Stylo Clique ^_^

Sunday, December 21, 2014

You Are My Mr.Right - Bab 12




BAB 12

Helaian kertas yang berada di tangan di selak satu per satu. Setiap huruf, angka dan butiran yang terbentang di dada kertas itu diperhatikan dengan teliti. Sebaik sahaja berada muka surat terakhir, lelaki itu mengulangi semula perbuatannya tadi. Isyraf tidak mahu terlepas pandang jika ada kesilapan. Tangan kirinya memegang pen. Nampaknya, Isyraf sudah berpuas hati dengan hasil kerja pekerjanya. Baru sahaja dia mahu menemukan mata pen dengan kertas, ketukan pada pintu kedengaran.
“Masuk,” ucap Isyraf tanpa mengalihkan pandangan. Dia meneruskan perbuatannya. Isyraf dapat mengagak siapa yang baru sahaja melangkah masuk walaupun penglihatannya tertunduk. Setelah selesai menandatangani pada halaman terakhir, Isyraf meletakkan objek tersebut ke tepi.
“Encik Isyraf,” sapa Mirza.
“Ya, Uncle Mirza,” balas Isyraf sambil anak matanya mendongak. Mata Isyraf singgah pada kedua-dua tangan lelaki tua itu lalu raut mukanya berubah. Tangan kanan Isyraf sudah memicit dahi.
Mirza meletakkan dua buah fail dan beberapa dokumen pada ruang kosong yang ada di atas meja.
“Makin saya nak pergi out-station, makin banyak pula kerja saya kat pejabat ni,” keluh Isyraf. Pandangannya hanya lalu pada timbunan kerjanya itu lalu berlabuh pada wajah Mirza.
Mirza tersenyum. “Nak buat macam mana, Encik Isyraf. Orang selalu cakap jadi bos senang, tapi apa yang saya alami dengan arwah dulu tak sama. Banyak tanggungjawab yang perlu ditanggung. Ini ada kertas cadangan daripada bahagian pemasaran, penyata daripada bahagian akaun untuk bulan ni dan dalam fail tu ada beberapa cek bank yang perlu Encik Isyraf tandatangan.”
Uncle yang tengok pun dah terasa beban, apatah lagi saya yang menanggung,” luah Isyraf lagi.
Rela atau paksa Isyraf perlu selesaikan tugasnya. Itu sudah menjadi tanggungjawab Isyraf. Arwah Idrus Wira sudah memberikan kepercayaan terhadap dirinya. Biarpun perasan marah melanda diri, Isyraf tidak sanggup mensia-siakan apa yang telah diusahakan oleh ayahnya. Tangan kiri Isyraf menggapai salah satu fail yang ada.
“Encik Isyraf, ada sesuatu yang saya nak tanya dengan Encik Isyraf.”
“Apa dia, uncle?”
“Encik Isyraf pasti tak nak saya ikut masa Encik Isyraf out-station nanti? Pelik juga tiba-tiba aje Encik Isyraf cakap dengan saya yang Encik Isyraf nak pergi ke Melaka dengan Kuala Lumpur sendiri.”
“Saya pasti, uncle. Lagipun ada beberapa perkara yang saya nak minta tolong dengan uncle sepanjang saya tak ada kat sini. Saya tak mampu nak buat perkara tu melainkan dengan bantuan uncle.”
“Encik Isyraf nak saya minta tolong? Encik Isyraf nak saya buat apa?”
“Alang-alang uncle dah tanya, apa kata uncle duduk dulu. Nak berbincang, tak sesuai pula kalau berdiri,” arah Isyraf.
Tanpa banyak soal, Mirza menarik salah satu kerusi beroda itu. Dia menanggalkan butang kot yang tersarung kemas pada tubuh agar merasa selesa tatkala melabuhkan punggungnya.
Fail yang telah dibuka, ditutup kembali. Pen yang berada di tangan, diletakkan semula ke tempat asal. Isyraf kelihatan serius. “Dah lama saya minta uncle siasat siapa Yusra Dahliyaa dan Rafi Huzaifa dalam hidup arwah abah saya. Tapi, uncle langsung tak buka cerita tu kat saya. Uncle ada sembunyikan apa-apa? Yang saya tak tahu, tapi uncle tahu ke?”
Mirza menelan air liur. Dia terkedu seketika.
“Biasanya uncle bukan macam ni. Abah banyak bercerita yang uncle sangat efektif dalam kerja uncle. Jarang uncle hampakan abah.”
“Bukan niat saya tak nak buka cerita, tapi saya tengok Encik Isyraf terlalu sibuk sejak kebelakangan ni. Lagi-lagi lepas pemergian arwah. Saya pasti kerja, fikiran dan masa Encik Isyraf sudah terisi,” balas Mirza dengan intonasi sedikit bersalah.
“Saya terlalu sibuk? Atau uncle yang terlalu mengelak? Berita yang Qhayrul dan Yusra dah ambil keputusan untuk berkahwin pun saya dapat tahu daripada Encik Hamka semalam. Uncle tahu kan apa maksudnya kalau dia orang berdua setuju untuk penuhi permintaan arwah abah?” tanya Isyraf.
Mirza tergamam. Dia sendiri tidak tahu akan hal tersebut.
Uncle beritahu aje apa yang saya perlu tahu. Tak adalah saya ni macam orang yang sedang berjalan dalam gelap, tapi tak sedar ada lampu picit kat tangan. Puas meredah sana sini, tapi cahaya yang dicari tu dekat aje dengan saya. Uncle tak kasihankan saya ke?”
Terkebil-kebil sekejap mata Mirza. Bukan niatnya untuk merahsiakan hal Yusra Dahliyaa dan Rafi Huzaifa, tetapi dia tiada jawapan untuk soalan lelaki yang berada di hadapannya itu. Dia sendiri masih lagi tidak tahu apa sebab yang menjadikan mereka berdua itu mewarisi saham Warisan Wira.
“Saya minta maaf kalau menimbulkan salah faham terhadap Encik Isyraf sebab saya mendiamkan diri. Apa yang saya tahu Yusra Dahliyaa adalah kawan kepada anak saya.”
“Kawan kepada anak uncle? Doktor Iqwan ke Doktor Iqbal?” teka Isyraf dengan nada terkejut.
Majeed Iqwan adalah anak pertama manakala Muneer Iqbal adalah anak kedua kepada Mirza dan isterinya, Kamariah. Iqwan memulakan kerjayanya di salah satu hospital swasta yang berada di Kuala Lumpur dan beberapa tahun kemudian menubuhkan kliniknya sendiri di Johor Bahru yang diberi nama Klinik Iqwan.
Setelah adiknya, Iqbal, menamatkan pelajaran dalam jurusan yang sama, mereka berdua mengusahakan klinik tersebut. Lalu berterusan kepada adik bongsu mereka, Mizza Ilyana, yang turut berkerja sebumbung dengan Iqwan dan Iqbal. Klinik Iqwan telah dijadikan sebagai klinik panel untuk pekerja Restoran Warisan Wira. Sudah beberapa kali juga Isyraf menerima rawatan daripada klinik tersebut.
“Tak. Anak bongsu merangkap anak perempuan tunggal saya, Mizza. Mizza Ilyana.”
Uncle ada anak perempuan? Kenapa saya tak pernah tahu pun?”
“Encik Isyraf tak pernah bertanya akan hal peribadi saya. Takkanlah tiba-tiba saya nak bercerita.”
Reaksi Isyraf sedikit berubah. Ya tak ya juga. Isyraf langsung tidak pernah mengambil tahu akan cerita peribadi orang yang berada di sekelilingnya. “Takkan sebab Yusra kawan dengan Mizza, abah kasi saham kat dia?”
“Itu yang menjadi tanda tanya sampai sekarang. Puas saya tanya dengan tuan badan, dia sendiri pun tak ada jawapan.”
“Takkan langsung tak ada alasannya?”
“Yang paling tepat dan mungkin jawapannya, Tuan Idrus nak bantu kehidupan Yusra dan Rafi.”
Isyraf memberikan reaksi tidak mengerti. “Bantu kehidupan sampai nak kasi saham dan kena kahwin?”
“Yusra Dahliyaa, kehidupan dia bukan macam perempuan lain. Dia dah jadi ibu tunggal masa umur dia 20 tahun. Waktu tu Rafi masih lagi dalam kandungan. Dengan usia muda sebegitu, bagi saya memang bukan mudah bagi seorang insan bernama perempuan nak lalui dugaan yang berat macam tu.”
Pandangan Isyraf kaku. Lidahnya kelu. Perbuatannya lalu menjadi kaku. Otak Isyraf seakan-akan tepu. Tergamam seketika dengan kenyataan setiausahanya itu.
“Selama ni dia membesarkan Rafi seorang tanpa ada seorang lelaki bernama suami. Suami Yusra anak yatim piatu, dibesarkan di rumah kebajikan. Lagilah dia tiada tempat bergantung apabila perkahwinan yang dibina bukan atas dasar restu keluarga. Arwah suami dia tidak meninggalkan sebarang harta, malah ada hutang yang tidak diundang pula yang terpaksa Yusra langsaikan. Enam tahun dia sendiri, enam tahun juga dia bertahan. Keperluan dan sifat Rafi langsung tak ada cacat celanya. Rafi jugalah satu-satunya sebab dia mampu untuk meneruskan kehidupan. Jadi, mungkin itu adalah sebab yang saya fikir agak logik kenapa saham sebanyak 13 peratus diberikan kepada Yusra dan Rafi.”
 Tindak balas Isyraf masih sama seperti tadi. Penglihatannya tertumpu pada sesuatu yang dia sendiri tidak pasti.
Mirza dapat melihat yang Isyraf seakan-akan termenung. “Saya minta maaf kalau saya tak dapat bagi apa yang Encik Isyraf nak. Saya memang tak tahu apa sebabnya.”
“Tak apa, uncle. Saya faham. Kalau uncle tak keberatan nak beritahu, boleh saya tahu sebab apa arwah suami Yusra meninggal dunia?”
“Arwah Syafiq Ra’if meninggal sebab kemalangan jalan raya. Dia dilanggar oleh sebuah kereta dan menyebabkan pendarahan yang teruk di kepala. Malangnya, kemalangan tu ialah kemalangan langgar lari.”
“Langgar lari? Astaghfirullah al-azim. Innalillahiwainnailaihirojiun,” ucap Isyraf, kemudian dia menyandarkan belakangnya ke kerusi.
“Pasal Encik Qhayrul kena kahwin dengan Yusra, mungkin Tuan Idrus nak anaknya berubah. Dia tahu, bukan mudah untuk Encik Isyraf dan Cik Irdina terima berita ni. Kerana tu, dia perlukan Yusra supaya semuanya akan menjadi lebih baik.”
“Tak ada apa yang berubah, uncle. Dan tak mungkin akan berubah. Orang luar, tetap orang luar pada pandangan mata saya.” Isyraf tetap Isyraf. Degilnya itu memang sukar untuk diubah. Mana tidak tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi? Sama sahaja perangainya dengan Idrus Wira.
“Permintaan Encik Isyraf tadi ada kena-mengena ke dengan Qhayrul dan Yusra?”
Isyraf mengangguk. Dia menarik nafas dalam-dalam, seolah-olah sedang mengumpulkan kekuatan sebelum berbicara dengan Mirza. “Satu perasaan yang tak dapat saya lenyapkan sekarang ni ialah perasaan marah. Marah yang saya tak tahu nak ditujukan ke mana. Abah biarkan saya tangggung semuanya dengan tiba-tiba. Pilihan apa yang saya ada sekarang ni? Saya ni bukannya jenis yang suka memberontak sampai sanggup lakukan apa sahaja.
“Nak diikutkan hati, mahu aje saya buat perkara bodoh untuk halang apa yang akan berlaku. Nak diikutkan perasaan, saya tak nak dia orang hadir dalam keluarga saya. Tapi, saya tahu saya bukan macam tu. Semuanya telah diwasiatkan. Itu maknanya amanah. Abah dah pesan, kalau Qhayrul dan Yusra setuju dengan perkahwinan wasiat tu, mereka berdua akan tinggal dengan saya dan Irdina. Mereka berdua juga akan bekerja kat Warisan Wira.”
Timbul perasaan simpati terhadap Isyraf di hati Mirza. Isyraf memang kelihatan tenang dan dingin, namun hati Isyraf umpama debu. Terlalu rapuh dan tidak sekuat luarannya.
“Kalau abah fikir yang saya boleh terima semua ni, saya rasa dia belum cukup kenal siapa anak dia. Nak masuk mulut pun sudah terasa mual, inikan pula saya nak kunyah lalu telan apa yang berlaku semua ni macam tu aje. Saya manusia biasa juga, uncle.”
“Saya mungkin tak boleh faham sepenuhnya apa yang Encik Isyraf rasakan, tapi saya sentiasa ada telinga untuk Encik Isyraf. Apa yang boleh saya katakan, Encik Isyraf kena banyak bersabar. Apa yang dah berlaku memang tak boleh nak diubah. Mahu atau tidak, kita kena terima,” nasihat Mirza sebagai orang yang lebih tua daripada Isyraf.
“Terima kasih, uncle. Sebab tu saya perlukan bantuan uncle. Dua minggu saya tak ada kat sini. Saya harap uncle boleh tolong saya uruskan kemasukan Qhayrul dan Yusra ke dalam syarikat ni. Uncle letaklah kat bahagian mana yang sesuai dengan kelayakan dia orang tu. Saya tak nak ambil tahu. Saya cuma jalankan amanah abah.”
Mirza menggerakkan kepalanya sebagai tanda setuju. Jika itu urusannya, memang tiada masalah untuk dia laksanakan.
“Pasal jawatan Yusra, saya rasa tak ada masalah. Tapi, saya tak pasti akan kedudukan Encik Qhayrul. Dia kan ada pertalian darah dengan Tuan Idrus dan Puan Azreena. Rasanya, biarlah Encik Isyraf yang tentukan,” cadang Mirza.
Isyraf mendiamkan diri. Logik akalnya membenarkan kata-kata orang tua itu.
“Qhayrul... uncle letakkan dia di bahagian dapur restoran. Jawatan dia sebagai pembantu dapur. Biarlah dia belajar dari bawah. Tambahan lagi, biar jarak dia jauh daripada saya. Kalau letakkan dia kat dalam bahagian pengurusan, saya pula yang tak boleh buat kerja. Dahlah kena duduk sebumbung, takkan kerja pun nak sebantal? Saya belum boleh nak bertentang mata dengan anak tak sah taraf tu.”
“Baik, Encik Isyraf. Saya akan uruskan.”
“Terima kasih, uncle. Saya minta maaf sebab uncle kena dengar semua masalah saya sekarang ni.”
“Encik Isyraf, ini sebahagian daripada tugas saya. Tak perlulah Encik Isyraf nak rasa bersalah. Kalau tak ada apa-apa lagi, saya minta diri dulu.”
Isyraf mengangguk, memberi kebenaran kepada Mirza. Sebelum tangan Mirza memulas tombol pintu, Mirza berpaling dan tubuhnya menghadap Isyraf semula. Isyraf sedang tertunduk sambil memejamkan mata lalu tangan lelaki itu menekup wajahnya sendiri. Barangkali ingin melepaskan lelah di dada untuk seketika.
“Encik Isyraf?” panggil Mirza.
Tindakan refleks Isyraf, dia mendongak.
“Encik Isyraf kena banyak bersabar. Kalau saya kat tempat Encik Isyraf, mungkin saya akan bertindak macam Encik Isyraf lakukan. Saya percaya, semua ni ada hikmahnya. Cuma kita sebagai hamba-Nya, tak nampak apa yang Dia nak beri.”
Isyraf cuba tersenyum. Akan tetapi jelas senyumannya bukan rela daripada hati. Apa yang terukir tidak kelihatan manis, malah terlebih tawar.
“Terima kasih, Uncle Mirza,” balas Isyraf.
“Sama-sama, Encik Isyraf.” Tangan Mirza sudah singgah di tombol. Sekali lagi hatinya terdetik untuk menoleh.
“Dari pagi tadi Encik Isyraf belum makan lagi. Sekarang dah pukul 4.00, Encik Isyraf nak apa-apa ke? Walaupun hati kelam-kabut, fikiran serabut, perut Encik Isyraf kena isi juga. Kalau Encik Isyraf tak makan, muncul pula penyakit Encik Isyraf tu.”
Isyraf memandang seketika jam pada dinding. Dia sendiri tidak sedar masa begitu cepat berlalu. Tangan kiri Isyraf menyentuh bahagian perut. Otaknya terlalu memikirkan soal kerja hingga lupa akan keperluan dirinya. Mirza menegur, barulah dia merasa lapar
“Saya nak mi bandung dengan air sirap,” jawab Isyraf, ringkas.
“Baiklah, nanti saya pesan kat kitchen crew,” ucap Mirza. Kali ini dia benar-benar menapak keluar dari pejabat majikannya.

-------------------------

Pintu kaca kafe dikuak tatkala selesai berbincang dengan kliennya. Isyraf sempat menoleh ke belakang dan mengangkat tangan sebagai tanda hormat kepada Datuk Rahman yang berada di salah sebuah meja kafe tersebut. Setelah itu dia mengerling seketika ke pergelangan tangan. Jam tangannya menunjukkan pukul 3.17 petang.
Isyraf melangkah laju, namun masih lagi menapak kemas. Dia mahu segera keluar dari plaza pusat membeli-belah itu. Dia mahu mencari lif untuk mempercepat lagi perjalanannya menuju ke tempat letak kereta yang berada di tingkat tiga. Ketika itu telefon bimbitnya berdering. Dia memberhentikan ayunan kaki kemudian mengeluarkan gadjet tersebut dari dalam kocek. Sebaik sahaja memandang telefon, nama Uncle Mirza tertera pada permukaan skrin. Tanpa mengambil masa yang lama, Isyraf menyambut panggilan tersebut.
“Ya, uncle.” Isyraf berdiri tegak berhadapan dengan sebuah kedai yang berada di plaza itu sambil tangan kirinya berada di dalam poket seluar.
“Saya dah sampai kat airport ni. Sekeliling tempat ni saya cari Encik Isyraf, tapi tak jumpa. Encik Isyraf ada kat mana?” soal Mirza yang berada di hujung talian.
“Saya belum sampai lagi.”
“Encik Isyraf belum sampai lagi?” Rentak suara Mirza jelas terkejut. Tadi pagi dia sudah mengingatkan majikannya itu supaya tiba awal di lapangan terbang. Selain daripada urusan sebelum berlepas, mereka berdua harus berbincang hal kerja yang akan Isyraf lakukan semasa lelaki itu berada di Kuala Lumpur nanti.
“Sebenarnya, dah lama saya habis mesyuarat dengan Encik Wafi daripada Bina Kurnia Berhad. Urusan pembinaan cawangan baru Warisan Wira nanti nampaknya tak ada masalah. Lepas tu, kebetulan Datuk Rahman telefon saya tadi. Datuk Rahman beritahu saya yang dia nak tempah Restoran Warisan Wira untuk majlis hari jadi isteri dia,” jawab Isyraf.
“Kenapa Encik Isyraf tak beritahu saya aje? Saya boleh minta bahagian pemasaran uruskan perkara ni. Saya risau aje kalau Encik Isyraf tak sempat sampai sini dalam masa setengah jam.”
Isyraf memandang jam tangannya sekali lagi. Dia cuba mencongak masa yang akan dia ambil untuk sampai ke Lapangan Terbang Senai.
“Saya rasa tak sedap hati pula nak minta pekerja kita uruskan hal Datuk Rahman ni. Datuk Rahman kawan baik abah. Saya rasa biar Datuk Rahman terus berurusan dengan saya. Uncle jangan risau, saya sempat sampai dalam masa setengah jam,” ujar Isyraf.
Mata Isyraf terus meliar mencari papan tanda arah menuju ke lif yang berhampiran. Beberapa saat kemudian, pandangan Isyraf bertemu dengan apa yang dicari. Papan tanda tersebut menunjukkan arah berlawanan lobi lif yang terdekat. Tanpa membuang masa Isyraf berpatah balik semula ke arah bertentangan.
“Kalau Encik Isyraf dah cakap macam tu, saya tunggu Encik Isyraf kat Lavender Cafe. Saya dah siapkan semua dokumen dan kertas kerja yang Encik Isyraf perlukan,” ucap Mirza.
“Terima kasih, uncle. Saya tengah berjalan nak pergi tempat letak kereta. Lagipun jalan raya belum sesak lagi waktu macam ni.”
“Kalau ada apa-apa hal, Encik Isyraf cepat-cepat telefon saya. Manalah tahu kalau Encik Isyraf tak sempat, saya boleh uruskan apa yang patut.”
“Ya, uncle. Uncle jangan risau. Saya...” Isyraf tidak dapat menghabiskan ayat itu kerana tidak semena-mena ada sesuatu yang berlaku terhadap dirinya.

No comments:

Post a Comment