau siapa? Aku memang buat silap besar kenal dengan kau, bangsat. Orang macam kau ni, memang tak layak hidup kat dunia ni.”
“Wooo…woo…Riana sekarang dah pandai cakap kasar? Mana Riana yang dulu? Yang lemah lembut, kalah dengan pujuk rayu aku? Yang mudah kena tipu dengan aku? Mana Riana tu?”
“Sebab kau, aku kena tanggung semua ni.”
“Salah aku lah? Setahu aku malam tu kita buat suka sama suka kan? Aku tak akan jamah kalau bukan sebab rela.”
“Kurang ajar.”
Riana mahu memukul Haikal dengan topi keledarnya. Tetapi Haikal sempat mengelak.
“Aku tak sangka Riana yang baru ni dah lain. Memang tak sama macam dulu. Nasib baik aku dah pernah rasa kau, kalau tak mesti sekarang ni aku gigit jari kan? Tapi, tak salah kalau kau nak kita ulang semula peristiwa malam tu. Apa salahnya kan?”

Haikal cuba menyentuh pipi A.D tetapi segera saja ditepis oleh A.D. Jijik rasanya memandang lelaki itu apatah lagi bersentuhan dengan Haikal. A.D memandang Haikal dengan penuh rasa benci dan dendam. Mahu sahaja dia menyiat mulut itu. Luka lama yang belum cukup sembuh sudah berdarah kembali.

“Jangan kau ingat aku ni sama macam Riana dulu. Mulut kau dengan diri kau memang sama. Pendek kata apa yang pada kau semuanya sama. Dasar jantan tak guna. Aku memang manusia paling bodoh sebab percayakan kau. Tapi kau lebih bodoh daripada aku kalau kau ingat aku nak ulang semula peristiwa malam tu.” ucap A.D. 

Dia segera mengenakan topi keledarnya lalu segera menghidupkan enjin motosikal. Lantas A.D memerah pendikit dan memecut dengan lajunya meninggalkan Haikal.
A.D tidak menyangka lelaki tidak berguna itu kembali semula dalam hidupnya. Tiba-tiba sahaja Haikal muncul di hadapannya. Adakah itu petanda bahawa rahsianya akan terbongkar? Apa yang membimbangkan A.D ketika ini hanyalah Wafi. Dia risau jika Wafi melihat perbualan mereka tadi.





4 comments:

  1. bila nk sambung lagi?? tak sabar rasanya ingin mengetahui ape yg bakal terjadi

    ReplyDelete
  2. sukarnya untuk berubah kan..kalo masa silam kita..asyik mengejar diri kita..yg mana kita cuba untuk melupakan nya..
    Adakah wafi akan menerima AD seadanya..sedangkan wafi tahu siapa diri Haikal dan sudah tentu dia dapat mengagak apa yg terjadi pada Adi seorg gadis yg polos satu masa dulu ...yg ditipu hidup hidup oleh seorg kasanova yg bernama Haikal kan..

    ReplyDelete