Stylo Clique ^_^

Wednesday, September 18, 2013

Encik Pendekar & Mr.Keju - Bab 11

BAB 11

“Masakan singa gah di hutan, mencari sang semut di pinggiran?”


Terbeliak biji mata Amsyar apabila mendengar kenyataan Inderawan. Mulutnya sedikit ternganga. Matanya juga langsung tidak berkerdip. Ternyata dia tidak mampu membendung perasaan terkejut itu. Benarkah kenyataan yang keluar daripada bibir itu? Masakan Inderawan, si pelukis jalanan punya hubungan pertalian darah dengan keluarga berada seperti Jebat Zulqarnain? Mana mungkin kucing mampu menjadi sang belang.

Amsyar mula melakar wajahnya dengan wajah tidak puas hati. Tiba-tiba dia merasakan seperti sedang berkomunikasi dengan insan yang lain tatkala melihat wajah Inderawan.
Inderawan sedang menuam pipinya yang bengkak itu dengan ketulan ais. Perlahan-lahan dia melakukan perkara itu. Dia tahu, fikiran Amsyar bersarang dengan pelbagai soalan.




“Bukan main aku berteka teki siapa Wan sebenarnya. Rupa-rupanya………..”
“Am, aku ada sebab.”
“Bak kata orang tua-tua, kepala aku ni dah berserabut memikirkan masalah dunia. Dan bertambah serabut kepala aku bila aku tengok apa yang dah berlaku tadi.”
“Aku dah tahu kau nak cakap apa,”
“Baguslah, tak payah susah-susah aku nak cakap dan bertanya,”
“Kau nak tanya apa?”
“Memang hobi kau sejak azali lagi ke suka jawab pertanyaan orang dengan soalan?”

Inderawan dapat merasakan jelaga kemarahan Amsyar daripada tutur kata itu.

“Tiba-tiba hari ni aku rasa, aku macam tak kenal kau Wan. Maksud aku Inderawan. Kau ni tak ubah macam cuaca, tak diduga. Jadi, ayah kau yang kau cerita selama ni ialah Dato’ Mahmood? Orang yang sama dalam majalah ni? Dan kau ialah Tuah Inderawan?”

Tangan Amsyar menghulurkan majalah Bisnes itu kepada Inderawan. Dia merenung lama muka hadapan naskah itu. Jika dipandang secara luaran, segala-galanya nampak sempurna. Dato’ Mahmood dan Zulqarnain segak mengenakan kot hitam. Senyuman yang diukir oleh Dato’ Mahmood menunjukkan seolah-olah dia memiliki kehidupan yang lengkap seperti tiada cacat celanya.

“Ya, aku Tuah Inderawan bin Mahmood Syah. Aku minta maaf Am. Bukan niat aku nak rahsiakan perkara ni kepada kau. Aku cuma nak cari kehidupan baru aku. Aku tak nak lalui kehidupan sebagai Inderawan. Cukup hanya sebagai Wan yang kau kenal.”

Amsyar membulatkan matanya. Meskipun tadi dia sudah tahu tetapi kali ini dengann rasminya Inderawan memberitahu nama penuhnya. Ini bukan sudah terang lagi bersuluh, tetapi ditambah lagi dengan sinaran dari sang mentari. Segala-galanya sudah terbongkar dan terjawab. Dia menutup mulut dengan kedua belah tapak tangannya. Lantas dia bangun, ke hulur dan ke hilir.




“Wan, aku minta maaf. Aku tak tahu kau anak Dato’ Mahmood. Selama ni aku layan kau macam kawan biasa aku.”
“Sebab perkara inilah aku rahsiakan daripada pengetahuan yang lain. Asal sebut pangkat, terus diberi layanan istimewa. Sebut aje harta, terus dipandang tinggi.”
“Tuah Inderawan, masalahnya kau ni adalah salah seorang pewaris Taming Sari Berhad, salah satu syarikat pereka hiasan dalaman yang berjaya kat Malaysia ni. Selama ni kau cerita yang kau ada masalah dengan bapa kau, maknanya Dato’ Mahmood lah?”
“Mesti orang luar ingat bapa aku tu berjaya gila kan? Tapi hal keluarga, semuanya hancur.”
“Wan, semua orang nak hidup macam kau. Kenapa kau pilih untuk jadi pelukis kat tepi jalan ni? Memang tak ada jalan penyelesaian ke?”
“Semua orang nak hidup macam aku?”

Nada Inderawan berbau sinis.
“Yalah. Betul kan?”

“Ya, mungkin betul kau cakap semua orang nak hidup macam aku. Tetapi masalahnya, aku nak hidup macam semua orang. Kau tak akan faham Am.”

--------------------------------

Zulqarnain melangkah ke halaman rumah setelah tidak dapat melelapkan matanya. Zulqarnain merenung ke langit. Memerhatikan sinaran bulan. Terang bulan malam itu kelihatan malap. Namun, bintang tidak jemu menemani bulan. Zulqarnain menghirup udara malam. Malam itu kelihatan tenang sekali. Angin yang menghembus mendinginkan sedikit tubuhnya yang hanya memakai singlet dan seluar pendek paras lutut itu. Namun, kedinginan itu tidak mampu menghangat jiwanya. Sejak peristiwa itu, dia banyak mendiamkan diri. Menurut sahaja apa yang diperintahkan oleh Dato’ Mahmood tanpa ada tentangan suara.

“Jauh merenung ke langit? Dah sampai mana?” tanya Dato’ Mansoor tiba-tiba.

Zulqarnain sedikit terkejut, namun ia dapat dibendung.

“Jiwa melayang dah sampai hujung bima sakti,”
“Kalau jiwa dah melayang sampai hujung bima sakti, kenapa jasad masih kat sini?” balas Dato’ Mansoor lagi.. Seolah-olah mereka sedang bermadah.
“Jasad tak sampai hati nak meninggalkan bumi,”
“Jiwa pula sampai hati tinggalkan bumi?”

Zulqarnain tersenyum. Hampir kedengaran tergelak kecil.

“Tok ayahanda dah lama tak nampak Nine senyum macam ni. Seolah-olah cucu tok ayahanda tu dah hilang entah ke mana.”
“Nine sibuk. Kerja kat pejabat, persiapan perkahwinan Nine lagi. Nine kan lebih kurang lagi dua minggu lebih dah nak kahwin.”
“Nine jangan nak menipu orang yang makan garam dulu daripada Nine. Persiapan perkahwinan tu langsung kau tak tahu apa-apa kan? Kau tu cuma pergi kursus kahwin aje. Yang lain semua ayahanda kau uruskan. Silap-silap bakal isteri kau pun kau tak tahu siapa namanya. Betul tak?”
“Eh, macam mana tok ayahanda tahu ni?”
“Kau tu cucu aku. Betul kau memang tak tahu nama bakal isteri kau tu? Ayahanda kau tak beritahu?”
“Nine malas nak ambil tahu. Yang Nine tahu binti Datuk Ramli. Tu ajelah. Bukannya penting pun kalau tahu nama dia. Apa, kalau tahu nama dia Nine tak payah kahwin dengan dia ke?”
“Lusa ayahanda kau nak hantar rombongan meminang kan?”
Zulqarnain mengangguk.
“Kau tak nak lari?”
“Lari?”
“Yalah. Kalau tok ayahanda jadi kau, dah lama tok ayahanda lari. Zaman sekarang kan kena kahwin cinta sama cinta.”
“Amboi tok ayahanda. Perli Nine ke?”
“Yalah, bukannya kau cakap yang kau suka dengan pengawal peribadi kau tu ke?”
Zulqarnain membulatkan matanya. Terkejut kerana tiba-tiba sahaja Dato’ Mansoor berbicara akan Wardah.
“Tok ayahanda cakap pasal Wardah ke?”
“Habis tu, kau tu ada berapa banyak pengawal peribadi?”




Zulqarnain tersenyum. Entah mengapa dia sendiri pun tidak pasti tiba-tiba sahaja dia terasa bahagia apabila menyebut nama gadis itu.

“Tok ayahanda ada jumpa dia masa dia hantar kau balik dulu. Masa tu kau dah mabuk sangat sampai demam tak cukup tidur. Ingat? Orang ada masalah bukannya pergi buat dosa, tapi cari cara nak selesaikan.”
“Ya, tok ayahanda. Sekarang Nine dah tak minum lagi kan?”
“Tahu pun. Aku ni dah malas nak cakap dengan kau. Kalau aku cakap pun bukannya kau dengar.”
“Sekarang Nine dah tak pergi kelab kan? Eh, tadi bukannya tok ayahanda nak cerita pasal Wardah ke?”

Zulqarnain segera mahu mengubah topik perbualan. Jika dibiarkan, habis sampai keesokan paginya dia mendapat ceramah secara percuma daripada Dato’ Mansoor.

“Ha, pasal Wardah. Tok ayahanda tengok dia tu memang lain daripada yang lain. Gayanya lembut tapi ada tegasnya. Sifatnya sopan namun ada pendiriannya. Itulah ciri-ciri perempuan Melayu terakhir. Kau tahu tak? Kalau tok ayahanda masih muda, dah lama dah Wardah tu jadi bakal isteri tok ayahanda.”
“Amboi tok ayahanda. Berangan jauh sampai ke hujung bima sakti nampak?”
“Kau apa tahu. Harap aje gaya kaki perempuan, konon kasanova tapi lembap. Ayahanda kau pun dapat kahwin dengan orang muda, tahu tak?”
“Tok ayahanda, main kasar nampak?”

Tiba-tiba sahaja ketawa Dato’ Mansoor kedengaran. Dia memang sengaja mahu memprovok Zulqarnain supaya lebih banyak bercakap. Dato’ Mansoor dapat melihat perubahan sikap cucunya itu yang semakin gemar bersendiri. Zulqarnain juga turut tersenyum lebar. Namun hatinya disuntik satu perasaan tanpa disedari. Wajah Harum Wardah muncul di benak fikirannya.

“Tok ayahanda, Nine masuk bilik dululah. Rasa dah mengantuk.”

Kaki Zulqarnain segera melangkah ke dalam. Dato’ Mansoor mengangguk perlahan. Langkah kaki Zulqarnain ditemani dengan pandangan lesu datuknya.

“Nine,” panggil Dato’ Mansoor.

Zulqarnain menoleh.

“Tok ayahanda rindu dengan Jebat Zulqarnain yang dulu. Zulqarnain yang banyak petahnya dan banyak alasannya."

Zulqarnain hanya mampu tersenyum lalu kakinya melangkah menaiki tangga.

Kata-kata Dato’ Mansoor itu sudah pernah dia dengar daripada mulut insan yang lain sebelum ini. Dia sendiri tidak pasti sejauh manakah perubahan yang telah berlaku terhadap dirinya. Benarkah apa yang telah dia lalui telah menjadikan dirinya orang lain? 



No comments:

Post a Comment