Stylo Clique ^_^

Wednesday, September 18, 2013

Encik Pendekar & Mr.Keju - Bab 12

BAB 12

“Jauh dari pangkal mahu meredah hatimu. Tanpa sengaja sudah dalam ku menyelami jiwamu.”


Zulqarnain menyelak sedikit pergelangan kemejanya. Jam tangan berjenama Nixon The Unit berwarna hitam tersemat kemas itu dipandang seketika. Waktu sudah melepasi pukul 5 petang. Setelah itu, tangan kirinya dimasukkan ke dalam poket seluarnya. Dia berjalan perlahan menuju ke tempat Wardah.




“Wardah, awak ada masa?” soal Zulqarnain.

Wardah seperti terpinga-pinga dengan pertanyaan Zulqarnain.

“Masa kerja saya sememangnya untuk Encik Nine.”
“Awak temankan saya keluar sekejap. Saya rasa dah lama tak ambil angin kat luar. Kita jalan kat sekitar kawasan sini aje.”

Wardah mengangguk. Zulqarnain sudah terlebih dahulu jalan meninggalkan Wardah. Mereka bersama-sama berjalan menuju ke luar kawasan Wisma Taming Sari Berhad. Sepanjang perjalanan, mereka berdua mendiamkan diri. Wardah sendiri tidak pasti apa motif dan tujuan majikan mudanya itu.

Wardah memerhatikan lelaki itu berjalan daripada belakang. Setiap inci anggota Zulqarnain ditenung oleh Wardah. Rambut perang pekat semulajadi itu sentiasa kelihatan kemas. Kemeja dan seluar putih yang dipakai membuatkan Zulqarnain bertambah segak. Pakailah apa sahaja warna sekalipun, pasti Zulqarnain bijak mengenakan kemeja tersebut dengan gayanya. Kedua-dua tangan Zulqarnain berada di dalam poket. Dia berjalan bersahaja merentasi orang ramai. Wardah perasan, setiap kali kaum wanita yang bertentangan dengan Zulqarnain, pasti wanita itu akan tersenyum tatkala memandang wajah itu.




Langkah Zulqarnain terhenti seketika apabila merasakan Wardah seperti semakin jauh dengan dirinya. Dia menoleh ke belakang.

“Kenapa awak tak nak jalan kat sebelah saya?”

Wardah yang sedang leka memerhatikan Zulqaranain tiba-tiba tersentak.
Harap-haraplah mamat keju celup ni tak perasan yang aku tengah tenung dia. Hati Wardah sempat memohon.

“Saya takut kalau saya jalan kat sebelah Encik Nine nanti orang anggap saya ni kekasih Encik Nine pula.”

Wardah cuba berseloroh, namun entah mengapa dia tidak pasti kenapa jenaka itu pula yang terbit dari bibirnya. Tangan Wardah sempat menepuk perlahan dahinya sendiri.

Kekasih? Kau ni dah kenapa Wardah? Ada hati ke nak jadi kekasih mamat kasanova kaki kelab ni? Kau kan dah nak kahwin dah. Bentak hatinya sendiri.

Zulqarnain tersenyum.

“Awak kan pengawal peribadi saya. Jadi, apa salahnya awak jalan kat sebelah saya.”
“Baik Encik Nine.”

Wardah segera mempercepatkan langkahnya dan berjalan seiring dengan Zulqarnain.

“Saya baru perasan surat perletakan jawatan awak semalam. Dah dekat dua minggu awak letak, saya baru perasan. Maknanya lagi dua minggulah awak nak berhenti. Kenapa awak tak nak cakap sendiri dengan saya? Kalau saya tak perasan surat tu macam mana?”
“Saya rasa itu satu perkara yang formal. Mungkin lebih beretika rasanya kalau saya bercakap dengan menggunakan kertas.”
“Dato’ Mahmood dah tahu?”

Wardah mengangguk sambil memberikan senyuman.

“Encik Nine minta saya temankan keluar jalan-jalan nak bincang pasal surat tu ke?”
“Awak rasa?” soal Zulqarnain.

Zulqarnain merenung ke wajah mulus itu. Hari itu Wardah kelihatan anggun dan kasual dengan mengenakan kemeja putih dan seluar hitam. Kemeja putih itu disarungkan dengan suit hitam mengikut potongan badan tetapi tidak terlalu ketat. Rambutnya yang panjang diikat biasa. Wardah nampak kemas dan penampilannya kelihatan tegas.
Wardah perasan akan renungan itu lalu Wardah membalas persoalan Zulqarnain dengan mengangkat bahunya sebagai tanda tidak tahu.

“Boleh saya tahu apa sebabnya? Ke sebab awak tak tahan kena ikut saya sampai ke kelab?”
“Encik Nine jangan salah faham. Apa yang telah berlaku tak ada kena mengena dengan perletakan jawatan saya. Saya anggap itu semua cabaran kerja saya. Sebenarnya, lebih kurang sebulan lagi saya nak kahwin. Itu permintaan bakal suami saya. Dia cakap kerja saya ni terlalu berbahaya. Kalau boleh dia minta saya cari kerja lain.”

Gegendang telinganya menangkap jelas kata-kata gadis itu. Namun tatkala sampai ke hati, ada sesuatu perasaan yang mencengkam ke jiwanya. Terasa sakit dan pedih. Dia tidak pernah mengalami perasaan itu sebelum ini. Tangannya segera berada di dada. Melalui sentuhannya sendiri, dia dapat merasakan degupan jantungnya semakin pantas. Zulqarnain merasakan dadanya seperti mahu pecah.

Kenapa aku rasa sakit sangat ni? Kenapa aku rasa semuanya seperti tak kena? Aku tak pernah rasa macam ni sebelum ni. Perasaan apa ni? Soal Zulqarnain kepada dirinya sendiri.

“Encik Nine….Encik Nine tak ada apa-apa ke?”
“Saya tak ada apa-apa.”

Tangan yang berada di dada tadi segera diselukkan ke dalam poket seluar. Mestilah kena tunjuk diri tu maco kan? Takkanlah nak tunjuk diri tu ada yang tak kena pula. Kenalah pandai berselindung di sebalik penampilan yang bergaya tu.

“Awak tak pernah cerita dengan saya pun. Jadi, selama ni awak dah bertunanglah ya?”
“Tak, saya belum bertunang lagi. Tiba-tiba aje pihak lelaki nak langsungkan. Saya ikut aje. Lagipun elok juga cepatkan apa yang baik ni. Saya dan dia perhubungan jarak jauh. Kami agak jarang berkomunikasi. Dia pun sibuk. Saya tak ada rancang pun nak bertunang. Saya rasa lebih elok kalau terus buat majlis pernikahan. Mudah, ringkas dan menjimatkan. Saya ni anak orang biasa aje. Lainlah kalau saya anak orang kaya macam Encik Nine. Oh, saya belum ucapkan tahniah lagi kepada Encik Nine. Encik Nine pun nak melangsungkan perkahwinan dalam waktu terdekat ni kan?”
“Terima kasih.”
“Bila nak langsungkan pertunangan?”
“Saya pun tak pasti. Rasanya dalam waktu terdekat ni juga. Dato’ Mahmood yang uruskan segala-galanya. Lagipun pilihan keluargakan?”
“Biar betul Encik Nine tak pasti? Tapi agak logik jugalah. Yalah, kalau diikutkan bakal pengantin lelaki memang tak tahu menahu pun pasal urusan pertunangan tu. Semuanya pihak keluarga yang uruskan. Cuma sediakan duit dan cincin aje.”
“Maksud awak? Saya tak berapa faham.”
“Kalau diikutkan adat dan budaya orang Melayu dulu-dulu, sepatutnya lelaki tak boleh datang masa majlis pertunangan. Semua urusan diserahkan kepada pihak keluarga. Dan bila masa merentasi peredaran zaman, ada juga yang berpendapat bakal pengantin lelaki perlu datang. Yalah, masa nilah semua sanak saudara nak tengok kan? Bagi saya semasa majlis pertunangan, pengantin lelaki tak payah datang pun tak apa. Lainlah kalau majlis pernikahan kan? Mestilah ada pengantin lelaki. Tapi, zaman sekarang kebanyakannya memang pengantin lelaki tu datang.”
“Jadi, awak ni golongan yang mengikut adatlah ya?”
“Saya masih lagi mementingkan adat dan budaya melayu tapi ada juga unsur yang boleh diubah mengikut peredaran zaman.”

 Zulqarnain mengangguk apabila mendengar penjelasan Wardah.

“Tak sangka masih ada lagi orang Melayu yang masih lagi mengamalkan adat dan budaya Melayu.”
“Kenapa Encik Nine cakap macam tu? Gaya cakap macam tak beberapa gemar aje jadi orang Melayu. Jebat sendiri mengatakan dia tidak berbangga menjadi Melayu? Tuah pasti menangis air mata darah tatkala mendengar saudaranya sendiri cakap macam tu.”
“Saya tak cakap macam tu tapi banyak sangat pantang larang. Kenapa kita tak nak berfikir secara moden?”
“Moden macam budaya barat tu? Kalau Encik Nine nak tahu, zaman dulu kalau nak berdagang kat empayar Melaka, kena pandai cakap Melayu. Zaman Melaka lagi kita sudah mempunyai ilmu sains dan teknologi yang hebat. Walaupun tidak sehebat Tamadun Yunani dan Arab namun kita harus berbangga kerana orang Melayu dahulu kala sudah mempunyai kemahiran dalam sains, perdagangan dan teknologi besi untuk pembuatan senjata seperti keris. Selain itu, kita juga bijak dalam sains maritim terutamanya pembuatan jong dan kapal. Kalau tak ada kapal, macam mana kita nak berdagang sampai ke tanah China sana?
“Betul ke macam tu?”
“Hebat kan? Zaman kegemilangan Melaka dahulu banyak dipandang tetapi sekarang kita yang memandang keluar. Orang zaman sekarang memang tak nak apa itu sejarah. Celik mata dah senang. Kita kena bangga dengan bangsa kita sendiri. Kalau bukan kita, siapa lagi..”
“Bangga? Maksudnya, perlu ke buktikan diri ini melayu dengan aksi-aksi silat dan keris dipinggang?”
“Encik Jebat Zulqarnain, tak perlulah sampai macam tu sekali. Cukup kita tahu siapa kita dan asal usul kita. Melayu ni unik. Melayu itu luas. Bukan bermaksud duduk di nusantara sahaja Melayu. Tak kisahlah dia kat mana sekalipun, kat Afrika, Australia mahupun Italy asalkan dia cukup sekadar dengan tiga syarat. Tidak perlu berdarah keturunan Melayu. Paling penting ialah dia mesti beragama Islam, pandai berbahasa Melayu dan mengamal budaya Melayu. Tetapi banyaklah pecahan keturunan Melayu tu macam Jawa, Bugis dan Patani. Sebab tu Hang Tuah cakap, Takkan Melayu hilang di dunia.”

Zulqarnain terkesima seketika. Kagum dengan huraian dan penjelasan Wardah. Terpancar wajah bangga dan semangat apabila Wardah bercerita.

“Kenapa Encik Nine tiba-tiba jadi bisu ni?”
“Tiba-tiba saya rasa macam kelakar pula saya ni. Hidup dengan pemikiran moden tapi kena kahwin mengikut pilihan orang tua. Belajar jauh-jauh merentasi benua tapi bila bab kahwin terperangkap ke zaman Ibu Mertuaku. Kena kahwin sama taraf.”
“Itu namanya jodoh Encik Nine.”

Zulqarnain memberikan senyuman hambar.

“Jadi, bila awak bertolak balik ke kampung? Kampung awak kat mana? Nak minta siapa-siapa tolong hantarkan ke? Kalau Wardah nak, saya boleh minta tolong Haq.”
“Kampung saya kat Melaka. Eh, tak apa Encik Nine. Saya dah biasa balik naik bas. Hari terakhir saya bekerja kan hari Jumaat. InsyaAllah, mungkin Ahadnya saya balik ke kampung rasanya. Setakat ni, itulah perancangan saya.”

Zulqarnain mengangguk perlahan setelah mendengar penjelasan Wardah.

“Saya doakan semoga semuanya berjalan dengan lancar. Semoga perkahwinan awak memberikan kebahagiaan sehingga akhir hayat awak. Saya juga nak ucapkan terima kasih banyak-banyak atas khidmat yang diberikan oleh awak.”
“Terima kasih Encik Nine. Itu tanggungjawab saya.”
You are the bravest woman I’ve ever met. Mm..maybe not. I think you are the second because the first position is my ummi and my bonda. Saya belum jumpa perempuan lain yang macam awak. Saya ucapkan terima kasih. Saya masih ingat apa yang Dato’ Mahmood pernah cakap dengan saya dulu. Awak adalah salah seorang pengawal peribadi dia yang terbaik.”

Wardah memerhatikan wajah Zulqarnain. Sedikit janggal apabila Zulqarnain meluahkan kata-kata itu. Ternyata Zulqarnain adalah orang yang menghargai insan yang berada di sekelilingnya. Sekali lagi Wardah melihat Zulqarnain di sisi yang lain.

“Kenapa? Saya salah cakap ke?”
“Tak. Saya sangat hargai kata-kata Encik Nine tu. Saya tak sangka. Terima kasih. Walaupun saya baru aje sebulan lebih kerja dengan Encik Nine. Tapi saya kenal siapa Encik Nine. Encik Nine yang sekarang tak sama dengan Encik Nine yang dulu.”
“Kenapa? Awak rindu ke dengan Jebat Zulqarnain yang dulu?”

Wardah tergelak kecil.

“Adalah juga sikit tapi tak semua. Encik Nine yang dulu suka buat apa sahaja mengikut kehendaknya sendiri. Encik Nine yang dulu bukan jenis yang boleh diduga. Dia akan melakukan apa sahaja yang dia rasakan betul dan Encik Nine yang dulu banyak senyum serta kedengaran gelak tawanya.”

Tiba-tiba langkah Zulqarnain sekali lagi terhenti. Begitu juga Wardah.

“Macam nilah. Lain kali kalau awak tiba-tiba teringat kat saya, awak tutup mata awak. Kemudian awak bayangkan saya, sebut nama saya dalam hati awak. Awak kira satu sampai tiga. Bila awak buka mata, saya akan ada kat depan mata awak.”

Wardah tergelak lagi.

“Ini jampi mantera saya. Kalau awak tak percaya, awak cubalah nanti. Itupun kalau awak teringin nak jumpa dengan sayalah,” gurau Zulqarnain. Namun disebalik gurauannya itu, ada menyimpan seribu erti.
Terkebil-kebil Wardah seketika di situ.
“Kenapa tercegat kat situ? Saya laparlah. Kat sini tak ada restoran makan Italy ke? Saya nak makan Lasagne.”

Wardah menggelengkan kepalanya sambil tersenyum. Memang dasar mat saleh. Mamat ni memang keju celup.

--------------------------------

Wardah tersenyum sendiri apabila mengenangkan peristiwa petang itu. Dia termenung sambil bibirnya senyum melebar terkenangkan sikap dan perangai majikannya. Wardah kini berada di Terminal Bas Larkin. Dia sudah pun membeli tiket bas ekspres untuk pulang ke kampungnya yang terletak di Merlimau, Melaka. Wardah mengambil tiket perjalanan daripada Johor Bahru ke Muar, dan dari Muar dia akan mengambil bas tambang biasa untuk ke Merlimau.

Suasana di situ agak hiruk-pikuk. Setiap selang 10 minit ada sahaja bas ekspress yang bergerak menuju ke destinasi yang telah ditetapkan. Almaklumlah, hari itu hari Ahad. Pasti aktiviti perjalanan lebih sibuk daripada hari biasa.

“Macam nilah. Lain kali kalau awak tiba-tiba teringat kat saya, awak tutup mata awak. Kemudian awak bayangkan saya, sebut nama saya dalam hati awak. Awak kira satu sampai tiga. Bila awak buka mata, saya akan ada kat depan mata awak.”

Entah mengapa secara tidak sengaja ayat itu terngiang-ngiang di cuping telinga Wardah. Terdetik di hatinya untuk mencuba jampi mentera yang diberikan oleh Zulqarnain walhal dia tahu perkara itu adalah mustahil untuk berlaku. Ini bukannya cerita Harry Potter atau pun Nujum Pak Belalang.

Wardah memejamkan matanya seketika. Hatinya juga menyebut nama itu.

“Satu……..dua……tiga,”

Setelah selesai mengira, dia membuka kelopak matanya. Ternyata Zulqarnain tiada.

“Merepek aje,” ucap Wardah sendiri.

Dia menggeleng-gelengkan kepalanya. Dia juga keliru bagaimana dirinya boleh mencuba melakukan jampi mentera itu.

Aku ni dah gila macam dia agaknya. bisik hati Wardah.




“Apa yang merepek?”

Suara itu tiba-tiba kedengaran. Dia cukup kenal dengan suara itu. Wardah segera menoleh ke kanannya. Wardah memejamkan lalu mencelikkan matanya sekali lagi. Manalah tahu itu semua khayalannya. Ternyata jelas dan ia bukan mimpi. Jebat Zulqarnain berada di hadapannya.

“Encik Nine.”

Jelas suara Wardah terkejut.

“Apa yang merepek? Cakap seorang diri pula tu.”
“Tak ada apa-apa. Saya tak sangka Encik Nine tiba-tiba muncul kat depan mata saya.”
“Kenapa pula? Saya tak boleh datang sini ke? Ke awak ada baca jampi mentera yang saya kasi kat awak hari tu?”

Zulqarnain sengaja bermain dengan kata-katanya. Zulqarnain memang cerdik lagi bijak bestari kalau pasal menduga hati perempuan ni.
Wardah terkedu. Dia tidak dapat membalas. Dia perlu mencari sesuatu untuk mengubah tajuk perbualan mereka.

“Encik Nine buat apa kat sini? Saya dengar bukannya hari ni hari pertunangan Encik Nine ke?”

Mata Wardah sempat menangkap sesuatu. Ada beg galas belakang yang disangkutkan di kedua-dua bahu lelaki itu.

“Ada orang pernah cakap dengan saya, kalau diikutkan adat dan budaya orang Melayu dulu-dulu, sepatutnya lelaki tak boleh datang masa majlis pertunangan. Semua urusan diserahkan kepada pihak keluarga. Jadi, sebab tu saya tak pergi. Bukan macam tu ke adat Melayu kita?”
“Tapi saya rasa Encik Jebat Zulqarnain yang saya kenal sudah berfikiran moden dan kehadapan. Bukannya Encik Nine sudah merentasi benua ke?”
Zulqarnain tersenyum. Sememangnya bukan itu alasan dan sebab dia berada di situ.
“Awak juga yang cakap pengantin lelaki tak payah datang pun tak apa. Lainlah kalau majlis pernikahan kan? Mestilah ada pengantin lelaki. Betul tak?”

Pagi tadi Dato’ Mahmood ada berbicara dengannya akan hal pertunangan itu. Dato’ Mahmood meminta Zulqarnain untuk turut serta ke majlis tersebut. Namun, alasan yang sama dia gunakan untuk mengelak. Alasan apa lagi kalau bukan adat melayu tak kasi pengantin lelaki datang ke majlis pertunangan. Mujur Dato’ Mahmood tidak banyak soal. Dato’ Mahmood juga pasti anaknya itu akan menurut sahaja perintahnya memandangkan dia tahu apa kelemahan Zulqarnain. Zulqarnain tidak akan berani untuk mengingkari arahannya. Dari kecil sudah biasa disuap dengan wang ringgit dan Dato’ Mahmood juga yakin mampu mengikat Zulqarnain dengan alasan itu.

Zulqarnain sudah memikirkan rancangan untuk lari. Dia sudah mengatur strategi dan pada hari inilah masanya yang paling sesuai. Ini memang kerja gila. Dia mahu melarikan diri. Kata-kata datuknya malam itu difikirkan beribu kali. Walaupun dia tahu Dato’ Mansoor hanya bergurau tetapi idea itu boleh dipakai. Ya, itulah yang sebenarnya. Akhirnya Zulqarnain mengambil keputusan di luar jangkaannya sendiri. Jebat Zulqarnain mahu melarikan diri daripada kemewahan yang melimpah ruah? Boleh ke? Bukankah ikan tidak mampu bernafas tanpa air?

“Awak tak payahlah panggil saya Encik Nine. Bukannya awak pengawal peribadi saya lagi. Betul tak?” sambung Zulqarnain lagi.
“Betul juga. Awak buat apa kat sini? Takkanlah nak naik bas kut? Siap bawa beg sandang bagai ni.”
“Ohh..saya ingat nak pergi bercuti.”
“Bercuti? Naik bas? Nak pergi mana?”
“Saya nak ikut awak balik kampunglah.”
“Ha?”

Terbeliak biji mata Wardah dibuatnya. Sudahlah terkejut ‘jampi manteranya’ menjadi. Sekarang mamat keju ni nak ikut dia balik kampung pula.

“Nak buat apa ikut saya?”
“Yalah. Ikut awaklah. Awak kan dah nak kahwin. Awak juga yang jemput saya pergi majlis awak tu kan?”
“Memang saya jemput tapi bukan sekarang. Lagi 2 minggu majlisnya. Saya jemput masa hari perkahwinan tu nanti. Lagipun saya ada terdengar khabar angin yang tarikh kahwin awak lebih kurang sama dengan saya kan? Awak masih sempat lagi nak pergi rumah saya?”
“Saya ambil keputusan untuk bercuti sebelum saya berkahwin. Yalah, tak salah kan? Setelah apa yang saya lalui dan saya rasa awak pun tahu ceritanya, apalah salahnya bagi peluang kat diri saya ni untuk berehat. Tak gitu?”
“Tapi kenapa nak ikut saya?”
“Sebab awak nak balik kampung dan saya tak pernah rasa kehidupan kat kampung macam mana. Tambahan lagi kampung awak kat Melaka kan? Jadi, apa salahnya Jebat pulang ke Melaka. Ibarat sirih pulang ke gagang. Takkan Pahlawan Melayu tak boleh nak pergi ke Melaka kan? ”




Hentam sajalah Nine apa pun alasan kau. Asalkan kau dapat lari daripada semua ni. Nyawa-nyawa ikan pun lantaklah. Yang penting aku tak nak kahwin dengan anak Datuk Ramli tu. Biar ayahanda rasa. Ingat perintah dia tu aku tak boleh bantah? Ingat abang Indera aje boleh keluar daripada rumah tu? Hati Zulqarnain bermonolog sendiri.

“Pandai cakap pahlawan Melayu. Awak ni belacan dah kena celup dengan keju. Saya tak kisah tapi takut awak aje yang tak selesa. Kampung saya tu bukan macam kat Milan, Italy.”
“Awak perli saya ke?”
“Siapa yang makan cili, dialah yang terasa pedasnya.”
“Mentang-mentanglah saya ni bukan bos awak lagi. Awak perli saya ya? Ok…tak apa, kali ni saya tak kisah sebab saya nak minta awak tolong saya satu perkara.”
“Apa dia?”
“Tolong belikan saya tiket bas sama macam awak boleh?”

Wardah membulatkan matanya.

“Tak pandai beli tiket bas?”
“Tak.”
“Kat Italy dulu pun langsung tak pernah naik bas?”

Zulqarnain menggeleng sambil menyengih.

“Saya dari kecil memang tak pernah naik pengangkutan awam.”
“Ya ke? Tipulah. Awak ni memang anak orang kaya kan?”
“Yalah. Kenapa? Tak percaya? Saya dari kecil dah ada pemandu yang bawa saya ke mana-mana tempat yang saya nak pergi. Kat Italy pun saya ada kereta saya sendiri. Oh..lupa pula. Tadi saya datang sini dengan teksi. Jadi, maknanya saya pernah naik pengangkutan awam yang bernama teksi tapi tak pernah naik bas.”
“Awak ni memang tak diduga. Suka buat apa sahaja mengikut kehendak sendiri. Tiba-tiba aje nak ikut saya balik kampung. Kenapa awak selalu sangat buat perkara yang di luar jangkaan? Awak buat apa aje yang awak suka. Lepas tu awak hadapi akibatnya dengan biasa aje.”
“Hidup saya memang macam ni. Hargai masa yang kita ada dan buat apa yang kita suka. Kita tak tahu apa yang berlaku pada hari esok dan tak payah nak fikir banyak-banyak. Lagipun, bukannya ini ke Jebat Zulqarnain yang awak rindu? Awak juga yang cakap kan? Jadi, saya kembali kepada Jebat Zulqarnain yang dulu.”

Kata-kata diucapkan diiringi renungan yang dalam. Seperti ada sesuatu perasaan yang cuba dialirkan dari hati itu ke hati Wardah. Wajah Wardah sudah berubah kepada merah.

“Bak sini duit, saya nak pergi beli tiket,” ucap Wardah, dalam keadaan yang pura-pura tegas.


3 comments:

  1. ada sambungan lagi ke kena tunggu novel? ? eheh

    SIC pun tak beli2 lagi sampai sekarang. teringin nak tahu cerita lanjutnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik Pendekar & Mr.Keju ada sambungannya lagi..
      hihi..ain tak sempat nak update sbb keje
      kalau publish pun novel ni rasanya dalam tahun depan..

      hihi..takpe..kat kedai masih ada lagi kat rak.. ^_^

      Delete
  2. hohoho..daku sudah tergoda dgn jebat zulqarnain..sila jgn bgtahu sis NA yek..hahaha..hargai masa yg kita ade..setuju dgn jebat..melting!!!..hahaha

    ReplyDelete