Stylo Clique ^_^

Tuesday, December 16, 2014

You Are My Mr.Right - Bab 6



BAB 6

Qhayrul bersila dan kepalanya tertunduk ke bawah. Kedua-dua siku tangannya ditapakkan ke bahagian betis dan tangan lelaki itu menongkat wajah. Wajah Qhayrul masam mencuka sambil memikirkan nasib yang akan menimpa dirinya. Setelah puas dengan posisi begitu, Qhayrul bersandar pula ke dinding. Kaki yang berlipat dilunjurkan. Dia menghentak perlahan kepalanya ke dinding. 

Sakit hati semakin bertimpa tatkala Todak, Belut dan Kucai telah dijamin keluar. Senyum sinis seakan-akan mengejek dihadiahkan oleh Todak kepada Qhayrul sebelum lelaki itu meninggalkan gerigi besi yang mengurung mereka.

“Siapalah nak jamin aku ni? Mahunya ada dua tiga malam ke seminggu aku tidur lokap ni,” keluh Qhayrul sendiri. Matanya memandang siling.

Malam semalam Qhayrul dan yang lain telah ditangkap oleh pihak polis di atas kesalahan mengadakan pelumbaan haram dan memandu secara melulu di jalan raya serta mengganggu lalu-lintas. Masuk kali ini sudah kali kedua Qhayrul ditahan kerana kesalahan yang sama. Pihak polis juga telah menjalankan ujian air kencing terhadap dirinya dan ternyata Qhayrul bebas daripada penyalahgunaan dadah.

“Qhayrul Wira Azreen.” Tiba-tiba sahaja suara parau itu memecah lamunan Qhayrul.

Qhayrul bingkas bangun dan meluru ke pintu besi. Tangan lelaki itu menggenggam besi menegak yang berada di hadapannya.

“Ya, tuan,” sahut Qhayrul.

Misai yang berada di atas bibir pegawai polis tersebut membuatkan Qhayrul terkedu. Jelas air muka lelaki yang memakai uniform biru gelap itu tegas dan garang. Qhayrul sempat membaca tanda nama yang tertera pada dada kanan pegawai polis tersebut. “Tuan Khairol, nama tuan lebih kurang sama dengan saya.”
“Nama aje sama, tapi perangai hantu awak secubit pun tak sama dengan saya,” balas pegawai yang berpangkat koperal itu. Koperal Khairol kemudiannya memasukkan kunci ke dalam ruang kecil yang ada pada pintu besi dan menggerakkan gerigi besi itu supaya terbuka.
 “Tuan, kenapa tuan buka pintu besi ni? Saya dah boleh keluar ke?” Entah kenapa Qhayrul sendiri merasakan pertanyaan yang baru diajukan tadi agak bodoh untuk dituturkan. Apabila difikirkan, soalan itu tidak patut disoalkan pada saat begini.
“Awak nak tidur lokap ni sampai bila-bila ke? Tak nak keluar? Ke awak nak beranak pinak kat dalam ni?”
“Isy, tuan, mimpi ngeri seumur hidup saya kalau tidur kat sini sampai bila-bila. Tak adanya saya dapat beranak pinak dalam lokap sedangkan nak mimpi basah pun belum tentu saya dapat kalau tidur kat atas lantai macam ni,” seloroh Qhayrul.
“Kalau awak tak nak keluar, saya boleh aje kunci balik pintu ni. Biar sebelum awak dapat mimpi basah, badan awak yang mati kering dulu.”
“Tuan, janganlah macam tu. Saya gurau aje. Tapi, kenapa saya boleh keluar tiba-tiba?”
“Awak boleh keluar sebab ada orang datang jamin awak.”
“Ada orang jamin saya?’
“Ya, cepat keluar. Kang ada juga yang patah balik masuk dalam lokap ni.”

Qhayrul hanya mengangguk dan tunduk dengan arahan Koperal Khairol. Mereka berdua berjalan dan beredar dari kawasan lokap. Apabila tiba di bahagian kaunter hadapan balai polis itu, ada seseorang yang tidak dikenali sedang berurusan dengan pegawai yang bertugas. Sekali-sekala pandangan lelaki itu melihat Qhayrul yang masih terpinga-pinga dengan apa yang berlaku. Setelah semuanya selesai, mereka berdua keluar dan menuju ke tempat letak kereta.

“Kat dalam dunia ni tak ramai orang yang baik hati. Tiba-tiba aje aku dapat bebas. Encik ni memang suka beramal jariah ke? Nak bayar jamin aku keluar lokap bukan seringgit dua ringgit.”
“Saya jamin encik sebab nama encik Qhayrul Wira Azreen.”
“Sebab nama aku aje?” soal Qhayrul lagi walaupun baru sahaja mendengar jawapan daripada lelaki itu. Penglihatan Qhayrul dari atas ke bawah memandang penampilan lelaki tersebut. Memang nampak berbeza dengan dirinya.
“Encik Qhayrul, saya Hamka Mahadzir. Salah seorang peguam daripada syarikat guaman Fakhrul Razi & Associate,” ucap Hamka sambil menghulurkan tangan kepada Qhayrul untuk bersalaman.
Qhayrul membalas dengan teragak-agak. “Peguam?”
Hamka mengangguk.
“Baru keluar lokap, dah nak kena masuk dalam lagi ke? Saya ada buat salah dengan siapa? Siapa pula yang nak saman saya?” tanya Qhayrul, lantas menukar kata ganti diri tatkala mengetahui profesion lelaki tersebut.
“Encik Qhayrul jangan bimbang. Tak ada siapa yang akan masuk lokap balik dan tak akan ada orang yang kena saman.”
“Encik Hamka, saya ni macam orang buta yang baru celik mata. Dahlah tak nampak, terkurung pula kat dalam gua besi tadi. Jadi, bila keluar dari gua tu kenalah ada orang yang memimpin saya. Saya tak faham. Kenapa Encik Hamka jamin saya? Macam mana Encik Hamka boleh tahu nama saya? Saya tak pernah kenal dengan mana-mana peguam sebelum ni. Almaklumlah, mat rempit yang selalu keluar masuk lokap ni bukan golongan atasan.”

Hamka tergelak kecil mendengar kata-kata Qhayrul. Tidak sangka Qhayrul menggelarkan dirinya sebagai golongan atasan. “Saya ni pun kuli makan gaji juga, Encik Qhayrul. Encik Qhayrul kenal dengan Tuan Idrus Wira?”

“Tuan Idrus Wira? Idrus Wira?” Otaknya ligat berfikir. Seperti samar-samar nama itu muncul pada layar fikiranya. Dan beberapa detik kemudian dia memetik jari, sebagai tanda dia mengingati sesuatu.
“Rasa macam pernah baca kat surat khabar, tapi tak ingat bila. Idrus Wira, pengusaha Restoran Warisan Wira. Dia meninggal sebab sakit strok. Saya tak kenal dia melainkan dia dengan saya ada perkataan Wira pada nama kita orang.”
“Encik Qhayrul tak terfikir ke kenapa nama Encik Qhayrul ada perkataan Wira?”
“Nak fikir apanya pula? Tak ada yang pelik. Semua orang boleh pakai nama Wira tu. Takkanlah encik nak cakap yang arwah tu ayah saya. Dia tu jutawan yang kaya-raya kut. Agak-agaklah kalau peguam nak buat lawak sekalipun. Saya ni memang dilahirkan ke dunia tak ada ayah. Yang saya tahu saya cuma ada mak angkat aje.”

Hamka menanggalkan cermin mata hitam yang dikenakan semasa keluar dari balai polis tadi. Dia tersenyum. Qhayrul memang bijak orangnya. Tidak perlu dia memberikan penerangan panjang lebar, lelaki itu sudah boleh membuat kesimpulan awal tentang apa yang berlaku.

“Mana tidak tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi, Encik Qhayrul. Saya belum cakap lagi susunan ayat kat otak saya ni, tapi lidah Encik Qhayrul dah luahkan apa yang saya nak cakap. Mendengar Encik Qhayrul mengatur kata, saling tak tumpah macam arwah. Nampaknya memang bukan sebarang mat rempit ada kat depan mata saya ni. Memang tak salah, Encik Qhayrul adalah anak kepada Tuan Idrus Wira dan Puan Azreena.”
Qhayrul mendiamkan diri. Dia cuba membaca riak wajah peguam yang berada di hadapannya. Tidak pasti cerita palsu atau kisah benar yang terbit pada mulut Hamka. Lama-kelamaan mulut Qhayrul ternganga luas. Dia ketawa berdekah. Terasa kelakar tatkala Hamka menyebut yang dia adalah anak kepada pengusaha restoran terkenal itu.
“Ini memang kelakar. Memang tak logik. Memang ada pakej ketawa lepas keluar dari lokap ke? Kalau ya pun nak buat kelakar, janganlah buat kelakar yang macam ni. Encik, terus terang saya cakap dengan encik ni. Nama penuh saya Qhayrul Wira Azreen bin Abdullah. Encik tahu kenapa nama ayah saya Abdullah? Sebab saya ni anak luar nikah. Sejak kecil saya ni dibela oleh keluarga angkat. Suami mak angkat saya pula bencikan saya. Arwah mak angkat saya tak pernah bercerita akan hal keluarga kandung saya sampailah saya berumur 15 tahun.
“Walaupun sejak kecil lagi saya tahu yang saya ni anak angkat, masa umur tu baru saya tahu yang saya ni anak haram rupanya. Jadi, saya anggap dia orang tak pernah ada dalam hidup saya. Macam mana masyarakat nak terima saya, sedangkan mak dengan ayah kandung saya pun tak nak terima saya. Tiba-tiba, hari ni lain pula jadinya. Selama 25 tahun, ini kali pertama orang sebut nama ayah dengan mak saya yang entah betul atau tak kesahihannya. Lagi yang tak boleh blah, Idrus Wira adalah ayah saya? Orang yang ada nama, siap ada restoran terkenal tu ayah saya? Memang kelakar,” luah Qhayrul dengan panjang berjela lalu menggelengkan kepala.
“Duit yang saya jamin Encik Qhayrul ni duit arwah Tuan Idrus Wira. Arwah dah pesan dengan saya yang saya kena bertanggungjawab ke atas Encik Qhayrul jika ada apa-apa yang berlaku. Saya tahu semua cerita yang Encik Qhayrul beritahu tadi termasuklah nama arwah ibu angkat Encik Qhayrul, Jamaliah binti Kasim.”
Tergamam dan terkebil-kebil mata Qhayrul sekali lagi. Semua butiran tentang dirinya diketahui oleh Hamka sedangkan dia langsung tidak pernah menyebut nama arwah ibu angkatnya. Kali ini wajah itu serius. “Macam mana encik tahu nama tu?”
“Lepas Puan Azreena lahirkan Encik Qhayrul, dia serahkan encik kepada arwah Jamaliah sebab Puan Azreena tak nak orang tahu yang dia dah lahirkan anak tidak sah taraf. Tuan Idrus Wira yang bercerita dengan saya. Dah lama mereka berdua tahu kedudukan dan keadaan Encik Qhayrul. Pada mulanya, ibu angkat Encik Qhayrul tinggal di Segamat, kemudian dia berpindah ke Perak. Betul ke tidak apa yang saya katakan ni?”
“Memang betul saya pernah tinggal kat Segamat kemudian membesar kat Perak. Tapi, setahun sebelum mak angkat saya meninggal sebab paru-paru berair, dia berhasrat nak tinggal kat JB.”
“Lepas Jamaliah meninggal dunia masa Encik Qhayrul berumur 15 tahun, Encik Qhayrul dihantar ke rumah anak yatim dan dua tahun kemudian Encik Qhayrul keluar dari rumah tersebut lalu hidup berdikari di jalanan. Betul, kan?”
Qhayrul menoleh ke tempat lain. Dia menelan air liurnya seketika. Dia langsung tidak mampu menafikan kenyataan Hamka kerana memang benar begitu kisah hidupnya.
“Puan Azreena meninggal dunia lapan tahun yang lalu dan Tuan Idrus baru sahaja meninggal lebih kurang dua minggu yang lepas. Saya jumpa Encik Qhayrul ni atas sebab urusan yang telah diamanahkan oleh arwah kepada saya,” sambung Hamka lagi.
“Jadi, tajuk ceritanya sekarang ni saya adalah salah seorang penerima wasiat dia? Macam tu? Orang yang tak pedulikan saya ni wujud ke tak masa hidupnya, tiba-tiba baik hati nak jadi prihatin masa dia tak ada kat dunia ni? Mengarut sangat tu, Encik Hamka. Mengarut.”
“Saya harap Encik Qhayrul boleh datang ke pejabat saya esok. Encik Qhayrul akan dapat berjumpa dengan adik seibu Encik Qhayrul dan anak sulung Tuan Idrus Wira.”

Bibir Qhayrul lantas tersenyum sinis mendengar permintaan Hamka. Semuanya diterima dalam satu masa yang sama. Tidak tahu perkataan apa yang lebih sesuai digunakan melainkan terkejut dan keliru. Jika dihitung dengan garis pengukur, perasaannya berganda-ganda daripada perasaan tersebut.

“Ini kira menang nombor ekor ke apa saya ni? Tadi dapat tahu mak dengan ayah kandung, sekarang ada adik-beradik pula? Dah macam promosi iklan beli satu percuma dua. Ini semua tak logik. Tak logik,” kata Qhayrul dengan nada separuh tinggi. Kemudian dia beredar meninggalkan Hamka.

----------------------------------

Suasana tegang semakin menyelubungi kamar mesyuarat itu. Masing-masing mendiamkan diri selepas kandungan wasiat Idrus Wira dibacakan oleh Hamka. Satu per satu rahsia yang tidak dapat dirungkaikan muncul.
“Baiklah, tadi bacaan untuk pembahagian aset dan hartanah peribadi arwah. Sekarang saya akan bacakan pengagihan saham Restoran Warisan Wira kepada waris yang tersenarai. Pemberian saham yang paling tinggi iaitu sebanyak 43 peratus diserahkan kepada Encik Isyraf Wira. Manakala pembahagian yang sama rata berjumlah 22 peratus dimiliki oleh Cik Irdina Wira dan Encik Qhayrul Wira Azreen,” ujar Hamka.
“43, 22 dan 22 baru berjumlah 87 peratus. Baki 13 peratus?” tanya Irdina.
“Baki 13 peratus tu adalah kepunyaan Puan Yusra dan Rafi. Puan Yusra memiliki 10 peratus dan baki milik Rafi Huzaifa. Memandangkan Rafi belum mencecah usia 18 tahun, Puan Yusra akan menjadi pemegang amanah untuk saham tersebut,” sambung Hamka lagi.
“Kenapalah arwah abah saya baik hati sangat? Orang yang tak tahu mana datangnya, tiba-tiba dapat saham Warisan Wira? Untunglah kalau macam tu hidup. Tak tahu hujung pangkal, tiba-tiba aje dapat harta. Memang tak masuk akal,” kata Isyraf dengan wajah yang tegang.
“Encik Isyraf, wasiat bermaksud ikrar seseorang yang dilakukan pada masa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat untuk menyempurnakan sesuatu bagi maksud kebajikan atau apa-apa maksud yang dibenarkan menurut hukum syarak, selepas dia mati. Islam menggalakkan dan mengharuskan umatnya supaya berwasiat dalam merancang harta. Namun demikian, wasiat tersebut hendaklah terhad kepada satu per tiga harta sahaja. Pihak yang akan mendapat manfaat dari arahan pembahagian harta boleh terdiri dari kalangan waris atau bukan waris. Bukan waris seperti anak angkat, badan amal atau kebajikan dan sebagainya. 
“Sama juga kesnya macam arwah Tuan Idrus Wira. Saham yang akan jadi hak milik mereka bertiga tidak sampai satu per tiga daripada keseluruhan aset milik Tuan Idrus Wira. Jadi, pemberian ini sah,” terang Hamka memandangkan dia dapat merasa jelaga kemarahan dan tidak puas hati anak sulung Idrus itu.
“Encik Hamka, masalahnya abah saya ada anak kandung iaitu saya dan Ird. Setahu saya abah tak ada anak angkat. Sepanjang hidup saya, tak pernah sekali pun abah sebut nama orang luar ni. Tapi, tak tahulah kalau abah ada cerita dengan Ird,” balas Isyraf yang masih mahukan penjelasan lebih mendalam.
“Dengan Ird pun abah tak pernah bercerita. Ird memang tak kenal dengan dia orang ni.”
“Asalkan namanya orang dan pernah menghirup nafas di bumi ini, pasti ada rahsia. Orang gila pun ada rahsia. Mungkin ada sebab kenapa Tuan Idrus Wira merahsiakan hal ini.”
Yusra Dahliyaa dan Qhayrul saling berpandangan ketika itu. Masing-masing masih lagi keliru. Sudahlah mereka berdua pernah bertemu dalam situasi yang tidak berapa baik, hari ini mereka berjumpa dengan tujuan yang sama.

Peragut ni pun pewaris Idrus Wira? Adik-beradik dengan dia orang berdua ni? Tapi, kenapa dia orang tak puas hati. Yang lagi pelik, aku dengan Rafi pun dapat saham sekali? Memang ada yang tak kena ni. Aku tak ada hubungan langsung dengan arwah. Mana ada orang buta-buta nak kasi harta kat orang yang tidak dikenali? Otak dan hati Yusra Dahliyaa saling berhubung, masih lagi berusaha mencari kesimpulan berdasarkan fakta yang ada.
Air muka Qhayrul seboleh mungkin mengukir wajah tenang, walhal hatinya bagai sudah mahu pecah kerana berdegup kencang. Peristiwa petang itu masih jelas di benak fikirannya. Masakan dia mampu lupa apa yang berlaku ketika itu. Inilah masalah kat dunia ni. Bila tak pernah berjumpa, langsung tak terserempak. Tapi, bila dah sekali jumpa, asyik terjumpa. Kenapalah aku jumpa lagi dengan dia ni? Qhayrul bermonolog dalaman sendiri.

“Encik Qhayrul, Puan Yusra, macam mana? Dari tadi diam aje. Ada apa-apa yang nak disuarakan?” tanya Hamka apabila melihat tiada reaksi yang diberikan oleh mereka berdua.
“Memanglah diam, sebab otak tu tengah fikir berapa banyak duit yang dia orang akan dapat. Betul tak?” perli Irdina.
“Encik Isyraf dan Cik Irdina, jauh dalam hati saya ni tak terniat langsung nak terima harta daripada orang yang saya tak kenal. Sepanjang hidup saya, saya memang tak pernah tahu siapa Tuan Idrus Wira ni. Saya juga langsung tak tahu-menahu akan saham yang arwah berikan pada saya ni. Selama ni saya hidup dengan dunia dan laluan saya sendiri. Langsung tak terfikir akan melintasi jalan hidup keluarga Encik Isyraf dan Cik Irdina,” ucap Yusra Dahliyaa.
“Kalaulah emas tu turun macam air hujan yang gugur dari langit, orang yang tak minta emas tu jatuh ke riba pun akan tadah tangan juga, kan?” kias Isyraf.
“Masalahnya sekarang, siapa yang kasi? Aku dengan perempuan ni memang tak pernah minta pun.” Suara itu akhirnya kedengaran. Qhayrul pada asalnya malas mahu bersuara. Namun, semakin didiamkan, mereka semakin dituduh seakan-akan merampas hak dua beradik tersebut. Hati Qhayrul mula terasa rimas. Pandangan tajam mula dilemparkan kepada Isyraf.
“Ke kau orang berdua dah berkomplot? Kau orang ada ugut abah aku ke sampai abah aku kasi saham Warisan Wira kat kau orang? Apa sebenarnya hubungan kau orang dengan Idrus Wira? Hanya sebab nama kau ada Wira ke abah aku kasi harta kat kau?” Ego Isyraf tercabar tatkala pandangan Qhayrul seakan-akan menembusi tembok maruahnya. Dengan tidak tahu asal usul, lelaki yang tidak terurus itu seperti mahu menduga dirinya.
“Bertenang, Encik Isyraf, Encik Qhayrul. Takkanlah sedarah dan sedaging nak bertikam sesama sendiri?”
Isyraf dan Irdina membuntangkan mata. Tergamam dan terkejut.
“Sedarah dan sedaging?” Hampir serentak Isyraf dan Irdina menyebut perkataan tersebut.
“Ini adalah fakta yang paling sukar untuk saya sebut sepanjang kerjaya saya sebagai peguam. Kenyataan ini harus saya dedahkan kerana itulah amanah arwah kepada saya. Sebaik sahaja pembacaan wasiat dibaca, saya harus menerangkan siapa Encik Qhayrul ni kepada awak berdua.”

Ekspresi muka Isyraf dan Irdina tidak berubah. Mereka menantikan butir kata Hamka yang seterusnya. Harapan mereka apa yang mereka fikir bukanlah realiti yang sebenar.

“Dari segi biologi dan sains, Encik Qhayrul Wira Azreen bin Abdullah adalah anak kandung Tuan Idrus Wira dan Puan Azreena. Tapi dari segi hukum dan agama...” Hamka tidak sampai hati untuk menghabiskan ayatnya.

Mata Hamka memandang wajah Qhayrul yang berada di bahagian kanan. Seakan-akan mengerti maksud penglihatan tersebut, Qhayrul mengangguk perlahan.
“Encik Hamka nak cakap yang budak tak tentu hala ni anak luar nikah abah saya? Atau lebih senang nak faham, dia ni anak haram?” celah Isyraf.
“Encik Isyraf, terlalu kasar bunyinya tu. Encik Qhayrul anak tidak sah taraf Tuan Idrus Wira dengan Puan Azreena.”
“Encik Hamka, kalau nak buat kelakar sekarang ni, memang tak jadi. Yang saya tahu, saya seorang aje yang lahir beribukan Azreena binti Abu. Mama kahwin dengan abah secara sah. Macam mana pula manusia yang entah dari mana ni boleh jadi anak tak sah taraf mama dengan abah? Mat rempit baju koyak sana sini abang saya? Tak mungkin, Encik Hamka,” bangkang Irdina.
“Sebelum mereka berdua berkahwin, mereka pernah menjalinkan hubungan secara sembunyi daripada pengetahuan arwah Puan Melati. Jadi, dalam tempoh tu mereka berdua ada melakukan kesilapan.”
“Kesilapan? Kesilapan sampai wujudnya lelaki ni sebagai anak haram dia orang?” ucap Isyraf dengan nada yang penuh sindiran.
“Abang! Sampai hati abang cakap macam tu pasal mama Ird dengan abah kita.”
“Habis tu, Ird tak dengar ke apa yang Encik Hamka cakap tadi?”
“Memang Ird dengar. Tapi, takkanlah...” Irdina tidak mampu menghabiskan kata-katanya. 
Suaranya seolah-olah tersekat. Jiwanya lantas diselubungi dengan perasaan hiba dan sedih. Masakan orang tuanya pernah terlanjur sebelum berkahwin. Irdina tertunduk dan dia mula mengalirkan air mata.
“Saya faham benda ni sesuatu yang sukar untuk diterima. Tapi, memang inilah kenyataannya. Tuan Idrus Wira sendiri sudah mengaku yang Encik Qahyrul adalah anak tidak sah taraf mereka berdua. Saya rasa lebih baik saya terangkan apa sebenarnya kedudukan sebagai seorang anak tak sah taraf ni.” Hamka memandang sekeliling. Memandangkan masing-masing tiada bantahan, Hamka memulakan penerangan.
“Mengikut peruntukan undang-undang seksyen 2(1) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Johor) 2003 mentakrifkan anak tak sah taraf adalah anak yang dilahirkan hasil daripada hubungan luar nikah. Menurut hukum syarak, anak tak sah taraf tiada hubungan dengan suami ibunya atau lelaki yang menyebabkan ibunya mengandung. Nasab anak ini hanyalah kepada ibu dan keturunannya. Maka dengan ini, ia bererti anak tersebut tiada bapa dan tidak layak menerima apa-apa daripada lelaki yang bergelar bapa. Akan tetapi, jika ibu kandungnya meninggal dunia, anak itu berhak mendapatkan bahagian daripada pusaka ibunya.
“Nafkah dan saraan hidup anak tak sah taraf di bawah tanggungan ibunya dan bukan di bawah lelaki yang bersama ibunya. Soal pertalian pula, hubungan antara anak lelaki luar nikah dengan anak perempuan kepada ibunya adalah adik-beradik seibu. Walaupun menurut jumhur ulamak, syarak tidak mengiktiraf pertalian antara anak luar nikah dengan bapanya, tetapi syarak tetap mengiktiraf pertalian darah antara anak tersebut dengan ibunya. Kerana itulah anak luar nikah itu tidak boleh dibinkan kepada nama ayahnya, tetapi dibinkan kepada nama ibunya atau kebiasaannya menggunakan nama Abdullah.
Oleh kerana Encik Qhayrul tidak layak menerima harta melalui faraid, jadi sebagai penyelesaian Tuan Idrus Wira telah mewasiatkan saham sebanyak 22 peratus kepada Encik Qhayrul. Senang cerita, dari segi syarak Encik Qhayrul tidak ada kena-mengena dengan Encik Isyraf, tapi dia masih abang seibu kepada Cik Irdina. Namun dari segi biologi, kamu bertiga berkongsi ayah yang sama,” terang Hamka dengan panjang lebar.
“Dah anak luar nikah, tetap namanya anak haram juga. Pusing dan putar 360 darjah sekali pun tetap sama maksudnya, Encik Hamka,” ucap lelaki berumur 31 tahun itu sambil matanya sekali lagi tepat menikam pandangan Qhayrul terhadap dirinya.
Begitu juga dengan Irdina dan Yusra Dahliyaa. Qhayrul dapat membaca dengan jelas maksud riak dan wajah sebegitu. Acap kali dia menerima pandangan seperti itu. Dia hanya memandang ke tempat lain dan tersenyum sendiri. Qhayrul sudah lali.
“Aku ingatkan orang yang hari-hari jumpa dengan duit, bau mulut tu pun wangi macam duit juga. Rupanya ada bau busuk hinggap kat hidung ni. Terasa macam bau longkang. Sama aje dengan mulut orang yang hidup kat tepi jalan macam aku ni.” Kali ini giliran Qhayrul pula berkias.
Isyraf lantas berdiri mendengar susunan ayat yang berbau sindiran tersebut. Matanya terbeliak besar. Mahu sahaja dia menyiat mulut itu. Isyraf merasakan orang seperti Qhayrul tidak layak berbicara lantang dengan dirinya. Tangan kanan sudah didepa ke hadapan, jari telunjuk dihalakan tepat ke muka Qhayrul.
“Memang dasar anak luar nikah. Entah betul ke tidak kau ni anak abah aku, kau nak cakap aku setaraf tepi jalan macam kau?”
“Memang aku anak luar nikah. Aku tahu aku ni anak haram. Kau ingat aku nak sangat ke adik-beradik dengan kau tu? Aku pun tak hadap. Nama aje orang kaya, tapi tak ada mata. Buta!”
“Kurang ajar!” Isyraf sudah bergerak dari tempat duduknya. Kakinya melangkah mahu menyerang Qhayrul, tetapi Hamka berjaya menahan Isyraf.
Irdina juga berdiri. “Abang!”

Irdina memaut lengan Isyraf agar lelaki itu tidak bertindak tanpa menggunakan waras akal fikiran.
Sengaja Qhayrul melengkung bibir ke atas disulami dengan pandangan mengejek. Dia menyandarkan tubuhnya ke kerusi agar merasa selesa. Jika Isyraf memberikan tumbukan, dia akan membalas. Hal bergaduh menggunakan fizikal ini sudah biasa bagi dirinya.
Yusra Dahliyaa memaut erat Rafi Huzaifa yang sudah berubah wajah tatkala melihat adik-beradik yang baru bertemu itu mahu mencipta pergaduhan. Dia membawa Rafi Huzaifa rapat ke tubuhnya.

“Shhh... Rafi jangan nangis ya. Tak ada apa-apa pun. Ibu ada kat sini, kan?” Yusra Dahliyaa mengesat air mata yang mengalir di pipi anaknya.
Cebikan yang terukir dan sedikit esakan tangisan yang kedengaran membuatkan Isyraf membatalkan niatnya.
“Encik Isyraf, bawa bertenang. Saya tahu situasi ni sukar untuk Encik Isyraf dan Cik Irdina. Kalau saya kat tempat awak pun belum tentu saya akan terima semua ni dalam masa yang singkat. Dan, Encik Qhayrul pun sama. Janganlah nak ditambah minyak ke api yang sedang marak. Saya minta sangat semua yang ada kat sini menghormati permintaan arwah. Ini adalah peluang terakhir arwah untuk tebus kesilapan yang pernah dia lakukan,” tegas Hamka. Nada suaranya juga sudah berubah. Walaupun dapat mengagak akan ada yang tidak senang dengan apa yang berlaku, tetapi dia tidak menyangka sejauh itu tindakan mereka.
“Kalau tak ada yang meniup, api yang kecil tak akan jadi marak, Encik Hamka,” bentak Qhayrul dengan jelingan.
“Saya minta maaf, Encik Hamka. Saya bukannya tak hormat permintaan arwah, tapi saya tak sangka yang perkara macam ni akan terjadi,” balas Isyraf.
Masing-masing sudah duduk ke tempat asal semula. Isyraf memperkemas kemejanya. Dia menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas tersebut secara perlahan.
Pembacaan wasiat yang terhenti tadi harus diteruskan. Hamka menyelak halaman seterusnya kertas yang berada di atas meja.
“Ada berbaki satu lagi perkara dalam senarai wasiat arwah Tuan Idrus. Kali ini bukan penyerahan harta, tetapi lebih kepada permintaan arwah. Dan, permintaan tersebut ada kena-mengena dengan Encik Qhayrul dan Puan Yusra.” 

Kejutan demi kejutan sudah mereka alami sebentar tadi. Kini, masih ada lagi perkara yang tidak diduga harus mereka hadapi.
Anak mata hitam Yusra Dahliyaa bertemu dengan anak mata coklat hazel milik Qhayrul. Perasaan Yusra Dahliyaa sudah dilambung resah. Begitu juga dengan Qhayrul. Tidak semena-mena nama mereka disebut bersama. Sama sekali tidak terlintas dek akal yang mereka akan bertemu untuk kali kedua. Ternyata takdir untuk bersua sekali lagi sudah tertulis buat mereka berdua. Namun, apa yang lebih memeranjatkan lagi, suratan yang akan mereka lalui sepertinya akan berpanjangan.

No comments:

Post a Comment