Stylo Clique ^_^

Tuesday, October 5, 2010

+_BILA TAKDIR ITU BERBICARA_+ (BAB 13-14 )


BAB 13

Iqram memandu menuju ke Berjaya Holdings. Pagi itu perasaannya bersemangat untuk ke pejabat. Tidurnya semalam ditemani lagi mimpi yang sama. Iqram merasakan sesuatu perasaan dari hatinya dan membuatkan dia terlupa seketika akan Natasya. Setelah 15 minit perjalanan, akhirnya Iqram tiba di Berjaya Holdings. Dia melangkah masuk ke pintu. Hatinya agak berdebar. Tidak tahu apa sebabnya. Tapi apa yang dia tahu, dia tidak sabar untuk menatap wajah itu. Semakin hampir ke ruangan pejabat In, hatinya bagai digoncang. Iqram berhenti seketika. Menarik nafas dalam-dalam, mencari ketenangan. Kebetulan In keluar ingin pergi ke tandas. Dia hampir berlanggar dengan Iqram yang berada tidak jauh dari pintu masuk pejabatnya. Namun Iqram sempat mengelak, hatinya berbunga setelah melihat In.
“Eh, hari ini awak pula nak langgar saya?” sindir Iqram.
“Maaf Encik Iqram, saya tak perasan Encik Iqram berdiri kat sini,”
“Saya ingat awak nak balas dendam kat saya,”
“Eh, tak adalah Encik Iqram. Saya memang tak perasan,”
“Tak apa, saya tau apa awak nak cakap. Awak mesti nak cakap yang awak tak sengaja nak langgar saya kan?” perli Iqram lagi lalu menuju ke pejabatnya yang terletak bersebelahan dengan pejabat In. Sengaja Iqram mengingatkan kembali peristiwa pagi itu.
In hanya tersenyum hambar.
“Ingat kelakar sangat ke nak perli-perli orang,” In bersuara agak perlahan.
Iqram terdengar In berkata sesuatu tapi tidak jelas.
“Awak cakap apa tadi?”
“Tak ada apa-apa,” balas In.
Seronok hati Iqram melihat wajah In.
“Nanti awak ikut saya pergi site ye,” arah Iqram lalu masuk ke bilik pejabatnya.
“Baik Encik Iqram. Pukul berapa?”
“Tak tahu lagi. Awak tunggu jelah saya panggil awak nanti,”
“Baik Encik Iqram,”

Iqram memandu kereta Gen-2 nya. Jam tangan digitalnya menunjukkan pukul12.07 tengahari. In berada di sebelah kirinya. Meraka menuju ke tapak pembinaan Gerai di Taman Indah. In hanya terdiam membisu. Fikirannya ligat memikirkan bagaimanakah keadaan di tapak pembinaan itu. Mampukah dia melakukan kerja ini? Iqram meningkatkan suara radio keretanya setelah mendengar lagu kegemarannya, Cinta Dalam Hati daripada kumpulan Ungu. In juga menyanyi lagu itu tetapi di dalam hati.
“Senyap je?” kata Iqram memulakan perbualan.
“Tak ada apa yang nak dibualkan,”
“Hari tu masa kita berlanggar ligat lidah awak tu marahkan saya,”
“Hari tu lain. Saya tak kenal Encik Iqram,”
“Sekarang dah kenal kan? Patutnya awak lagi banyak cakap sebab awak dah kenal saya,”
“Encik Iqram orang atasan saya, jadi saya kena hormat Encik Iqram,”
Iqram sempat mengerling ke arah In. Memang wajah itu. Dia berasa tenang apabila bersama In.
“Awak rasa, sebelum ni kita pernah berjumpa selain peristiwa yang kita berlanggar?”
In hanya menggelengkan kepala.
“Saya rasa, saya macam dah lama kenal awak,”
“Dah lama kenal saya? Saya rasa saya tak pernah jumpa Encik Iqram sebelum ni,”
“Tapi hati saya cakap saya dah kenal awak, cuma awak je tak kenal saya,”
In tidak membalas kata-kata Iqram. Pelik. Itulah perkataan yang sesuai untuk Iqram.

Malam itu In berasa letih. Lawatan ke tapak pembinaan sedikit sebanyak membuatkan tubuhnya terasa penat. Setelah selesai menunaikan solat Isyak, In menghempaskan tubuhnya ke katil In memandang skrin telefon bimbitnya. Kosong, tiada mesej mahupun panggilan daripada Zaf. Sayangnya terhadap Zaf begitu mendalam. Perkenalan sewaktu zaman persekolahan cukup memberikan kenangan yang manis buat dirinya. Pada mulanya In tidak suka kepada Zaf. Sikap Zaf yang peramah menyebabkan dirinya dikellingi oleh anak gadis remaja di sekolah membuatkan In meluat melihat Zaf. Satu hari In dan Zaf terpaksa bekerjasama dalam pengurusan bulan kemerdekaan sekolah. Pada mulanya In mengelak, namun akhirnya terpaksa setelah diamanahkan oleh gurunya dan disebabkan peristiwa itu jugalah In mula mengenali siapa sebenarnya Aiman Zafirul. Mungkin betul kata orang, tidak elok terlalu membencikan seseorang, nanti kita sendiri yang akan sayang orang itu. In mendail nombor Zaf. Setelah beberapa saat mendail, tiada jawapan. In mula risau akan keadaan Zaf. Kenapa Zaf mndiamkan diri sejak akhir2-akhir ini. Ada masalahkah? Berubah hati? Tidak Sihat? Macam-macam perkara yang timbul dalam benak fikiran In. Mesej dihantar. Hampir setengah jam, tiada juga balasan. Akhirnya In terlelap.

BAB 14

In memandang sepi komputer di hadapannya. Fikirannya melayang memikirkan Zaf. Pagi tadi Iqram mula memberikan tugasan pertama buat In. Iqram menyuruhnya menyiapkan laporan tinjauannya mengenai pembinaan gerai di Taman Indah. Puas In mencari contoh laporan yang pernah disiapkan oleh Encik Sofian dulu. Setelah mencari hampir 10 minit, akhirnya In jumpa. In meneliti setiap gambar yang diambilnya semalam. Gambar-gambar mengenai pembinaan gerai ditilik satu persatu. Tangan kanan In ligat menggerakkan tetikus lalu menaip sesuatu.
Hampir setengah jam In memandang komputernya. Matanya mula terasa perit. Nadia lalu di hadapan pejabatnya. Nadia mengetuk pintu sebanyak tiga kali.
In mengarahkan Nadia masuk.
“Ye Nadia, ada apa?”
“Cik Insyirah, Encik Iqram nak jumpa. Dia minta sekali report pasal projek gerai kat Taman Indah,”
“Ok, kejap lagi saya pergi jumpa dia. Ada apa-apa lagi ke?”
“Tak ada Cik Insyirah,”
“Terima kasih Nadia,”
“Sama-sama,” balas Nadia, tersenyum lalu keluar dari pejabat In.
In meneliti semula laporan itu sebelum dicetak. Setelah yakin, In menekan ikon ‘print’. Lebih kurang 15 saat, laporan sebanyak tiga helai itu siap di cetak.

Iqram sedang khusyuk menyiapkan rekabentuk struktur tiang untuk projek jambatan yang akan datang. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Tertera nama Natasya di skrin. Malas Iqram nak menjawab semenjak peistiwa semalam. Semalam, setelah dia dan In selesai melawat tapak pembinaan, mereka pergi makan tengahari bersama ditemani Encik Karim, penyelia tapak pembinaan tersebut. Dalam perjalalan ke restoran berhampiran, Iqram melihat Natasya berada di dalam kereta milik seorang lelaki. Mesra. Iqram melihat tangan Natasya merangkul tangan lelaki itu dan tangan lelaki itu berada di bahu Natasya. Iqram rasa dikhianati. Tiba-tiba pintu diketuk. In. Detik hati Iqram. Nama itu sejak akhir-akhir ini menggamit hatinya.
“Masuk,”
In melangkah masuk.
“Encik Iqram, ni laporan yang Encik Iqram minta pagi tadi,”
In menghulur laporan itu kepada Iqram. Iqram mengambil sambil memandang tepat ke arah mata In. Cuba mencari jawapan di dalam mata gadis di dalam mimpinya itu.
“Duduklah,” arah Iqram.
Iqram meneliti satu persatu laporan yang disiapkan In.
“Dari mana awak dapat laporan macam ni?”
“Saya tengok laporan Encik Sofian yang lepas-lepas. Saya ambil contoh dari situ,”
Iqram diam seketika. Terdapat kesilapan.
“Awak ada tengok pelan and laporan yang lepas yang saya dah buat?”
“Tak ada Encik Iqram,”
“Laporan ni tak betul. Saya nak awak buat balik,”
“Tapi kenapa Encik Iqram?”
“Saya nak awak tengok pelan and report serta spesifikasi yang telah kita buat. Buat perbandingan. Tengok sama ada sama atau tidak dengan jadual kita,”
“Baik Encik Iqram,”
“Kan saya dah cakap dengan awak, kalau ada apa-apa awak nak minta pasal projek, awak boleh minta dengan Nadia atau Encik Safwan. Report yang awak buat ni tak boleh diterima pakai. Macammana saya nak bentang kalau Encik Taufiq tanya dengan saya nanti?” Nada Iqram agak tegas.
“Maafkan saya Encik Iqram. Saya akan buat balik nanti. Saya akan cuba buat terbaik,”
Tiba-tiba Iqram berasa serba salah. Memang dia tidak memberitahu terlebih dahulu bagaimana menyiapkan laporan tapak kepada In. Mungkin sebab Natasya, In yang menjadi mangsa.
“Tak apalah, saya pun lupa nak beritahu awak macam mana nak buat report. Awak submit kat saya esok jelah. Lagipun dah petang ni. Dah nak habis waktu pejabat pun,”
“Terima kasih Encik Iqram. Kalau tak ada apa-apa, saya keluar dulu,”
“Tak ada rasanya,”
“Terima kasih Encik Iqram,” ucap In lalu bangun, menuju ke arah keluar.
“In,” panggil Iqram,tiba-tiba.
In menoleh.
“Awak nanti balik naik apa?”
“Saya naik bas,”
“Saya hantar awak balik?”
“Eh, tak apalah Encik Iqram, saya boleh naik bas,”
“Tak adalah. Saya hantar ye?”
“Tak apa. Susahkan Encik Iqram je,” In memberikan senyuman.
Terserlah lesung pipit di sebelah pipi kanan. Iqram perasan. Ya, senyuman itu.
“Mm..In,”
In menoleh lagi.
“Boleh awak senyum lagi?”
Sekali lagi In memberikan reaksi pelik. Dia tersenyum hambar lalu pergi.
Iqram tersenyum sendiri. Itulah reaksi yang akan diberikan oleh In setiap kali dia menyuruh In senyum. Ya, kini Iqram pasti, wajah itulah yang selalu berada di dalam mimpinya. Iqram sudah lama jatuh hati terhadap gadis di alam impinya itu tetapi tidak dihiraukan perasaan itu kerana ia sekadar mimpi. Malahan Natasya berada di sisinya. Akan tetapi, kini mimipi itu menjadi kenyataan dan di hadapannya Natasya berlaku curang. Adakah ini takdir?

Iqram keluar dari pintu lif. Pandangan matanya terpandang In berada di perkarangan bangunan Berjaya Holdings. Niatnya ingin menghantar In pulang. Tiba-tiba kereta Mercedez milik Taufiq muncul mendekati In. In berbual mesra dengan Taufiq. Timbul rasa tidak senang hati di hati Iqram. Setelah berbual, In masuk ke dalam kereta Taufiq.
“Dengan orang tua tu nak pula naik. Dengan aku tak nak pula,” detik hati Iqram, berbau cemburu.

No comments:

Post a Comment