Stylo Clique ^_^

Saturday, June 23, 2012

.:: Superbike itu CINTA ♥ - BAB 15 ::.





BAB 15



A.D menuruni anak tangga yang berada di tingkat 2. Langkahnya perlahan. Fikirannya melayang. Puas dia memikirkan apa yang berlaku semalam. Dia benar-benar keliru. Sentuhan Wafi jelas terasa. Dia mahukan kepastian. A.D tahu, hanya ada satu cara yang boleh merungkaikan apa yang tersimpul. Dia perlu menanyakan hal itu terhadap Wafi sendiri.

“Argghh… mana boleh aku tanya soalan ni kat dia. Kalau dia tak buat, dah mamat sengal tu salah faham. Dia ingat aku ni syok kat dia pula sampai masuk dalam mimpi.” ucap A.D sendiri.

Dalam masa yang sama, Wafi juga sedang menaiki tangga. Dia pulang awal hari itu. Peristiwa semalam bermain di kotak ingatannya. Dia tersenyum sendiri. Wafi dapat merasakan dia semakin menyenangi kehadiran A.D dalam hidupnya. A.D bukan gadis biasa. Wafi terus melangkah dan matanya terlebih dahulu menangkap susuk tubuh itu. A.D mahu memakai topi keledarnya tetapi dia tidak perasan masih ada lagi satu anak tangga yang perlu dia jejak. A.D hampir terjatuh namun Wafi sempat menarik lengan A.D. A.D berada rapat dengan tubuh Wafi. Perasaan yang sama dirasakan semalam sedang dirasainya ketika itu.

“Lain kali kalau nak pakai topi keledar jangan sambil berjalan, kalau awak jatuh tadi macam mana?”
“Awak?”

A.D merasa janggal apabila Wafi memanggilnya dengan panggilan itu. Cepat-cepat A.D menjauhkan dirinya daripada Wafi.

“Bila masa aku cakap awak? Kau jangan nak perasan.”

Wafi tidak sedar yang dia memanggil A.D dengan panggilan sopan itu. Perasaan malam tadi terbawa-bawa hingga ke saat itu.

“Siapa yang perasan? Suka hati aje nak pegang-pegang aku. Tak payahlah nak baik hati sangat nak tolong aku.”

Ayat itu sengaja A.D tuturkan. Dia mahu menyembunyikan perasaan yang ada. Hanya Tuhan sahaja yang tahu jantungnya berdegup kencang.

“Apa yang aku buat tadi tu bukan nak selamatkan kau, tu tindakan spontan namanya. Kau tak belajar sains ke dulu masa sekolah? Manusia akan buat tindakan secara tak sengaja kalau ada berlakunya satu kejadian. Kalau orang lain yang jatuh tadi tu pun aku akan buat benda yang sama.”

A.D hanya mencebik mendengar kata-kata Wafi.

“Kalau ya pun, tak payahlah nak terangkan kat aku panjang lebar. Cakap ajelah tak sengaja, kan senang.”

Wafi terdiam. Dalam diamnya, dia membenarkan apa yang dikatakan oleh A.D. Dia sendiri tidak tahu mengapa dia perlu menerangkan dengan panjang lebar. Seolah-olah dia mahu menyembunyikan sesuatu sedangkan tiada apa yang perlu disembunyikan. Melainkan dia ada perasaan itu.

“Aku nak tanya, semalam kau ada………………………..”
“Ada apa?”
“Kau ada……….”
“Ada apa?”
“Tak ada apa-apalah.” ucap A.D sambil kakinya laju mahu menuruni tangga.
“Kenapa? Semalam kau ada mimpi pasal aku ke?”

Langkah A.D terhenti. Dia terkejut lalu segera menoleh ke arah Wafi. Matanya sedikit terbeliak.

“Semalam…………”

A.D tidak dapat meneruskan kata-katanya. Tiba-tiba sahaja dia malu.

“Huh…….jangan haraplah kau nak mimpi pasal aku sebab aku pun tak nak masuk dalam mimpi kau.” kata Wafi sambil tersenyum. 


Dia sengaja mahu melihat reaksi A.D. A.D menahan geram. Wafi sengaja mahu mengenakan dirinya.

“Argghhh…..bodoh, siapa nak mimpikan kau. Aku pun tak inginlah.” jerit A.D lalu dengan segera dia menuruni tangga menuju ke motosikalnya. 
Dia tidak mahu menerima akibat daripada perbuatannya. Sengaja dia menyebut perkataan itu, dia mahu menyakitkan hati Wafi. Wafi dapat mendengar dengan jelas jeritan A.D. Dia mahu mendapatkan A.D tetapi A.D sudah tiada.

-----------------------------

Bunyi rintik hujan lebat yang gugur ke bumi menenggelamkan bunyi televisyen yang sedang ditonton. Wafi segera mematikan televisyen sebaik sahaja guruh kedengaran. Wafi memandang ke balkoni dari dalam. Pintu kaca yang tertutup rapat sudah pun dibasahi dengan air hujan. 


Perasaan resah terbit di hatinya. A.D masih lagi belum pulang ke rumah. Sepatutnya ketika ini A.D sudah sampai ke rumah. Sudah banyak kali Wafi menghubungi A.D tetapi tiada balasan. Wafi mundar-mandir. Dalam masa seminit, entah berapa kali dia memandang ke dinding. Jam itu sudah melepasi pukul 12.20 tengah malam. Wafi segera berpaling apabila bunyi tombol pintu dipulas. Tubuh A.D dibaluti dengan pakaian hujan. Dia terkejut tatkala memandang Wafi yang sudah berada di hadapannya.

“Apasal aku telefon kau tak angkat?”
“Tengah bawa motor, lepas tu hujan. Kalau aku keluarkan, kena air hujan lepas tu rosak, kau nak ganti?”
“Masalahnya, dah malam ni. Hujan lebat pula kat luar tu.”
“Habis tu, apasal pula? Apa kena-mengena dengan kau?” ucap A.D sambil meletakkan topi keledarnya di atas almari kasut.

Dia membuka baju hujan yang dipakainya. A.D seboleh mungkin mahu mengelak untuk bertentangan mata dengan Wafi. Selama ini prinsipnya kukuh. Tiada siapa yang mampu untuk menembusinya. Dia yakin selama ini, penampilannya yang kasar boleh membuatkan mana-mana lelaki tidak akan menghampirinya. Tiba-tiba lain pula jadinya apabila dia bertemu dengan Wafi. Malam itu dia pulang lewat, dengan harapan Wafi sudah pun terlena. Dia sengaja bekerja lebih masa kerana tidak mahu bertembung dengan Wafi. Namun apa yang dirancang, meleset sama sekali. A.D mahu menuju ke biliknya. Tetapi Wafi segera mencapai lengan A.D.

“Kau ni kenapa? Tak puas hati lagi. Tak payahlah nak pegang-pegang.”
“Aku tunggu kau dari tadi, jawapan macam tu yang kau kasi?”
“Kau nak aku jawab apa? Memang betulkan tak ada kena-mengena dengan kau?”
“Masalahnya aku…………….”

Masalahnya aku risaukan kau. Itu jawapan hati Wafi.

“Masalahnya aku ni kena pegang amanah papa. Papa kau yang suruh,”
“Bila masa kau jadi baik hati sangat ni?”
“Aku ni tak gila macam kau. Kat luar tu hujan lebat. Manalah tahu jadi apa-apa kat kau, kemalangan ke, motor rosak kat tengah-tengah jalan, tiada siapa yang tahu. Kalau papa kau tanya aku, aku nak jawab apa? Sebab tu aku telefon kau banyak kali.”
“Siapa suruh kau telefon? Ada aku suruh? Lepas tu nak tunggu aku pula. Selama ni tak ada pula nak tunggu aku balik.” bebel A.D sambil memalingkan mukanya daripada berhadapan dengan Wafi.
“Apa? Kau ingat aku ni suka nak tunggu kau? Aku tunggu kau balik sebab………………”

Wafi tidak meneruskan kata-katanya. Perasaannya seperti terbahagi dua. Dia tidak sedar sejak bila perasaan itu muncul. Dia sudah mula bimbangkan A.D jika A.D tidak berada di hadapan matanya. Wafi tidak mahu A.D tahu akan perasaannya. Dulu, dia pernah mengatakan yang dia tidak akan suka dengan A.D. Apa yang menjadi masalahnya, semakin dia mahu melupakan perasaan itu, perasaan itu semakin bercambah dalam jiwanya. Lantas, dengan alasan mahu menyembunyikan apa yang dirasa, Wafi menarik telinga A.D.

“Apasal kau tarik telinga aku ni? Suka hati je. Bila masa aku cakap bodoh?”
“Ha…….inilah sebabnya aku tunggu kau balik. Tadi petang kau ada cakap kan?”
“Sakitlah,”

Seperti biasa tangan A.D mahu mencapai rambut Wafi. Belum sempat dia menyentuh ‘ekor kuda’ itu, A.D bersin.

“Aaaaaa…..chimmmmmmm,”

Pergerakan mereka berdua menjadi kaku. Air bersin terkena wajah Wafi. Wafi melepaskan telinga A.D. Perlahan-lahan A.D tersenyum. Dia tidak perlu menarik rambut Wafi lagi kerana dendamnya telah terbalas dengan cara yang lain. Wafi menyapu air itu dengan tangannya.

“Padan muka.”
“Kau memang sengaja kan bersin depan aku?”
“Kau ingat bersin ni macam buang air? Boleh tahan kejap? Bersin ni macam kentut juga,”
“Ishhh….kau ni memang tak senonoh la.”
“Apasal pula aku tak……aaaaaaaaa…….chiimmmmmmm.”

Sekali lagi A.D bersin. Wafi segera berlari menuju ke biliknya, mengambil tuala. Setelah itu dia pergi mendapatkan A.D yang masih lagi berdiri di situ. Wafi segera mengelap kepala A.D lalu dia mengusap-usap lembut rambut A.D yang basah dengan tuala itu. A.D terkejut dengan pelakuan Wafi.

“Kau asyik bersin aje ni. Ni mesti sebab kena air hujan. Lain kali kalau hujan, jangan bawa motor.”
“Habis tu, macam mana aku nak balik?”
“Naiklah teksi. Motor tu esoknya boleh pergi ambil. Kesihatan tu lagi penting kan?” tanya Wafi sambil matanya memandang mata A.D. 

Nada suara Wafi sedikit berbeza dari tadi. Kali ini dia berlembut dengan A.D.  A.D hanya memerhatikan wajah Wafi. A.D membiarkan tangan Wafi mengelap kepalanya. Setelah separuh kering, Wafi meletakkan tuala itu di bahunya lalu Wafi meletakkan kedua-dua tapak tangannya di pipi A.D.

“Kau ni comel, kau tahu tak? Macam budak kecil. Dah, pergi mandi. Kalau lambat mandi, nanti demam pula. Lepas tu, makan.”

Wafi sama sekali tidak sedar apa yang dikatakan. Dia merasa bahagia kerana dapat melindungi A.D.

“Makan?”
“Aku tadi termasak lebih. Bukan aku sengaja masak lebih. Tak kanlah aku nak buang pula makanan tu.”
“Aku tahulah. Tak kanlah kau tiba-tiba baik hati pula nak masak untuk aku.”
“Ha…..tahu pun. Tadi aku tolong lapkan kepala kau tu sebab…….”
“Kau buat sebab tindakan spontan kan?”

Wafi hanya tersenyum. Itulah jawapan yang sepatutnya Wafi tuturkan, namun hatinya berkata lain. Dia membiarkan sahaja ayat itu tiada penghujungnya.


-------------------------

Panas matahari pagi memancar ke seluruh alam. Daun kering berguguran ke bumi sebaik sahaja angin segar pagi bertiup. Bunyi kicauan burung umpama irama indah di pagi hari minggu itu. Wafi baru sahaja menjejakkan kaki di tempat riadah yang biasanya dia pergi bersama Rafiq. Dia sengaja keluar bersendirian. Dia mengharapkan pagi itu dia mampu mengubah perasaannya. 


Wafi mengenakan baju T bewarna hitam kosong serta seluar track putih. Rambutnya panjang paras bahu diikat kemas. Wafi mengenakan alat pendengar telinga lalu meletakkan pemain MP3 di lilitan lengannya. Wafi memulakan larian sebaik sahaja melakukan senaman regangan. Sudah lama dia tidak berjoging. Dahulu, jika dia tidak bermain ragbi, dia akan berjoging untuk memastikan kesihatannya terjaga. Jika dia bersama Rafiq, pasti ada aktiviti sampingan selain daripada berjoging iaitu mencuci mata.

Ok, Wafi….tak mungkin kau ada perasaan kat A.D. Kat sini banyak lagi perempuan yang lebih perempuan daripada A.D tu. Manalah tahu ada yang sangkut. Sekurang-kurangnya dapat membuktikan yang hati kau masih lagi normal. Wafi memberikan nasihat kepada dirinya sendiri.

Mata Wafi sempat melilau. Meskipun kakinya sedang berlari tetapi matanya mahu mencari sesuatu. Dia tidak mahu bayang-bayang A.D di pandangannya. Fikirannya semakin buntu apabila memikirkan layanannya terhadap A.D. Wafi dapat merasakan yang nada kata-katanya tidak kasar seperti dahulu. Perasaan bimbang dan ingin bertemu sudah mula wujud apabila A.D tidak berada di hadapannya. Perasaan ingin melindungi gadis kasar itu semakin menggunung dalam jiwanya. Wafi tahu, A.D bukanlah sama apa yang dilihat dari luaran. Semakin lama dia mengenali A.D, semakin jauh beza sikap gadis itu daripada apa yang dilihat.

Wafi………kau tak sudah-sudah fikir tomboi tu. Kau datang sini sebab nak buang perasaan yang mengarut tu, bukan makin ingat kat dia. 


Ada suatu suara seolah-olah membisik ke hatinya. Wafi pasti itu suara dari otaknya. Kini otak dan hati Wafi tidak sehaluan. 


Wafi memperlahankan lariannya setelah hampir 1 kilometer dia berjoging. Bukan tidak ada gadis yang tesenyum ke arahnya sepanjang larian tadi, namun entah mengapa satu pun tidak menarik perhatiannya. Sebaliknya, apabila melihat perempuan yang berambut pendek melintasinya, dia akan membayangkan A.D.

Akhirnya, Wafi mengalah. Dia sudah tidak berdaya untuk menipu dirinya. Dia cuba untuk membalas senyuman yang diberikan tetapi hatinya tidak mahu. Wafi merasakan senyuman A.D ketika sedang membelai kucing tiada tandingannya. Senyuman itu jelas memancarkan kelembutan dan kasih sayang. Wafi duduk di bangku berhampiran dengan tasik. Wafi menarik nafas lalu dihembus perlahan-lahan. Dia cuba menenangkan dirinya. Wafi menekup muka dengan tangannya. Matanya terpejam tetapi wajah A.D terkebil-kebil pula yang muncul. Bibir Wafi mengukir senyuman. Masih jelas gambaran wajah A.D terpinga-pinga tatkala Wafi mengelap rambutnya yang basah pada malam itu. Sedang asyik Wafi berkhayal, ada satu tangan menyentuh bahunya. Wafi membuka mata.

“A.D,”

Spontan sahaja nama itu keluar dari bibirnya. Wafi menoleh.

“A.D? Siapa tu?”

Wafi terkejut, dia tidak menyangka gadis itu muncul di hadapannya.

“Dhira.”


No comments:

Post a Comment