Stylo Clique ^_^

Saturday, September 14, 2013

Encik Pendekar & Mr.Keju - Bab 8

BAB 8

“Bak angin mengubah haluan, sekelip mata tidak searah hati dan fikiran.”


Haqimi berdiri di hadapan meja penyambut tetamu Hotel Hyatt Regency itu. Dia sedang menguruskan pendaftaran bilik untuk Zulqarnain dan Wardah. Mahu atau tidak, Haqimi sebagai pembantu peribadi terpaksa menuruti apa sahaja arahan anak Dato’ Mahmood itu. Setelah apa yang berlaku di pusat hiburan tadi, Zulqarnain sudah mengambil keputusan untuk tidak pulang ke rumahnya.

Zulqarnain memandang Wardah. Mereka sedang duduk di sofa yang terletak di ruangan lobi. Zulqarnain menyandarkan kepalanya. Selain daripada kesan minuman keras itu, tumbukan Danny tadi juga menjadi faktor kepalanya terasa berat. Pandangannya juga sedikit berpinar. Dia memejamkan kepalanya untuk seketika. Entah mengapa semua masalah datang dalam satu masa yang sama. Semua bercampur aduk menyebabkan Zulqarnain malas mahu memikirkan kenyataan yang sedang dia hadapi kini. Zulqarnain membuka kelopak matanya perlahan-lahan lalu matanya beralih kepada Wardah yang sedang duduk di sebelah kanannya. Lama dia memerhatikan gadis itu.

“Encik Nine nak apa-apa ke? Air?”

Zulqarnain menggeleng.

“Kenapa awak tak nak balik aje? Dah lewat malam ni.”
“Tugas saya belum selesai lagi. Memandangkan Encik Nine tak nak balik, saya perlu berada di sisi Encik Nine sebab itu adalah tugas saya.”
“Masa dulu sebelum awak terima kerja sebagai pengawal peribadi Dato’ Mahmood, awak tak ada fikir segala kemungkinan yang akan awak hadapi?”
“Saya dah fikir masak-masak. Kalau tak saya tak berada di mana saya berada sekarang. Saya tahu risiko kerja saya. Tapi ini dah jadi tanggungjawab saya. Saya agak sukakan cabaran. Ingat orang lelaki aje boleh jadi pengawal peribadi?”




Zulqarnain tersenyum tatkala mendengar jawapan Wardah. Sepanjang perkenalan mereka berdua, jarang Zulqarnain melihat Wardah melepaskan rambutnya. Wardah lebih gemar menyanggul moden helaian rambutnya itu. Akan tetapi malam itu, ikatan rambut Wardah terlepas akibat pergaduhannya dengan Danny tadi. Sewaktu mengukir senyuman, tiba-tiba sahaja pipi Zulqarnain terasa perit. Tangan Zulqarnain segera menyentuh ke pipinya.

Apabila melihat keadaan Zuqarnain, Wardah segera mengeluarkan sapu tangannya. Dia menekap pipi Zulqarnain yang kelihatan sedikit bengkak itu.

“Encik Nine cuba tekap dulu. Nanti dah sampai kat bilik, cuba tuam dengan air panas. Mana tahu kurang sikit bengkak tu.”
“Terima kasih,” ucap Zulqarnain lalu mengambil sapu tangan biru milik Wardah.
“Tak apa, Encik Nine. Cuma sapu tangan aje.”
“Tak, bukan pasal sapu tangan ni aje. Saya betul-betul berterima kasih dengan awak. Saya memang tak sangka awak buat macam apa yang awak buat tadi masa kat kelab tu. Tapi, saya agak tercabar juga bila awak yang pertahankan saya. Itu masalah saya.”
“Itu memang tugas saya. Dato’ Mahmood dah arahkan saya untuk jaga keselamatan Encik Nine. Bila dah melibatkan serangan anggota, itu sudah menjadi masalah saya. Apa saya nak jawab dengan Dato’ Mahmood kalau dia nampak anak lelaki dia penuh dengan lebam-lebam kat muka?”
Yeah, you got the point. And thanks again.”
“Sebab?”
“Bagi saya tumbuk mamat tu sebelum kita keluar daripada kelab tu.”

Wardah hanya tersenyum lalu mengangguk.



“Tadi masa mamat tu serang saya, awak langsung tak memberi serangan. Semuanya saya nampak awak tepis. Langkah awak cepat. Patutlah awak salah seorang pengawal peribadi ayahanda saya. Berapa banyak seni pertahankan diri awak ada?”

Terbit rasa kagum di hati Zulqarnain apabila memerhatikan gadis itu. Wardah nampak seperti gadis biasa yang lemah lembut.

“Sememangnya saya tak suka memberi serangan. Selagi saya boleh tepis, saya akan tepis. Saya tahu silat dan tae kwan do. Tapi saya lebih suka silat sebab ia sebati dengan adat dan budaya kita.”
“Saya belum pernah nampak perempuan macam awak.”
“Saya tahu, saya nampak kasar sikit kan bila dah buka langkah?”
“Tak, saya rasa awak nampak seksi.”

Pantas sahaja Zulqarnain mengeluarkan kenyataan itu. Ayat itu spontan.
Nine..kau cakap apa ni? Seksi? Apasal mulut kau ni cakap macam tu pula? Salah faham pula Mrs.bodyguard aku ni. Rungut hati Zulqarnain sendiri.

Akan tetapi, itulah perkataan yang sesuai untuk menggambarkan diri Wardah ketika itu. Entah mengapa definisi perkataan seksi itu terasa sesuai digunakan untuk Wardah. Zulqarnain sendiri tidak pasti. Selama ini gadis yang berambut panjang, bergaya dan pandai berhias adalah menarik baginya. Tetapi, malam itu perspektifnya berubah.

Wardah terkedu seketika apabila mendengar butir kata Zulqarnain. Wardah memerhatikan penampilannya ketika itu. Puas dia memeriksa setiap inci pakaiannya. Manalah tahu ada yang terdedah semasa pergaduhan tadi.




Tang mana pula aku ni seksi? Aku pakai tutup semua ni. Tak ada yang terbelah sana, terbuka sini. Ke mamat Italy ni memang dah mabuk? Ke dia bayangkan benda bukan-bukan bila tengok aku? Kali ini giliran hati Wardah pula berkata-kata. Wajah Wardah sedikit kebimbangan.

“Maksud saya bukan macam tu. Bukan seksi. Awak jangan salah faham. Saya….memang tak ada niat apa-apa. Maksud saya, awak nampak…………..”
“Bos, bilik dah siap. Bos dengan Wardah dah boleh check-in,” ucap Haqimi yang baru sahaja tiba di tempat duduk mereka.
“Bagus kau datang. Aku rasa aku dah pening kepala sangat ni. Kau memang nak balik ke?”

Laju sahaja Zulqarnain mengubah topik. Dia sendiri tidak pasti tiba-tiba sahaja lidahnya seperti kelu untuk memberikan alasan.

“Yalah bos. Pejabat dengan rumah aku dekat. Esok pagi banyak benda nak buat. Bos jangan lupa, tengahari esok ada mesyuarat dengan CEO Bina Kurnia Berhad. Nak bincang pasal hiasan dalaman untuk projek plaza tu.”
“Ya, aku ingat. Masuk kali ni dah berapa juta kali kau ingatkan aku.”
“Yalah bos. Dato’ Mahmood dengan arwah pemilik Bina Kurnia Berhad tu kan klien tetap dengan Taming Sari Berhad. Dato’ Mahmood anggap ini peluang untuk bos belajar. CEO Bina Kurnia Berhad, Wafi Azrel Shah tu kan menantu arwah Tuan Ridzuan. Dato’ Mahmood nak bos jadi macam Wafi tu. Muda-muda dah ada semangat untuk berjaya. Dato’ Mahmood juga nak tengok kemampuan bos.”
“Ya. Alasan ni pun dah berapa juta kali kau cakap. Aku dah boleh hafal dah. Ayahanda aku tu pun satu. Baru masuk kerja dah bagi aku macam-macam kerja.”
“Kalau macam tu, bos dengan Wardah tidur ya? Ha, ini bukan macam kat Italy, boleh suka-suka masuk bilik orang lain.”
“Gaji bulan ni aku potong separuh nak?”
“Bos, relakslah. Aku cuma ingatkan aje. Bos kan dah tak jejak bumi sekarang ni.”
“Kau jangan banyak cakaplah. Dah, cepat hantar aku pergi bilik aku. Ingat, kalau Dato’ Mahmood tanya pasal aku, kau jangan cerita pasal hal kat kelab tadi. Kau cakap dengan dia aku tidur kat hotel malam ni. Nak cari ketenangan.”
“Ok bos.”




--------------------------------

Zara Alisha segera melangkah masuk ke dalam rumahnya. Dia tahu ayahnya itu belum melelapkan mata lagi. Dia tidak kisah jika dimarahi sekali lagi oleh Datuk Ramli. Perkara itu sudah lali baginya. Dia juga mahu menunjukkan tanda protes kerana peristiwa petang tadi. Datuk Ramli pulang awal pada petang itu. Dia dapat mendengar dengan jelas perbualan antara ayah dan ibunya. Datuk Ramli sudah mengatur segala-galanya. Ternyata soal perkahwinan yang sudah diaturkan itu yang dinyatakan oleh Datuk Ramli pada tempoh hari adalah benar. Kali ini Zara Alisha sudah tidak mampu berbuat apa-apa. Apabila difikirkan semula, memang salah dirinya juga. Sengaja mencari pasal. Akan tetapi jiwa remajanya sering memberontak. Dia mahu hidup bebas.

“Awal balik hari ni? Kenapa? Dah tak nak cari pasal lagi?”

Mata Datuk Ramli sempat menjeling ke arah dinding. Jam menunjukkan pukul 11.30 malam Zara Alisha hanya membisu. Ketika itu dia tiada perasaan. Ini semua gara-gara kejadian di kelab hiburan tadi. Kalau Danny tidak mencari masalah, pasti dia pulang lewat malam itu.
Datuk Ramli menantikan balasan kata-kata daripada anak bongsunya itu tetapi Zara Alisha hanya mendiamkan diri. Dia juga melihat anaknya itu pulang dalam keadaan normal, tidak seperti tempoh hari.

“Baguslah kalau Alice balik tak mabuk lagi macam selalu. Abah nak cakap yang abah dah bincang dengan Dato’ Mahmood. Abah dah buat keputusan yang Alice kena kahwin dengan anak dia.”
“Alice tahu. Alice dah dengar semuanya petang tadi.”
“Kalau dah dengar, tak payah abah nak terangkan semuanya. Alice akan kahwin dalam masa terdekat ni. Nanti Alice buat apa yang patut untuk pesediaan sebelum kahwin. Abah tak nak ada sebarang bantahan pun. Ini semua untuk kebaikan Alice.”




Sekali lagi Zara Alisha tidak memberikan sebarang respon.

“Alice tak nak tanya siapa bakal suami Alice tu?” soal Datuk Ramli.
“Tak apalah, abah. Alice tak nak tahu apa-apa. Lagipun kalau tahu, ada beza ke? Sama aje kan? Abah dah buat keputusan. Lainlah kalau tahu nama dia, Alice tak payah kahwin,” jawab Zara Alisha lalu segera melangkah menaiki tangga.
“Bertuah punya anak. Ada aje jawapannya.”

Datuk Ramli merungut sendirian. Datuk Ramli merasakan ini sahaja caranya untuk mengubah Zara Alisha. Perangainya sudah jauh kebaratan. Dia mampu bernafas lega kerana Dato’ Mahmood setuju akan permintaannya itu. Soal perniagaan adalah urusan kedua baginya walaupun dia tahu disebalik perkahwinan anak mereka, pasti mendatangkan kelebihan kepada syarikat mereka. Selain ikatan persahabatan yang semakin utuh, dia mahu anaknya itu berubah.




No comments:

Post a Comment