Stylo Clique ^_^

Friday, June 15, 2012

.:: Superbike itu CINTA ♥ - BAB 10 ::.







BAB 10


A.D memulas tombol pintu masuk rumahnya. Wafi yang berada di sebelahnya hanya memerhatikan tingkah laku A.D. Beg yang berisi pakaian dan keperluannya juga dibawa bersama. A.D melangkah masuk sebaik sahaja pintu terbuka. Dia segera mahu menutup kembali pintu itu.

“Eh..eh, kau ni buta ke apa tak nampak aku kat luar ni? Kalau kau tutup pintu, macam mana aku nak masuk?”

A.D berlakon seperti menjengah ke luar sambil kepalanya menoleh ke kiri dan kanan.

“Apasal aku dengar macam ada bunyi lalat?”

Wafi mengerti maksud A.D.

“Mulut kau memang kurang ajar kan?”
“Eh, lalat tu bunyi lagi? Aku dengar lalat tu nak masuk rumah aku ni. Memang kurang ajar lalat tu. Suka hati aje nak masuk rumah aku ni. Siapalah nak kasi dia masuk? Lebih baik lalat tu pergi cari je rumah lain.”
“Kurang asam punya tomboi. Kau nak aku duduk mana?”
“Kau duduklah rumah kau selama ni. Apanya yang susah sangat?”
“Masalahnya, aku dah cakap dengan bapa kau yang aku akan tinggal dengan kau. Bapa kau juga yang suruh jaga kau yang kasar macam lelaki ni.”
Marah A.D sudah sampai ke kepala. Barannya meluap-luap.
“Yang kau pandai-pandai cakap merepek dengan papa tu, kenapa? Siapa suruh?”
“Kan aku dah cakap yang perkahwinan ni……………..”
“Ok, tak payah cakap lagi. Aku tahu. Tapi masalahnya, kena nampak logik kat depan papa aku aje. Kat belakang dia, tak payahlah sampai nak kena duduk satu rumah dengan aku.”

Wafi megeluh. Wafi sendiri tidak pasti mengapa dirinya melakukan perkara itu. Puas dia memikirkan sepanjang perjalanan ke rumah A.D dengan menaiki motosikalnya. Dia kini sudah bergelar suami. Suami kepada gadis yang selalu menjadi bahan pertengkaran setiap kali mereka bertembung. Wafi merasakan kehidupannya menjadi mudah dengan gadis itu. Meskipun A.D nampak kasar, tetapi dia senang dibawa bincang walaupun bukan dibincang dengan secara baik. Berbeza dengan Nadhira yang cerewet. Begitu juga dengan Ridzuan, meskipun kaya tetapi tidak pernah memandang rendah pada rumput di bumi. Sifat itu tidak pada Datuk Hamdan yang memandang sinis terhadapnya. Mungkin atas dasar itulah, kerana Ridzuan wujudnya tanggungjawab untuk menjaga A.D di dalam dirinya, apatah lagi kini mereka sudah menjalin satu ikatan yang sah.

“Ok, sekarang aku nak tanya. Siapa yang kau pilih untuk jadikan aku sebagai calon suami kau? Kau sendiri kan? Dan sekarang siapakah orang yang dah jadi suami kau? Dah semestinya orang yang berdiri kat depan mata kau.”

A.D hanya memandang wajah Wafi.
Apa sengalnya mamat ni? Dia tanya, dia yang jawab sendiri. Bisik hati A.D.

“Memandangkan aku dah kerugian sebab kena jadi suami kepada minah tomboi, rasanya apalah sangat aku duduk serumah dengan kau kan? Lagipun, aku rasa kau kena belajar dengar cakap aku. Sebab aku suami kau. Hahahaha…lepas ni kalau aku gaduh dengan kau, mesti aku menang. Betul tak?”

Wafi sengaja mengucapkan setiap baris ayat dengan nada laju. Terkebil-kebil mata A.D mendengar tutur kata Wafi.

“Aku tanya, jawablah. Ok, tak apa. Satu……dua……tiga…ok kau tak cakap apa-apa, maknanya kau setuju. Tepi sikit, ada lalat nak masuk rumah kau,” ucap Wafi, sempat lagi dia memerli A.D.

Selamba sahaja kakinya melangkah masuk. A.D terpinga-pinga dengan perlakuan Wafi. Matanya hanya memandang langkah Wafi. A.D tercegat di situ memikirkan kata-kata Wafi yang baginya seperti tidak masuk akal tetapi dia sendiri tidak mampu untuk bersuara menentang Wafi.

---------------------------

Izwanie dan Samsul baru sahaja keluar daripada kereta. Sudah menjadi kebiasaan Samsul akan ke kuliah dengan menaiki kereta perodua Viva milik Izwanie.

“Wanie, aku tengok kau macam mengembang aje,” ucap Samsul tiba-tiba.
“Eh, ya ke Sam? Aku pun rasa yang aku macam dah gemuk sikit. Duduk rumah bukan buat apa pun, makan tidur, makan tidur.”
“Tulah, lain kali tengok macam aku ni ha. Maintain jaga badan. Berat mak tak pernah naik tau. Lain kali kau buat macam A.D, cuti semester pergi kerja. Minah kental tu kalau tak cuti semester pun memang sejak azali dah kerja. Barulah lemak kat badan tu tak membiak.” balas Samsul lagi.

Izwanie hanya mencebik. Matanya terpandang seseorang di tempat letak motosikal. Dia kenal benar dengan motosikal itu. Tidak ada yang lain akan menunggang motosikal berwarna hijau itu.

“Sam, kau tengok tu,” kata Izwanie sambil menunjukkan arah yang dimaksudkan.
“Aikk…tu bukan A.D ke? Kau tengok jam kau kejap. Kita yang datang lambat ke minah ni yang buang tabiat?” soal Samsul, seperti tidak percaya dengan apa yang dilihat.
“Betullah sekarang ni pukul 8 pagi, bukan 8 malam.” jawab Izwanie setelah melihat jam tangannya.
“A.D datang kuliah pagi macam ni?”
“Eh, kau jangan nyah. Mana tahu semangat baru lepas kahwin,” ucap Izwanie lagi.

Samsul dan Izwanie sama-sama ketawa. A.D baru sahaja turun daripada motosikalnya. Dia segera mematikan enjin lalu mengunci kemas kenderaan itu. Belum sempat lagi dia menanggalkan topi keledarnya, matanya menangkap susuk tubuh Samsul dan Izwanie yang sedang ketawa. A.D segera mendapatkan mereka.

“Ha…A,D, awalnya kau datang kuliah? Semangat sempena naik semester baru ke semangat daripada suami tercinta?” sindir Samsul.
“Mesti sebelum pergi kuliah dapat ciuman semangat. Romantiknya,” sambung Izwanie pula.

Pagi itu mood A.D seperti kurang baik. Dia segera menanggalkan topi keledar muka penuh berwarna hitam yang dipakainya.

“Argggghhhhhhhh….bodoh..bodoh..bodoh,” ucap A.D, hampir separuh menjerit.

Samsul dan Izwanie terkejut. Pelajar yang sedang lalu di sekitar mereka turut menoleh.

“A.D, kau ni kena sampuk hantu Kak Limah balik rumah ke? Pagi-pagi dah nak menjerit,” tegur Samsul.
“Kau orang tahu tak sekarang ni kalau aku tak ada kat sini aku tengah buat apa?”

Samsul dan Izwanie menggelengkan kepala.

“Kalau tak, aku mesti tengah tidur atas katil aku yang empuk tu. Ni semua pasal mamat sengal tu. Dahlah sengal, hati busuk, pendengki pula tu.”

Samsul dan Izwanie sudah dapat mengagak siapakah gerangan yang dimaksudkan kawan baik mereka itu. Tidak lain tidak bukan Wafi Azrel Shah.
A.D baru sahaja pulang ke rumah pada pukul 5.00 pagi. Kerja separuh masanya di kedai serbaneka 24 jam itu bermula pada pukul 7 malam. Minggu itu A.D terpaksa bekerja pada waktu malam. Baru sahaja dia melelapkan mata selama dua jam, pintu biliknya digegarkan dengan bunyi ketukan. Semakin A.D membiarkan bunyi itu, semakin kuat ia kedengaran. A.D membuka pintu biliknya dengan keadaan separuh sedar dan mamai. Wajah Wafi sudah berada di hadapannya ketika itu. Wafi memaksanya bangun untuk pergi ke kuliah.

“Aku dah agak dah. Mesti pasal si Wafi kan? Nyah, kau kan baru aje kahwin dengan dia. Walaupun kahwin ala-ala kontrak, kau tu bertuah sangat sebab dapat kahwin dengan jejakan idaman planet bumi ni. Kelas kau Maria,” ucap Samsul.
“Arggggggghh….tak ada maknanya bertuah, bala ada. Pagi-pagi lagi aku rasa rumah aku tu macam kena gempa bumi sebab dia. Ada ke patut dia paksa aku pergi kuliah. Beb, come on la. Today is first day. Semester baru kalau hari pertama mana ada kuliah.”
“Kau ni pun aku rasa agak sengal juga. Ha’ah, sedaplah memang tak belajar. Nanti kau kelam kabut kan nak susun jadual kuliah kau? Kita orang juga yang kena tolong.” balas Izwanie.
“Aku rasa sekarang mamat tu memang sengaja cari pasal dengan aku. Mentang-mentanglah dia dah tolong aku, dia memang sengaja nak dengki aku.”
“A.D, selama ni kau bangun pukul berapa aje?” soal Samsul.
“Ala….bukannya lambat pun aku bangun, pukul 12.”
“Pukul 12? Orang dah balik daripada menoreh getah baru kau nak bangun? Habis tu kau buat apa je kat rumah dengan Wafi?”
“Aku nak buat apa? Dia pagi-pagi dah pergi kerja, lepas tu dia balik aku tak tahulah pukul berapa. Aku minggu ni kena kerja shift malam, masuk pukul 7 balik dalam pukul 4 pagi. Kalau aku rajin, buatlah O.T sikit. Lepas tu aku balik, membutalah.”
“Jadinya, kau orang memang tak jumpalah?” tanya Izwanie.
“Tak, baru pagi tadi aku jumpa dia. Ada ke dia nak mengadu dengan papa aku kalau aku tak pergi kuliah. Geramnya aku dengan mamat sengal tu. Siapa ajelah yang suka dengan dia tu? Si Nadhira tu aje yang nak kat dia.”
“Eh, aku dengan Wanie suka. Badan sasa ala-ala Aaron Aziz.”
“Sasa apanya? Rambut dahlah panjang, lepas tu berikat bagai. Dah macam perempuan. Apa,dia ingat muka dia tu artis?”
“Kau tak tahu, rambut dia panjang dengan badan dia yang berotot tu buatkan dia jadi jejaka idaman alam semesta ni. Ala…kau orang berdua memang sepadan. Yang lelakinya rambut panjang, perempuan pula rambut pendek siap terpacak lagi.” balas Izwanie.
“Tak ada maknanya sepadan. Nasib baik tak lama aku kahwin dengan dia tu. Lepas aku dah cerai dengan dia, kau ambil la mamat sengal tu. Aku kasi percuma aje.”
“Ish kau ni, mulut tu memang tak ada gear reverse.”
“Nyah, kau tak payahlah kerja lagi kat kedai tu. Kau belajar aje. Kalau kau kerja, nanti kau tak pergi kelas.” cadang Samsul.
“Kalau aku tak kerja, siapa nak bayar motor hijau aku tu?”
“Kau suruh jelah laki kau bayar. Papa kau pun ada kan,” balas Samsul.
“Sam, Wanie…kau orang tahukan makna motor tu pada aku? Motor tu hasil titik peluh aku. Aku tak akan suruh orang lain bayar. Biarlah aku tak pergi kelas sekalipun, asalkan aku dapat bayar motor tu. Selain kau orang, motor tu kawan aku.”
“Ok..ok..kita orang faham. Kalau ya pun, ayat tak payahlah nak menyentuh perasaan sangat,” ucap Izwanie.

A.D menyengih. Sedikit demi sedikit perasaan marahnya hilang setelah bertemu dengan Samsul dan Izwanie.


No comments:

Post a Comment