Stylo Clique ^_^

Wednesday, July 15, 2015

Love, Made in Venice (Keris Di Venice) - Bab 10



HARI ini hari Jumaat. Itu bermakna Bistro Karipap La Timah tidak dibuka. Masuk hari ini, cecah 10 hari dia berada di Venice. Nampaknya Qadheer Alauddin sudah boleh menghafal beberapa lorong yang terdapat di kota air itu.
Beberapa titisan manik jernih jatuh perlahan-lahan dari dahi hingga ke dagu Qadheer Alauddin. Namun, dibiarkan sahaja air peluhnya begitu. Hampir setengah jam dia berlari-lari anak di kawasan sekitar. Lagu rancak kedengaran di telinga Qadheer Alauddin melalui fon kepala berwarna merah itu. Qadheer Alauddin memperlaju lagi lariannya mengikut rentak dan irama.
Sememangnya menjadi kebiasaan Qadheer Alauddin untuk bersenam jika punya waktu kelapangan. Jika dia tidak berjoging, lelaki tersebut akan ke gimnasium untuk menjaga kesihatan. Itu juga salah satu sebab mengapa dia punya lengan ala pahlawan Roman yang berlawan di Colleseum. 

Lebih kurang lagi 70 meter untuk sampai ke kawasan perumahannya, Qadheer Alauddin memperlahankan larian lalu berjalan. Dia menapak sambil mencekak pinggang. Nafasnya tercungap-cungap. Qadheer Alauddin menghirup oksigen yang berada di sekelilingnya dan lama-kelamaan dia bernafas seperti biasa.
Pandangan Qadheer Alauddin tiba-tiba sahaja terpaku lalu menyebabkan langkahnya juga menjadi kaku seketika. Fon kepala yang terletak kemas di kepala segera diturunkan ke leher. Keris Nadhrah Sari sedang berada pada pandangannya.
Nadhrah begitu senang melayan beberapa orang kanak-kanak yang mahu pergi ke sekolah. Gadis itu nampaknya begitu rapat dengan anak kecil yang berada di kawasan kejiranannya. Tidak semena-mena, bibir Qadheer Alauddin tersenyum tanpa ada sebab.
Bye-bye... Belajar rajin-rajin ya,” pesan Nadhrah sambil memberikan lambaian mesra kepada sekumpulan kanak-kanak itu lalu mereka juga membalas dengan melakukan perkara yang sama.
Nadhrah memerhatikan gelagat anak kecil tersebut sehingga mereka lenyap di penglihatan. Kemudian, Nadhrah melangkah menuju ke jambatan berdekatan dengan rumahnya. Dia menyeberangi separuh lalu bersandar di selusur besi sebagai penghadang tepi jambatan tersebut sambil memerhatikan langit.
“Awak memang suka bagi gula-gula kat budak-budak ke?” soal pemilik suara itu dari arah kiri Nadhrah.
Nadhrah menoleh.
“Eh? Encik Al,” balas Nadhrah dengan nada separuh terkejut.
Qadheer Alauddin menapak menuju ke tempat Nadhrah bersandar. “Saya nampak awak bagi dia orang gula-gula sebelum budak-budak tu gerak pergi sekolah.”
“Saya suka tengok budak kecil macam tu tersenyum. Saya suka gembirakan dia orang.”
“Sebab?”
“Saya tak boleh tengok budak kecil menangis.”
“Semua orang masa kecil-kecil mesti pernah menangis.”
“Saya tak sanggup tengok budak kecil menangis. Dia orang tak bersalah. Tak tahu apa yang berlaku tapi kadang-kadang mereka yang menjadi mangsa.”
Qadheer Alauddin cuba memerhati wajah Nadhrah dari sisinya. Dia cuba menghadamkan maksud Nadhrah itu tetapi Nadhrah sepertinya tidak mahu meneruskan lagi kata-katanya. “Sebab tu awak bagi gula-gula? Macam tu?”
Nadhrah membalas dengan anggukan. Perasaan sedih dan pedih tiba-tiba sahaja terbit dalam hati. Nadhrah memandang ke langit pagi yang masih biru. Dia cuba membuang jauh-jauh perasaan tersebut. Seperti jauhnya jarak antara bumi dan langit.
“Hobi awak selain bagi gula-gula, awak suka tengok langit?” teka lelaki tersebut sambil menyeka peluh yang mengalir.

 Kali ini giliran Nadhrah pula memerhatikan wajah Qadheer Alauddin. Agak pelik dengan perangai adik majikannya pada pagi itu. “Kenapa Encik Al tanya?”
“Awak rasa?”
Sebaik sahaja mendengar soalan itu, Nadhrah tersenyum dengan lebar. Sesungguhnya dua perkataan yang diakhiri dengan tanda soal itu merupakan soalan maut.
Qadheer Alauddin juga melengkungkan bibirnya. Dia tahu pertanyaan sedemikian yang paling sukar dijawab oleh Nadhrah.
“Encik Al kalau senyum, nampak manis. Janganlah serius aje.”
Umpama ada satu kuasa ajaib, tiba-tiba sahaja perasaan Qadheer Alauddin menjadi tidak menentu. Anis Nadhira pernah mengungkap ayat seperti itu kepada dirinya. Dia masih lagi cuba berlagak tenang. Namun dahinya makin berpeluh. Ini peluh sebab berlari ke sebab lain ni? soal Qadheer Alauddin terhadap dirinya sendiri.
“Awak belum jawab lagi soalan saya tadi. Awak memang suka tengok langit ke?” tanya Qadheer Alauddin lagi, cuba memutarkan kembali keadaan.

“Saya memang suka tengok langit Venice waktu pagi macam ni. Salah satu perkara yang membuatkan ia sama dengan Malaysia. Langitnya biru.”
“Semua langit memang biru.”
“Ya, memang betul. Semua langit memang biru tapi bagi saya perasaan melihat langit Venice, sama perasaannya bila saya tengok langit Malaysia dua tahun lalu. Redup, warna biru dan awan yang kelihatan membuatkan saya rasa macam saya kat Malaysia. ”
“Awak tak rindu nak balik Malaysia?”
“Encik Al, tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain. Tipu kalau saya cakap saya tak rindukan Malaysia. Tak ada sebab untuk saya balik ke Malaysia selepas ibu dengan abah, orang yang membesarkan saya selama ni dah meninggal dunia.”
Qadheer Alauddin cuba menyelami perasaan yang sedang dialami oleh perempuan yang berada di sebelahnya itu. Dia dapat mengagak, pasti ada sesuatu yang terjadi di sebalik susunan ayat tersebut. Dia menantikan baris kata yang seterusnya, namun Nadhrah hanya membisu. Sudah tentu di benak fikiran gadis itu penuh dengan kepahitan dan kepedihan yang cuba diselindungkan dengan sikap periangnya. Bijak pandai pernah berkata, orang yang kelihatan sentiasa gembira adalah orang yang banyak menyimpan kesedihan dalam hatinya.
“Jadi, sebab tu awak datang ke Venice? Awak rasa dah tak ada sebab untuk terus tinggal kat Malaysia?”
“Hubungan saya dengan Naz dah terjalin sejak kecil lagi. Mungkin sebab saya balik Malaysia pun sebab keluarga Naz. Saya menumpang kasih sayang pada keluarga dia. Bila saya dapat tahu dia dapat sambung pelajaran kat Venice, saya ambil keputusan untuk ikut Naz. Dia adalah orang yang paling rapat dengan saya selain daripada ibu dengan abah. Saya dah tak ada sesiapa lagi melainkan Naz dan keluarga dia.”
“Awak menumpang kasih? Boleh saya tahu, apa sebabnya? Yalah, ahli keluarga awak yang lain, macam saudara-mara ke?”
Nadhrah mendiamkan diri seketika. Dia sepertinya sedang mengumpulkan kekuatan untuk membalas pertanyaan Qadheer Alauddin.
“Sejak umur saya 12 bulan, saya membesar dengan keluarga angkat, bukan keluarga kandung. Bagi saya, orang yang membesarkan saya tulah keluarga sebenar saya. Saya tak ada saudara-mara yang lain.” Hanya tiga baris ayat itu sahaja yang mampu diucapkan oleh Nadhrah sebagai huraian dan rungkaian jawapan untuk Qadheer Alauddin.
Qadheer Alauddin tidak berniat untuk meneruskan perbualan walaupun dalam fikirannya timbul tanda soal yang begitu besar. “Saya minta maaf. Saya tak ada niat nak buat awak...”
“Encik Al, tak apa. Perkara lama. Lagipun saya dah bina hidup baru kat Venice ni.”
“Kalau Naz dah habis belajar, mesti dia balik Malaysia. Awak akan ikut dia juga ke?”
“Mungkin tak, mungkin ya. Tapi rasanya saya dah boleh sesuaikan diri saya untuk hidup kat sini.”
“Sesuai? Tempat asing macam ni?”
Nadhrah tersenyum. “Parameswara boleh pergi ke tempat asing kerana melarikan diri daripada kerajaan Majapahit dan Siam lalu membuka kerajaan Melaka, kenapa saya tak boleh?”
“Jadi, awak nak cakap awak sedang melarikan diri sekarang ni?”
“Bukan melarikan diri, tapi lebih kepada membina kehidupan baru. Parameswara banyak kali gagal dalam mempertahankan kedaulatan Srivijaya daripada kerajaan Majapahit. Dari Palembang ke Temasik lalu ke Muar, semuanya tak berhasil. Sehinggalah Parameswara mengambil keputusan mahu ke utara. Perjalanan Parameswara melalui Sening Ujung dan kemudiannya baginda sampai kat muara Sungai Bertam. Bermula saat itu berlaku satu peristiwa yang menyebabkan wujudnya empayar Melayu yang sangat dipandang tinggi oleh masyarakat dunia.”
“Maksud awak, kedatangan awak ke Venice ni sama macam Parameswara tatkala melihat anjing buruannya ditendang oleh seekor pelanduk, macam tu?”
“Hampir sama, tapi saya tak nampak ada pelanduk kat Venice ni,” gurau Nadhrah.
Sekali lagi Qadheer Alauddin mengukir senyuman. Kali ini lebih lebar lengkungan bibir itu sehingga menampakkan lesung pipit pipi kanannya. Nadhrah sememangnya punya unsur jenaka dalam dirinya.
“Kalau Parameswara boleh memulakan empayar baru di tempat yang baginda tak pernah jejaki, kenapa tidak saya memulakan kehidupan baru di tempat yang asing macam ni? Orang Eropah menggelar Melaka sebagai Venice of The East. Jadi, tak salah rasanya saya sebagai anak jati Melayu menganggap Grand Canal, terusan utama Venice ni umpama sungai yang sedang mengalir di Melaka.”
Timbul perasaan kagum di hati Qadheer Alauddin terhadap kata-kata Nadhrah. Seumur hidupnya, dia belum bertemu lagi dengan gadis seperti itu. Matanya terus merenung Nadhrah. Puas fikirannya menafikan apa yang dirasa, namun hati Qadheer Alauddin terus meminta untuk menatap wajah Nadhrah.
“Kenapa Encik Al pandang saya macam tu?”
“Awak sememangnya Keris Nadhrah Sari. Kalau orang lain, mesti dah terpengaruh dan lupa dari mana asal usulnya. Tapi awak memang lain. Jati diri dalam diri awak langsung tak tumpul.”
“Mak kandung saya meninggal waktu melahirkan saya. Nama tu arwah datuk saya yang berikan. Dia meninggal dunia kemudiannya masa umur saya 12 bulan. Bila saya tanya dengan ibu angkat saya kenapa arwah berikan nama tu pada saya, ibu akan jawab yang saya akan faham bila saya dah besar nanti. Ibu cakap datuk saya sifatnya umpama seorang pahlawan Melayu. Bangga bila menggelarkan diri dia Melayu. Masa hayat dia, banyak kali dia berpesan pada orang kampung yang kita kena tahu siapa asal usul kita. Baru kita akan hargai apa yang kita kecapi pada hari ini. Dari kecil saya dibentuk supaya menghargai budaya dan adat bangsa kita sendiri. Lebih banyak kita tahu mengenai sejarah, ia membuatkan kita lebih bijak menilai masa depan kita.”
“Siapa nama datuk awak?”
“Ahmad Bayu.”
“Dan nama ayah awak? Maksud saya ayah kandung awak.”
“Zahid Kenchana,” ucap Nadhrah, perlahan seperti ada nada sebak di situ.
Nadhrah merasakan sudah lama dia tidak menyebut nama itu. Walhal nama itulah yang akan sentiasa kekal bersamanya sehingga ke akhir nafas.
“Awak tak pernah tahu pasal ayah kandung awak?”
Nadhrah menggelengkan kepala. “Saya rasa, lebih baik saya tak pernah tahu daripada saya tahu. Saya rasa selesa macam ni. Saya tak tahu, tak akan ambil tahu dan tak nak ambil tahu.”
Sengaja Qadheer Alauddin menyelangkan masa yang ada dengan kebisuan. Lelaki tersebut mendiamkan diri tatkala mendengar kenyataan Nadhrah. Pasti pedih benar perasaan yang bersarang di hati itu sehinggakan Nadhrah berbicara sedemikan rupa.
“Jadi, nama penuh awak ialah Keris Nadhrah Sari binti Zahid Kenchana.”
“Itulah nama saya. Klasik, kan?”
“Klasik, unik, pelik dan istimewa. Tak semua orang memiliki nama macam tu. Cantik nama awak. Sama cantik macam orang dan peribadinya.”
Kulit muka Nadhrah yang agak cerah itu berubah menjadi merah. Terasa segan dan kekok apabila Qadheer Alauddin memujinya. “Tak ada yang menarik pasal diri saya ni. Orang biasa-biasa aje.”
“Bagi awak mungkin biasa aje. Tapi bagi saya, dapat berjumpa dengan gadis Melayu yang benar-benar jati dirinya Melayu di celahan kota Venice ni sesuatu yang luar biasa.”
Terkebil-kebil mata Nadhrah memandang Qadheer Alauddin. Bahang yang tadi dirasakan oleh lelaki itu berpindah kepada Nadhrah.
Qadheer Alauddin sendiri tidak sedar bagaimana ayat itu boleh terpacul dari bibirnya. Al, apa yang tak kena dengan kau sekarang ni? Kenapa perasaan yang dah lama aku tak rasa ni tiba-tiba muncul? Tak sepatutnya kau ada perasaan macam ni. Qadheer Alauddin berusaha untuk berlagak tenang. Dia memalingkan muka ke tempat lain.
Setelah beberapa detik dia keadaan begitu, Qadheer Alauddin kembali semula memandang Nadhrah.
“Saya rasa, saya nak balik. Saya nak bersihkan diri sebab berpeluh ni. Saya pergi dulu.” Raut wajahnya sengaja mempamerkan serius. Dia cuba melangkah pulang seperti biasa.
“Encik Al?” panggil Nadhrah.
Qadheer Alauddin lantas menoleh.
Nadhrah menghampiri sambil menghulurkan sebatang gula-gula lollipop kepada Qadheer Alauddin. “Ambillah.”
“Saya bukan budak kecil.”
“Saya jarang nampak Encik Al senyum. Encik Al senyum memang manis. Katakanlah kalau Encik Al nak senyum tapi tak boleh, Encik Al makanlah gula-gula ni. Mana tahu, bibir tu boleh tersenyum dengan manis.”
Tangan Qadheer Alauddin mengambil gula-gula yang berada di tangan Nadhrah. “Keris, bukan saya tak boleh senyum. Saya tak biasa.”
“Kalau Encik Al tak biasa senyum, Encik Al biasakanlah. Macam saya biasakan diri saya untuk telefon Encik Al,” cadang Nadhrah.
“Masalahnya, saya tak biasa senyum dengan orang lain. Lebih-lebih lagi perempuan yang saya tak kenal.”
“Senyum pun nak kena pilih orang? Tapi... Bukan Encik Al dah kenal saya ke?”
“Atau mungkin awak boleh jadi antara orang terpilih yang boleh tengok senyuman saya ni. Senyuman saya ni mahal,” ucap Qadheer Alauddin dengan bersahaja.
Nadhrah menggaru-garu kepalanya. Walaupun tidak terasa gatal tetapi tiba-tiba sahaja menjadi gatal bila mendengar kenyataan adik Qash Alaisyah itu. Tidak tentu pasal, ada getaran yang melanda nalurinya.
“Encik Al, elok rasanya saya balik dulu,” balas Nadhrah pula meminta diri.
“Keris?” Bagai melambung buah dadu, kali ini giliran Qadheer Alauddin pula yang memanggil Nadhrah. Perempuan itu menoleh.
“Hari ni temankan saya pergi Piazza San Marco, boleh?”

BIBIR Qadheer Alauddin tidak mampu bersuara. Hanya penglihatan sebagai pengganti untuk mengatakan betapa dia kagum dengan bangunan yang ada di Piazza San Marco. Reka bentuk dan susun atur bangunan klasik berpuluhan tahun silam yang ada di dataran tersebut membuatkan mata lelaki itu tidak berkedip. Kamera yang berada di tangan tidak henti-henti dihalakan ke arah bangunan yang ada. 


Apa yang boleh disimpulkan, kota Venice ini ialah kota yang fotogenik. Ambillah dari sudut mana sekalipun, gambar yang terhasil akan menjadi cantik dan unik. Kerjaya Qadheer Alauddin sebagai seorang arkitek, sudah pasti subjek yang punya unsur artistik dan nilai seni sebegini mampu membuat dirinya terpegun.
Nadhrah berjalan mengiringi Qadheer Alauddin sambil berkongsi pengetahuan tentang bangunan yang ada. Setelah puas mengelilingi Piazza San Marco yang menjadi nadi dan simbol terpenting Venice, mereka berdua tiba di dataran yang luas.
“Wah... Banyaknya burung merpati kat sini.”
Nadhrah tersenyum lalu dia menghampiri salah satu penjaja yang berada di situ. Nadhrah memberikan wang sebanyak satu Euro kepada penjaja itu lalu lelaki dalam lingkungan 30-an tersebut menyerahkan sebungkus jagung kering kepada Nadhrah.
Taraa...” ucap Nadhrah sambil menunjukkan bungkusan jagung kering itu kepada Qadheer Alauddin.
“Selain awak suka bagi gula-gula kat budak kecil, awak pun suka bagi jagung kering kat burung merpati?”
“Burung merpati kat sini pandai dan jinak tau. Kalau kita ada makanan, burung-burung ni akan datang dekat kita.”
“Ya ke?”
“Tak percaya? Encik Al tadah tangan tu,” arah Nadhrah.

Tanpa banyak bicara, Qadheer Alauddin menadahkan kedua-dua tangannya lalu Nadhrah menuang sedikit jagung kering ke anggota tersebut.
“Cuba Encik Al campak sikit kat situ.”
Lelaki itu hanya menuruti seperti yang diminta oleh Nadhrah. Tidak lama selepas itu, ada beberapa ekor burung merpati datang menghampiri.
“Wah! Betullah. Banyaknya.” Qadheer Alauddin mengukir senyuman panjang. 

Perlahan-lahan tangan Qadheer Alauddin cuba menyentuh salah seekor burung merpati yang ada. Hanya beberapa inci lagi, tiba-tiba sahaja haiwan itu terbang. Qadheer Alauddin melepaskan pandangan kecewa lalu berdiri bersebelahan dengan Nadhrah.
“Sebab tulah ada pepatah Melayu yang namanya jinak-jinak merpati.”
“Cuba aje pegang, manalah tahu dapat. Cuba tengok sana tu, orang tu siap ada burung bertenggek kat atas kepala dia.” kata Qadheer Alauddin sambil kepalanya dihalakan ke kanannya.
Nadhrah hanya menggelengkan kepala melihat telatah lelaki itu. Kadangkala macam anak kecil pun ada juga.
Qadheer Alauddin melemparkan lagi jagung kering sambil matanya melilau sekeliling. “Ramai betul orang kat sini. Tiap-tiap hari, mesti ada aje pelancong.”
“Kalau Encik Al datang bulan Februari hari tu, lagilah ramai dan penuh kat sini. Sebab bulan dua biasanya ada karnival masquerade.”
Masquerade? Maksud awak, topeng tu?”
Gadis itu mengangguk sebagai jawapan.
“Venice unik sebab ia sebuah bandar tanpa kereta kat Eropah ni. Secara tak langsung, kurang pencemaran udara. Bila dah datang kat Venice, mesti kena jejak Piazza San Marco ni. Penuh dengan perasaan nostalgia dan unsur klasik. Bangunan yang ada kat sini memang sama sejak dulu lagi. Nilai seni bangunan Venice ni yang mahal,” ujar Nadhrah, menerangkan dengan lebih terperinci bandar yang telah dinobatkan sebagai salah satu tapak warisan dunia UNESCO itu.
Selain Venice, Malaysia juga memiliki Tapak Warisan Dunia UNESCO iaitu Melaka dan George Town di samping Lembah Lenggong, Taman Negara Gunung Mulu serta Taman Negara Kinabalu.
“Tambahan lagi, orang kata Venice ni kota romantis. Saya yang duduk sini dua tahun memang mengakui kenyataan tu. Dengan keadaan iklim, suasana, bangunan, tiupan angin berhembus lembut dan ada pemuzik jalanan yang memainkan irama lagu romantik, tak mustahil pelancong akan datang lagi kat tempat ni. Kalau perasan, ramai pasangan suami isteri daripada pelbagai negara datang ke sini sebagai lokasi bulan madu. Kalau Encik Al dah kahwin nanti, bolehlah datang sini sebab dah tahu jalan,” sambung Nahdrah lagi.
Qadheer Alauddin termenung seketika apabila mendengar kenyataan Nadhrah. Telinganya dihidangkan dengan alunan muzik daripada pemuzik jalanan. Bunyi gesekan biola diiringi dengan irama akordion dan hembusan harmonika sememangnya membuai rasa. Namun, hati kecilnya berjaya membisikkan sesuatu yang membuatkan bibir Qadheer Alauddin tiba-tiba sahaja mahu berbicara akan hal yang lama sudah dipendamkan.
“Dua tahun lepas, saya hampir berkahwin dengan gadis pilihan saya.”
Nadhrah yang dari tadi ralit memberi makanan kepada burung merpati, tidak semena-mena perbuatannya terhenti. Terkesima dengan satu baris ayat itu.
“Nama dia Anis Nadhira. Saya dengan Nadh kenal masa kami belajar kat Amsterdam. Dia seorang gadis yang periang, penuh dengan cita-cita. Dia juga tahu apa yang dia mahukan, tak pernah kenal erti putus asa tapi penuh dengan kelembutan.”
Gadis itu memerhatikan riak muka Qadheer Alauddin.
Lelaki itu tersenyum. Matanya juga begitu. Pandangan mata Qadheer Alauddin berubah tatkala bibirnya menyebut nama Anis Nadhira.
“Nadh nampak kasar tapi penuh dengan kasih sayang. Nadh nampak tegas tapi dia akan terluka terlebih dahulu kalau orang kat sekeliling dia menangis. Nadh nampak degil tapi mudah dipujuk. Saya masih ingat pertama kali saya jumpa dengan dia. Marah betul bila saya terlanggar bahu dia masa kita orang kat perpustakaan. Saya tak sengaja terambil nota rujukan dia. Tapi sebab nota tulah saya berjumpa dengan dia lagi. Hari esoknya saya tunggu kat tempat kami bertembung dan mulai saat itu saya mengenali Anis Nadhira,” sambung Qadheer Alauddin.
Nadhrah tidak membuat sebarang kenyataan. Buat masa ini, dia hanya mahu menjadi pendengar.
“Setahun lepas tu, kami habis belajar. Bila dah kat Malaysia, saya dengan dia mulakan kerjaya masing-masing. Enam bulan kemudian, saya melamar dia sebagai isteri saya. Muka Nadh merah padam dan terkejut bila saya cakap saya nak hantar rombongan meminang ke rumah dia. Alhamdulillah, dengan izin Allah semuanya berjalan lancar.” Butir bicaranya terhenti seketika di situ.
Qadheer Alauddin menarik nafas dalam-dalam sebelum menyambung ceritanya. Dia cuba mencari kekuatan yang masih lagi tersisa, untuk meluahkan apa yang masih lagi terbuku.
“Tapi, semuanya tak seperti apa yang saya aturkan. Kita hanya mampu merancang, tapi Dia yang lebih tahu apa yang terbaik untuk saya. Persiapan semuanya hampir siap. Lagi sebulan pernikahan kami, ada sesuatu yang pahit berlaku. Hari yang sepatutnya saya dan dia fitting untuk baju perkahwinan kami tiba-tiba jadi titik permulaan tragedi dalam hidup saya. Nadh terlibat dengan kemalangan. Kereta yang Nadh pandu terbakar, tapi ada orang sempat selamatkan dia. Dia koma dan sedar selang beberapa hari. Saya sempat cakap dengan dia. Tapi Allah lebih sayangkan Nadh. Kemudiannya, dia meninggal dunia.”
Qadheer Alauddin sehabis mungkin cuba menenangkan perasaan sebak dan sedih. Selama ini tidak pernah terlintas di fikirannya untuk menceritakan hal tersebut kepada orang asing. Paling tidak pun, dia akan berbicara dengan Qash Alaisyah.
“Sekarang, baru saya faham,” kata Nadhrah.
Lelaki bertubuh sasa itu merenung wajah Nadhrah. “Baru awak faham?”
“Baru saya faham kenapa Encik Al tak boleh panggil saya Nadh. Sebab nama panggilan saya sama dengan Anis Nadhira.”
Pendek sahaja kesimpulan Nadhrah. Memang itulah sebabnya mengapa Qadheer Alauddin tidak boleh memanggil Keris Nadhrah Sari dengan gelaran tersebut.
Yup... Sebab itulah. Tapi, katakanlah nama panggilan awak bukan Nadh, saya tetap suka panggil awak Keris. Tak semua ada orang nama tu. Lagipun Keris tu memang sesuai untuk awak. Satu perkataan itu dah cukup untuk melambangkan siapa diri awak.”
“Terima kasih. Saya ni biasa-biasa aje, Encik Al.” Nadhrah segera melemparkan jagung kering.
Dia cuba melakukan sesuatu untuk menyembunyikan perasaannya. Nadhrah merasakan diri begitu tidak setanding Anis Nadhira tatkala Qadheer Alauddin meluahkan kisahnya.
“Saya nak tanya Encik Al sesuatu. Saya minta maaf dulu kalau soalan saya ni agak mengganggu,” pinta Nadhrah
“Apa dia?”
“Sepanjang dua tahun ni, Encik Al tak jumpa lagi pengganti Anis Nadhira?”
Hembusan nafas Qadheer Alauddin jelas kedengaran berat. Halkumnya kelihatan bergerak. Dia menelan air liur. Mahu sahaja lelaki itu melenyapkan rasa tersebut semudah dia menelan air liurnya. Sebelum menyusun bicara, Qadheer Alauddin menghirup udara Venice sedalam-dalamnya.
“Kak Syah selalu pesan dengan saya, jangan cari yang sama. Cari yang lain. Saya kena cari orang yang boleh isi kekosongan hati saya, bukan pengganti Anis Nadhira. Banyak kali nenek saya aturkan pertemuan saya dengan cucu kawan dia, anak kawan dia tapi sampai sekarang saya tak jumpa lagi. Soal hati ni macam nak cari kepingan terakhir papan puzzle. Meskipun ada kat depan mata, kalau kepingan tu bukan dicipta untuk kita, walau diputar macam mana sekalipun ia tetap bukan kepingan puzzle yang terakhir untuk kita.”
Nadhrah tersenyum mendengar falsafah Qadheer Alauddin.
“Awak macam mana pula?” Spontan sahaja soalan itu terpacul.
“Saya macam mana?”
“Yalah, cerita awak macam mana pula?”
“Encik Al rasa?” duga Nadhrah. Sengaja dia mengembalikan paku buah keras kepada Qadheer Alauddin.
Lantas lelaki itu tersenyum. Lekuk lesung pipi kanan itu kelihatan dalam.
Ya Allah... Kenapalah mamat lengan pahlawan Roman ni senyum manis sangat?
“Saya rasa? Rasa sayang hei,” balas Qadheer Alauddin.
“Encik Al memang suka perli saya. Sebenarnya... saya tak pernah terfikir pasal tu.”
“Tak pernah terfikir?”
“Saya tak pernah fikir untuk bercinta. Mungkin sebab tu saya belum jumpa lagi dengan kepingan puzzle terakhir untuk hati saya.”
“Tak jumpa? Nak cari lelaki mat salih ke? Kan awak dah ada kat Venice ni. Takkanlah tak jumpa satu pun lelaki mat salih? Orang dah gelarkan Venice ni kota romantik, jadi orang-orangnya mestilah romantik juga.”
“Tak naklah.”
“Tak nak? Kak Syah kahwin dengan orang Venice. Boleh aje.”
“Itu dah jodoh Kak Syah dengan Abang Yusuf. Saya cuma nak cari yang biasa-biasa aje. Lelaki Melayu.”
“Kalau awak yang perempuan namanya Keris Nadhrah Sari, jadi pasangan awak kena cari yang namanya Tuah ke? Yalah, kan keris Taming Sari tu pemiliknya Hang Tuah.”
“Tak perlu namanya Tuah, cukup ada ciri-ciri Tuah dalam diri dia,” balas Nadhrah.
Tangan kanannya menuang habis baki jagung kering yang ada di dalam bungkusan kertas ke permukaan dataran. Berpuluh ekor mengerumuni. Bunyi kepakan sayap burung merpati kedengaran. Ketika itu jugalah Qadheer Alauddin memberi kejutan kepada Nadhrah sekali lagi.
“Awak rasa saya ni ada tak ciri-ciri lelaki macam Tuah?”



No comments:

Post a Comment