Stylo Clique ^_^

Wednesday, June 6, 2012

.:: Superbike itu CINTA ♥ - BAB 4 ::.





BAB 4


A.D sedang menyapu sampah di kaki lima berhadapan dengan kedai serbaneka 24 jam. Sekali sekala dia beralih ke tepi apabila terdapat orang yang mahu lalu lalang di situ. A.D sempat memandang jam tangannya. Lagi setengah jam waktu kerjanya tamat. Sedang dia sibuk mahu menyiapkan kerjanya, dia terdengar satu bunyi berada di situ.

“Miow…miow..miow…….”

Anak kucing berwarna putih tompok hitam itu sedang memandang ke arahnya. Anak kucing itu perlahan-lahan menuju ke kaki A.D.

“Eh..ala..alala..sayang. Comelnya. Kenapa ni?”

A.D segera meletakan penyapu di tepi dinding lalu tunduk, membelai kucing itu. A.D meletakkan jari-jemarinya di leher kucing itu lalu mengusap lembut. Terpejam-pejam mata anak kucing itu menerima belaian A.D.

“Miow…miow..miow……”

Sekali lagi anak kucing itu bersuara.

“Kenapa? Awak lapar ya? Kejap tau. Nak pergi ambil biskut untuk awak yang comel ni. Jangan pergi mana-mana.”

Seolah-olah seperti mengerti dengan apa yang dikatakan oleh A.D, anak kucing itu segera duduk. A.D segera masuk ke dalam, lalu menuju ke belakang. Dia mahu mengambil biskut kucing yang sememangnya sentiasa ada di dalam begnya. Perasaan sayangkan haiwan terutama sekali kucing sudah menjadi sifat semulajadi A.D. Oleh itu, dia akan pastikan ada bekalan makanan bersamanya untuk haiwan tersebut terutama sekali untuk kucing yang terbiar di tepi jalan.

“Aku tak sangka perlawanan hari ni sengit. Boleh tahan pasukan UPM tu. Tahun lepas macam kurang saingan. Tak sangka la dia orang tahun ni makin mantap,” ucap Wafi, cuba mengulas semula perlawanan petang tadi.
“Aku pun tak sangka juga. Tapi nasib baik kita menang. Itu pun sipi-sipi aje mata. Diorang punya fly half memang dahsyat la. Sekali tendang memang kencang, jauh kan bola tu pergi.”

Rafiq yang sedang memandu juga mahu turut serta untuk mengulas tentang perlawanan mereka. Mereka baru sahaja pulang daripada makan malam bersama dengan ahli pasukan ragbi yang lain sempena meraikan kejayaan mereka menewaskan pasukan lawan petang tadi.

“Nasib baik kita ada kapten macam Malik tu. Pandai buat strategi,” sambung Wafi.
“Kau pun apa kurang tadi, hebat. Masa kau campak bola tu bersunguh-sungguh. Macam aku cakap hari tu, main ragbi ni memang boleh hilang stres. Campak bola jauh-jauh, ibarat kau nak campak serabut kat kepala kau dalam laut.”
“Ayat perli nampak? Kau nak cakap pasal budak A.D tu ke?”
“Eh, kau ni kenapa? Aku cakap pasal Dhira. Bukannya kau cakap budak tomboi tu tak mampu nak huru-harakan hidup kau ke?”
“Sudahlah, aku malas nak layan kau. Tadi masa kita lalu sini waktu nak pergi restoran tu, aku nampak ada kedai 24 jam kat depan tu. Kau nanti berhenti kejap kat situ. Aku nak beli mi segera.”
“Eleh, ubah topik la tu. Elakkan kau ada jodoh je dengan budak tu.”
“Aku? Dengan budak tu? Kau buat lawak ke apa? Dhira aku tu kau nak aku letak mana?”

Rafiq membalas soalan Wafi dengan senyuman. Benci benar Wafi dengan A.D. Rafiq menekan brek sebaik sahaja keretanya menghampiri kedai 24 jam. Seperti yang diminta, Rafiq segera memberhentikan keretanya di hadapan kedai tersebut. Pandangan Rafiq menangkap susuk tubuh di hadapan kedai itu.

“Eh, Wafi. Tu bukan budak tomboi yang kau menyampah tu ke?” tanya Rafiq sambil pandangannya menghala ke arah A.D.

Wafi segera memandang ke arah yang ditunjukkan oleh anak mata Rafiq. Ya, memang benar A.D berada di hadapannya. A.D sedang asyik membelai anak kucing yang sedang makan itu. Wajah A.D kelihatan gembira setiap kali mengusap lembut haiwan tersebut. Terserlah wajah perempuan di sebalik penampilan yang kasar. Buat pertama kalinya dia memandang A.D dengan pandangan sebegitu. Senyuman A.D terukir apabila anak kucing itu menggesel-geselkan tubuhnya ke kaki A.D. Mungkin sebagai tanda terima kasih kepada A.D kerana tidak membuatkan ia kelaparan pada malam itu. A.D segera mengangkat kucing itu lalu diletakkan di lengannya seperti mendukung bayi.

“Budak tomboi ni suka kucing rupanya. Penyayang juga aku tengok. Aku ingat budak ni kasar dan teruk macam yang kau cerita.”

Wafi mendengar kata-kata Rafiq, akan tetapi pandangannya tidak mahu beralih. Dia seperti dapat melihat A.D pada sudut yang lain.

“Ehem…,” Rafiq sengaja berdehem.

Wafi tersentak, seperti baru sahaja terhenti dari lamunannya lalu memandang Rafiq. Rafiq sedang menjongket kening. Seolah-olah pandangan itu memberi makna sinis terhadapnya.

“Apa?”
“Apa…apa?”
“Tak ada. Aku pelik, apasal aku asyik nampak budak ni aje? 1 hari ni aje dah dua kali aku nampak. Dulu bukan main tak nampak kelibat tomboi ni. Sekarang ni nak jumpa bukan main senang.”
“Tu maknanynya, mungkin petanda kot.”
“Ha…….yalah memang petanda. Petanda yang aku kena balas dendam dan ajar budak yang kurang ajar ni biar cukup ajar,” ucap Wafi lalu keluar daripada kereta.

Wafi tidak sabar-sabar untuk mengajar A.D. Perhitungan lepas masih lagi belum selesai. Perasaan tidak puas hati masih lagi terbuku di dadanya.

“Kedai ni masih buka lagi ke?”

A.D terkejut mendengar kerana ada suara dari belakang menegurnya lantas dia menoleh. A.D terkesima seketika apabila memandang wajah lelaki di hadapannya. Dia segera meletakkan anak kucing itu di bawah.

“Kau rupanya? Apasal? Kau tak puas hati ke pasal hari tu sampai cari aku kat sini?”
“Kau ingat aku ada banyak masa nak cari orang macam kau ni?”
“Habis tu, tak payahlah kau nak jadi tiang lampu bertauliah kat depan aku ni. Blah la.”
“Kau ingat tempat ni kau punya? Tempat ni tempat awam, suka hati akulah aku nak pergi mana. Aku tanya, kedai ni buka lagi ke tak?”

A.D ketawa sambil menggelengkan kepala apabila mendengar pertanyaan Wafi.

“Kau ni memang buta la. Aku rasa orang buta pun tak buta macam kau. Kau dah nampak kan kedai ni tulis 24 jam, masih lagi nak tanya aku? Ke kau ni pun buta huruf juga?”

Wafi semakin menjadi baran apabila mendengar ayat yang dikeluarkan oleh A.D. A.D seperti mencabar keegoannya. Dia tidak mahu mengalah.

“Kalau aku buta sekalipun, tapi aku tak macam kau. Kuat ponteng. Masa kerja pun ada masa nak melayan kucing.”

Kali ini marah Wafi berpindah kepada A.D. A.D benci orang yang tidak tahu akan kasih sayang terhadap haiwan.

“Kalau aku ponteng pun, aku tak buta hati macam kau. Tak tahu belas kasihan terhadap kucing. Kau ni memang sengal. Aku pun pelik, kenapa awek kau yang cantik tu boleh suka dengan orang sengal macam kau.”
“Mulut kau tu memang kurang ajar kan? Macam ni kau layan pelanggan yang datang kedai ni? Kau nak aku laporkan kat bos kau?”
“Kalau mulut aku ni kurang ajar, kau blah la pergi kedai lain. Berlambak kedai kat Malaysia ni. Bodoh, itu pun aku nak ajar ke?”

Wafi sudah hilang sabar apabila A.D menyebut perkataan bodoh terhadap dirinya. Baginya, A.D sudah melampau. Wafi segera menarik lengan A.D lalu memulas telinga A.D.

“Eh, sakitlah bodoh. Kau apasal tiba-tba nak pulas telinga aku ni?”
“Kau cakap apa tadi?”
Sekali lagi Wafi memulas telinga kanan A.D dan dia tidak mahu melepaskannya.
“Sakitlah, bodoh.”
“Aku nak kau minta maaf dengan aku depan-depan muka aku sekarang. Dah la hari tu kau tak minta maaf dengan Dhira kan? Sekarang aku nak kau minta maaf. Selagi kau tak minta maaf, aku tak akan lepaskan telinga kau ni.”

Wafi merapatkan wajahnya ke arah wajah A.D. Dia mahu mewujudkan perasaan gentar di hati A.D. Rafiq yang berada di dalam kereta terkejut apabila melihat pelakuan mereka. Kelihatan semakin berat apabila melibatkan fizikal. Rafiq tidak mahu perkara lebih teruk terjadi. Dia segera keluar daripada kereta.

“Aku tak nak minta maaf dengan orang sengal macam kau,” balas A.D, dia juga tidak mahu mengalah.

Entah bagaimana dia mendapat akal untuk melepaskan dirinya. Tangan A.D segera mencapai rambut Wafi yang sedang berikat. Kali ini giliran A.D pula membalas dendam. A.D segera menarik rambut Wafi sekuat hati, lantas tangan Wafi melepaskan telinga A.D. Wafi tidak gemar jika ada orang menyentuh rambutnya. A.D menjeling sambil mengusap perlahan telinganya yang masih sakit.

“Kau ni memang minah tomboi. Suka cari pasal dengan aku. Kau tahu tak, rambut aku ni aku sorang aje boleh sentuh.”
“Eh, Wafi. Dahlah tu. Kau ni kenapa nak cari pasal dengan perempuan? Sampai nak tarik-tarik telinga dengan rambut ni,”
Rafiq cuba meleraikan pergaduhan mereka.
“Dia ni bukan perempuan la.”
“Sudahlah tu. Tak macho la gaduh dengan perempuan. Jomlah kita pergi kedai lain.”
Wafi tidak membalas. Nafasnya turun naik menahan geram.
“Nasib baik ada encik yang bijak lagi bestari kawan kepada si sengal yang bodoh ni. Kau tak malu ke nak cari pasal dengan aku? Apa? Kau ingat aku tak berani lawan lelaki macam kau ni.”
“Kau tengok..kau tengok? Siapa yang mulakan dulu?”

Rafiq menggaru-garu kepalanya. Semakin tidak faham dengan apa yang berlaku.

Bro, kita lelaki macho. Kau buat pekak je apa yang dia cakap.”
“Encik bijak bistari, tak payah suruh si sengal ni buat pekak. Dia memang pekak pun.”

Rafiq ketawa kecil. Lucu benar dengan kenyataan A.D.

“Mulut kau ni memang nak kena cili kan? Lain kali aku jumpa kau, aku nak kasi cili padi kat mulut kau tu. Eh….Fiq, kau ketawakan aku?”
“Kau jangan salah faham. Aku bukan ketawakan kau. Kau orang berdua tak rasa pelik ke? Baru jumpa berapa kali, tapi dah tarik telinga dengan rambut. Tak rasa macam ada jodoh ke?”

A.D dan Wafi terdiam membisu. Lidah masing-masing menjadi kelu. Wafi sendiri tidak sedar bagaimana tangannya boleh menyentuh telinga A.D. Mereka berdua saling berpandangan.

“Dahlah. Aku nak blah. Tak ada maknanya aku nak suka dengan orang lelaki macam budak ni. Selera aku perempuan lemah lembut Melayu terakhir.”

A.D mencebik.

“Habis tu, kau ingat aku nak la dengan mamat sengal macam kau ni?”

Wafi tidak mempedulikan kata-kata A.D. Dia segera menuju ke kereta. Akhirnya, berjaya juga Rafiq meleraikan pertengkaran mereka. Rafiq menuruti langkah Wafi. Mereka segera beredar. A.D masih lagi mengusap perlahan telinganya. Telinganya terasa sakit dan panas. Kakinya mahu melangkah masuk ke kedai tetapi ada seseorang menepuk bahunya.

“Nak apa lagi? Tak puas hati lagi ke?” spontan sahaja ayat itu keluar daripada bibir A.D tanpa melihat siapa pemilik tangan tersebut. A.D menyangkakan Wafi datang semula kerana tidak puas hati tetapi sangkaannya meleset sebaik sahaja dia menoleh.
“Kenapa ni A.D?”
“Pak Aziz.”
---------------------------------

A.D menghirup air milo suam di hadapannya. Masih lagi kelihatan wap-wap kecil keluar lalu hilang ke udara. Sekali sekala A.D meniup perlahan air tersebut sebelum mengalirkan air tersebut ke tekaknya. Masih terasa panas meskipun suam. Pandangan A.D beralih kepada Pak Aziz yang berada di kanannya. Lelaki tua itu masih lagi seperti dulu. Umurnya lebih muda 6 tahun daripada ayah A.D. Pemandu kepada Ridzuan itu masih lagi gagah meskipun sudah kelihatan puluhan kedutan di mukanya. Pak Aziz mengajaknya untuk minum di kedai tepi jalan berhampiran setelah A.D selesai bekerja.

“Pak Aziz sihat? Dah lama A.D tak jumpa Pak Aziz,” tanya A.D memulakan perbualan.
“Alhamdulilah. Pak Aziz sihat. Yalah, memang la dah lama A.D tak jumpa dengan Pak Aziz sebab A.D dah jarang balik rumah Tuan Ridzuan,” jawab Pak Aziz.

A.D hanya tersenyum. Dia tidak mahu membalas dengan perkataan yang sesuai setiap kali lelaki itu menyebut nama ayahnya.

“A.D sihat? Pak Aziz tengok A.D makin kurus. Tak makan ke?” soal Pak Aziz sebaik sahaja melihat reaksi A.D seperti itu.
“Alhamdulillah. A.D sibuk kerja. Kadang-kadang lupa nak makan,”
“Ke A.D tak cukup duit nak makan?”
“A.D cukup duit ke, tak cukup duit ke, ini hidup A.D. A.D kena harungi juga,”
“A.D tahu kan yang A.D masih ada lagi papa? Tugas A.D sekarang bukan bekerja, tapi belajar. Pak Aziz tahu kenapa A.D buat macam ni. A.D memberontak dengan Tuan Ridzuan kan?”
“Entahlah Pak Aziz. Kadang-kadang A.D rasa yang papa tak tahu pun adanya kewujudan A.D kat dunia ni. Papa sibuk sangat dengan kerja dia dari dulu lagi. Papa abaikan mama. Sampaikan mama sakit pun, papa cuma kasi duit aje,”
“Itu dulu A.D. Seorang ayah akan tetap ingat anak dia sampai bila-bila. Ini pun dia yang suruh Pak Aziz jenguk A.D.  Walaupun A.D nampak dia tak ambil berat pasal A.D, tapi sebenarnya dia sayangkan A.D,”
“Yalah tu. Kalau betul dia sayangkan A.D, kenapa dia tak jenguk A.D sendiri? Kenapa nak suruh Pak Aziz?”
“Tuan Ridzuan tak ada kat sini. Dia pergi Australia, jumpa dengan pelabur kat sana. Esok dia balik sini semula. Sebab tu, dia suruh Pak Aziz tengok-tengok kan A.D.”

A.D hanya tersenyum sinis. Pak Aziz menggelengkan kepala. Dia tahu anak majikannya itu keras kepala. Sama seperti perangai Ridzuan. Ego.

“A.D, cuba A.D buka pintu hati A.D untuk baik semula dengan papa. Papa tak ada siapa-siapa lagi melainkan A.D. A.D anak dia. Mama A.D dah lama meninggal. A.D adalah kenangan terindah untuk Tuan Ridzuan. Hanya A.D ialah harta peninggalan Puan Adilla tinggalkan untuk Tuan Ridzuan. Papa nak jumpa A.D lepas dia balik Australia nanti. A.D datang ya? Vila tu pun rumah A.D juga.”

A.D hanya tertunduk. Hati A.D menjadi sebak memikirkan kehidupannya. Ridzuan sama sekali tidak pernah mengambil berat akannya. Di mata A.D, ayahnya hanya tahu mencari harta. Ayahnya jarang memberinya kasih sayang. A.D merasakan ayahnya semakin jauh tatkala ibunya, Adilla meninggal dunia. Hidupnya ketika itu terumbang-ambing hanyut di bawa arus dugaan dunia.

“Itu Pak Aziz yang cakap. Bukan papa. Papa tak pernah sayangkan A.D. Apa sahaja yang A.D buat, semuanya salah.”
“A.D, Pak Aziz dah lama kerja dengan Tuan Ridzuan. Sejak dari umur A.D lima tahun lagi. A.D membesar depan mata Pak Aziz. Pak Aziz tahu perangai papa A.D dan A.D. Tak kan Pak Aziz nak bohong dengan A.D kan?” ucap Pak Aziz sambil matanya tepat memandang mata A.D.

Pak Aziz dapat melihat mata itu hampir berkaca. A.D sememangnya nampak kasar pada luarannya. A.D bukan seperti A.D yang sekarang. A.D yang dulu jauh bezanya daripada A.D di hadapannya. Dahulu juga nama panggilannya bukan A.D. Qurnia Adriana sudah seperti anaknya sediri. A.D segera mengalihkan pandangannya ke tempat lain. Dia tidak sanggup memandang mata itu lebih lama.

“Kadang-kadang A.D rasa A.D lebih senang berbual dengan Pak Aziz daripada papa. A.D tak tahu macam mana nak berbual dengan papa.”
“A.D, baliklah. Bila A.D selalu balik, A.D akan tahu macam mana nak berbual dengan papa. Orang tua ni tahu dia salah, tapi dia tak nak mengaku depan anak-anak. Tak salah A.D mengalah kan? Tuan Ridzuan dah tua. Kita tak tahu umur manusia. Jangan sampai masa itu, kita akan menyesal. Pak Aziz tahu, masih ada lagi Riana dalam diri A.D.”

A.D terdiam. Pandangannya kaku. Lidahnya kelu. Hatinya juga bertambah sayu apabila Pak Aziz menyebut nama itu. Dia sendiri tidak pasti ke mana hilangnya Riana di dalam dirinya.




No comments:

Post a Comment