Stylo Clique ^_^

Tuesday, December 30, 2014

You Are My Mr.Right - Bab 13



BAB 13           

Mizza Ilyana baru sahaja selesai membayar minuman yang dipesannya di kafe yang sama dengan Isyraf dan Datuk Rahman berbincang tadi. Mizza Ilyana menghidu kepulan asap nipis yang keluar dari cawan kertas. Haruman minuman itu benar-benar menggamit seleranya.
“Hmm... sedapnya bau caramel macchiato ni,” kata Mizza Ilyana sendiri, dalam masa yang sama mengukir senyuman dan menuju ke pintu keluar.
Jika ayahnya gemarkan minuman kopi jenis caffe latte, Mizza Ilyana pula gemar rasa caramel macchiato. Bagi gadis berumur 26 tahun itu rasa kopi jenis tersebut benar-benar kena dengan tekaknya. Permukaan atas buih susu yang mengembung membuatkan bibir terasa gebu semasa menghirup minuman itu. Ditambah pula dengan karamel cair menyempurnakan lagi campuran rasa kopi yang dibru segar, susu dan sirap vanila yang larut pada air tersebut.
Tatkala tiba di pintu, Mizza Ilyana berhenti seketika di situ. Kerana perasaan tidak sabar untuk menghirup kopi kesukaannya, mulut Mizza Ilyana mencecah sedikit ke bibir cawan. Masih lagi terasa hangat dan sedikit panas, namun dia mampu menelan seteguk kopi tersebut.
Sambil meniup perlahan, tangan kirinya menolak pintu. Dalam masa yang sama, Isyraf yang sedang sibuk berbicara dengan Mirza di telefon terkejut kerana tiba-tiba sahaja pintu kaca itu terbuka. Isyraf mengelak daripada bertembung dengan objek tersebut akan tetapi lain pula jadinya. Mizza Ilyana sudah melangkah keluar lalu bertembung dengan Isyraf. Habis sudah minuman yang berada di cawan kertas tumpah, lantas terkena kemeja kelabu Isyraf kemudian jatuh ke permukaan lantai.
“Ya Allah,” ucap Isyraf. Telefon yang berada di telinga dialihkan serta-merta. Dengan tangan kanannya masih lagi memegang telefon, tangan kiri Isyraf segera menyentuh bahagian kemejanya yang sudah basah. Kulit pada bahagian abdomennya terasa panas akibat air tersebut.
“Ya Allah, caramel macchiato aku. Baru minum seteguk.” Pandangan Mizza Ilyana menjadi kesal dengan apa yang terjadi. Cawan kertas yang berada di lantai dikutip.
Uncle, saya telefon uncle balik nanti. Saya ada hal sikit nak kena selesaikan ni,” ujar Isyraf dan memutuskan panggilan.
Usai sahaja Mizza Ilyana berdiri, dia memandang kemeja Isyraf. Dahi Mizza Ilyana berkerut. Reaksi wajahnya jelas kebimbangan. Dia tidak berani untuk bertaut dengan pandangan dengan lelaki itu. Mendengar suara Isyraf yang singkat tadi, memang jelas pemilik suara itu tegas dan serius.
“Awak lebih risaukan caramel macchiato yang dah tumpah tu daripada saya ni?” soal Isyraf dengan nada yang sedikit tinggi.
Memanglah aku risaukan caramel macchiato aku sebab air tu yang ada kena-mengena dengan aku. Kau mana aku kenal. Hati Mizza Ilyana menjawab pertanyaan tersebut. Akan tetapi berani ke dia berkata sebegitu dengan Isyraf?
“Maaf, encik, saya tak sengaja. Saya tak perasan pula ada orang lalu kat depan pintu ni.”
“Senangnya awak cakap. Awak tahu tak saya dah lambat ni? Kejap lagi saya nak kena naik flight.”
“Manalah saya tahu encik dah lambat. Saya pun tak kenal encik. Encik ingat saya tahu ke nak jadi macam ni?” sindir Mizza Ilyana.
“Oh... Sekarang awak nak loyar buruk dengan saya? Dahlah air panas. Saya boleh minta ganti rugi lepas tu bawa hal ni ke mahkamah kalau macam ni. Awak dah mengganggu masa saya, awak dah rosakkan kerja saya, malah menjejaskan badan saya. Kemungkinan besar, kulit saya terkena air caramel macchiato kegemaran awak tu boleh melecur. Awak nak tanggung semua tu?” gertak Isyraf.
Eh, ganti rugi? Mahkamah? Ingat ni kes merompak ke?
“Encik, takkan kes tumpah air nak bawa pergi mahkamah? Hakim kat Malaysia ni pun banyak lagi kes yang tertunggak nak diselesaikan. Caramel macchiato yang saya pesan tadi tu bukannya didih menggelegak. Saya pesan suam aje. Saya rasa tak adalah sampai tahap kritikal. Paling teruk pun encik akan melecur ringan aje. Bila melecur ringan, encik cuma perlu sejukkan dan cuci kawasan anggota badan yang terkena panas tu dengan aliran air. Lepas tu pergi klinik, encik akan dapat ubat tahan sakit atau analgesic dan juga ubat sapu krim antibiotik untuk elakkan jangkitan. Elakkan tutup kawasan melecur tu dengan kain kotor sebab takut jadi bertambah teruk.”
Isyraf mengeluh berat. Tak pasal-pasal dia kena mendengar ceramah pertolongan kecemasan percuma daripada Mizza Ilyana. Tangan kanannya mencekak pinggang manakala yang kiri memicit kasar bahagian dahinya. Dia memejamkan mata seketika. Pening dengan apa yang berlaku.
“Eh, kenapa encik pegang dahi? Pening ke? Takkan melecur kat badan, kepala boleh jadi pening?”
“Saya pening sebab awak. Bercakap panjang lebar macam gaya doktor.”
“Kalau encik nak tahu, saya memang doktor. Ha, tak pun kalau encik risau badan encik melecur, kita boleh pergi klinik sekarang. Saya bagi rawatan percuma sebagai ganti rugi. Macam mana?” cadang Mizza Ilyana.
Isyraf menggelengkan kepala sebagai tanda tidak setuju dan tidak berpuas hati. “Buang masa saya cakap dengan awak ni. Nasib baik kat dalam kereta ada baju saya. Kalau tak, saya terpaksa balik rumah. Tak pasal-pasal semuanya jadi tunggang-langgang.”
Isyraf mengambil keputusan untuk membiarkan sahaja perkara tersebut. Malas dia mahu memanjangkan lagi kemalangan kecil itu. Dia sendiri tahu gadis tersebut bukan sengaja. Dia masih ada urusan yang lebih penting untuk diselesaikan. Isyraf mahu beredar. Dia melangkah melewati Mizza Ilyana yang masih lagi rasa bersalah.
“Encik?” seru Mizza Ilyana.
Isyraf menoleh ke belakang. “Awak nak apa lagi?
“Takkan encik nak pergi macam tu aje? Saya betul-betul minta maaf. Kalau boleh, biar saya tebus kesilapan saya. Memang salah saya rasanya sebab saya tak tengok sekeliling sebelum keluar tadi.”
“Kalau saya tak pergi macam tu aje, saya nak buat apa kat sini? Tengok muka awak? Awak tahu kan saya dah lambat?”
“Kali ni saya tahu sebab encik dah cakap tadi. Tapi, tolonglah, encik. Biar saya tebus apa yang dah jadi tadi.”
“Kalau awak dah tahu, baguslah. Saya tak nak buang masa. Awak nampak tak masa sedang bergerak pantas sekarang ni?” tanya Isyraf sambil menghalakan jam tangannya ke muka Mizza Ilyana.
“Encik... janganlah macam tu. Saya bukan jenis orang yang boleh buat tak tahu kalau saya dah buat salah. Kalau macam tu saya minta sepuluh minit aje. Sepuluh minit daripada seluruh masa encik untuk hari ni. Boleh, kan?” rayu Mizza Ilyana sambil kedua-dua tapak tangannya bertemu dan menggenggam antara satu sama lain.
“Sepuluh minit?”
“Kalau tak boleh sepuluh minit, saya minta lima minit,” pinta Mizza Ilyana. Dah macam proses tawar-menawar kat pasar malam pula.
“Okey, lima minit aje. Awak nak buat apa?”
“Saya nak ganti baju encik yang dah terkena air tu. Selang beberapa kedai ni ada butik jenama untuk pakaian lelaki. Rasanya cukup kan masa yang encik kasi tu untuk encik tukar baju?”
Isyraf membisu. Matanya melihat sebahagian kemejanya yang sudah basah kemudian dia melihat gadis itu. Dia mengeluh berat. Beberapa detik selepas itu dia mengangguk.

----------------------------

Isyraf duduk di kerusi yang diperbuat daripada kulit yang berbentuk segi empat tepat itu. Isyraf memerhatikan sekeliling untuk menghilangkan rasa bosan sementara menunggu Mizza Ilyana memilih kemeja untuknya. Seni reka hiasan dalaman itu kelihatan elegan dan mewah, sesuai dengan jenamanya yang agak terkenal.
“Cik caramel macchiato, cepat sikit pilih baju tu. Ingat, saya nak baju tu muat dan sesuai dengan saya. Masa awak ada kurang lima minit aje,” pesan Isyraf.
“Kita baru masuk kedai ni. Saya tengah pilih yang sesuai untuk encik. Sekejap aje.” Mata Mizza Ilyana meliar ke seluruh tempat gantungan kemeja di kedai itu. Sekali-sekala dia memandang Isyraf yang sedang melungsurkan jari pada permukaan skrin telefon. Dia perhatikan sekejap tubuh itu dengan kemeja yang dipamerkan. Dia memandang patung pameran yang berada di dalam kaca. Kemeja yang dikenakan kelihatan segak.
“Adik, akak nak design ni. Akak tak nak warna kelabu macam patung tu. Ada tak warna biru?” tanya Mizza Ilyana sambil jari telunjuknya diarahkan ke patung tersebut.
“Ada, kak. Untuk design ni kita ada tiga warna. Charcoal grey, cobalt blue dengan red berry,” balas jurujual dalam lingkungan hujung belasan tahun itu.
“Okey, boleh akak tengok warna cobalt blue?”
Jurujual itu tersenyum lalu dia mencari kemeja seperti yang diminta oleh pelanggannya itu.
“Ini dia, kak. Saiz baju ni sesuai rasanya dengan boyfriend akak tu,” ucapnya sambil menghulurkan kemeja yang digantung pada penggantung baju kepada Mizza Ilyana.
“Dia boyfriend akak? Garang dengan tak ada perasaan macam tu? Memang taklah. Akak terlanggar dia tadi. Habis baju dia terkena air kopi,” terang Mizza Ilyana sambil membelek-belek pakaian itu. Dia memerhatikan saiz yang terdapat pada kolar. Tertera saiz M pada label itu.
“Oh, macam tu rupanya. Saya ingatkan akak nak pujuk dia sebab dia merajuk.”
“Memang taklah kalau dia jadi boyfriend akak. Akak ni rasa bersalah. Sebab tu nak tebus balik baju yang dia pakai tu,” sambung Mizza Ilyana lagi. Dia menjarakkan sikit baju kemeja itu daripada penglihatan. Dia membayangkan baju itu jika dikenakan pada tubuh Isyraf. “Akak rasa baju ni sesuai dengan mamat tu. Akak pergi jumpa dengan dia dulu. Kalau okey semua, akak pilih yang ni.”
“Boleh, kak,” balas gadis itu, pendek. Kemudian, dia menuruti langkah Mizza Ilyana.
“Encik, saya dah pilih kemeja untuk encik. Design ni nampak segak dan smart. Sesuai dengan gaya keparat... eh, bukan keparat, maksud saya korporat encik.”
Isyraf merenung tajam. Dia cuba membaca riak Mizza Ilyana. “Awak nak cakap saya keparatlah sekarang ni?”
“Tak... saya tersasul. Janganlah salah faham lagi. Tak pasal-pasal ada kes baru pula kat mahkamah nanti,” perli Mizza Ilyana.
“Mana kemeja yang awak dah pilih?”
Tanpa bersuara, Mizza Ilyana menghulurkan kain berjahit tersebut kepada lelaki itu. Kemeja itu bertukar tangan.
Isyraf berdiri. “Saya tak nak warna biru. Saya nak warna yang sama macam yang saya pakai.”
Adoi... cerewet pula mamat ni. Nak juga warna gelap macam tu. Patutlah perangai tu tak ceria. Memang gelap masa depan kalau dengan mamat ni. “Saya rasa baju ni sesuai dengan encik.”
“Saya tak suka warna biru,” tipu Isyraf. Egonya tidak mahu menerima pakaian tersebut.
“Tapi, saya suka.”
“Kalau awak suka, awak pakai ajelah baju ni. Awak tak dengar ke apa yang saya minta tadi? Dah pekak? Ke nak saya bawa awak jumpa doktor telinga? Telinga tu jangan tersasar jauh sangat boleh? Kalau tak otak yang terbabas. Faham?”
Mizza Ilyana mencebik. Dia menoleh ke arah gadis yang melayannya tadi. “Adik, abang korporat ni tak nak warna biru. Dia nak warna kelabu.”
“Nak kelabu ke? Maaflah, kak, kelabu dah tak ada lagi.”
Sebaik sahaja mendengar jawapan itu, Isyraf memandang ke arah gadis tersebut. “Yang patung tu pakai bukan warna kelabu ke?”
“Yang tu memang kelabu, tapi bukan saiz encik. Tu saiz L.”
Mizza Ilyana tertawa kecil melihat reaksi Isyraf yang seakan-akan bengang itu.
“Saya nak baju lain. Saya nak yang sama warna juga.”
“Encik, saya rasa kemeja ni sesuai dengan encik. Lagipun sekarang kita tengah ada promosi. Kalau encik beli baju ni, akan dapat percuma sehelai tali leher,” ucap jurujual itu yang turut membantu Mizza Ilyana untuk cuba memujuk Isyraf.
“Ha... dengar tu. Dapat percuma lagi. Rugi kalau tak beli. Encik dah lambat, kan? Sekarang dah tiga minit kita kat kedai ni. Apa kata encik cuba...”
Isyraf segera memotong kata-kata Mizza Ilyana dengan menghalakan jari telunjuk ke mulut gadis tersebut.
“Awak jangan nak cakap apa-apa.” Isyraf memberi amaran. Lantas dia menuju ke bilik persalinan.
“Awak jangan nak cakap apa-apa. Eleh... Dah benganglah tu,” ejek Mizza Ilyana sendiri sambil dia menuju ke bahagian tali leher.
Sementara menanti Isyraf selesai, Mizza Ilyana memerhatikan koleksi tali leher yang ada sebagai hadiah percuma untuk reka bentuk kemeja tadi. Matanya terus meneliti sehinggalah terhinggap pada warna itu. Tangannya mengambil sendiri tali leher tersebut sambil tersenyum.
Selang dua minit, pintu bilik persalinan kedengaran dibuka. Laju sahaja Mizza Ilyana menuju ke tempat itu. Tak sabar rasanya melihat bagaimana penampilan Isyraf.
Tatkala Isyraf melangkah keluar. Mulut Mizza Ilyana melopong sedikit. Gaya Isyraf berubah. Memang dia akui Isyraf kena dengan kemeja tadi, namun dengan warna yang dipilihnya kini menambahkan lagi gaya Isyraf. Isyraf kelihatan sofistikated dan tenang. Mizza Ilyana dapat merasakan sesuatu. Dia sendiri tidak pasti. Seolah-olah sifat halus dari dalam jiwa terserlah melalui wajah yang berada di hadapannya. Ada sisi yang lembut di sebalik ketegasan lelaki itu.
“Kenapa tengok macam tu? Suka?”
Mizza Ilyana tidak menjawab, malah semakin menghampiri Isyraf. Isyraf terpinga seketika melihat tindak balas gadis itu.
“Encik tundukkan kepala sikit,” arah Mizza Ilyana.
“Nak buat apa?” Walaupun dia menyoal, tetapi Isyraf menurut sahaja permintaan perempuan itu.
Mizza Ilyana menyarung kemas tali leher ke kolar kemeja. Sambil dia mengikat, mulutnya berbicara, “Memandangkan encik nak sangat warna kelabu, saya pilih tali leher ni warna kelabu. Kebetulan saya rasa padan dengan kemeja biru ni.”
Isyraf melihat tangan Mizza Ilyana yang sedang ligat menyimpulkan kain tersebut. Sekali-sekala terasa sentuhan tangan gadis itu ke bahagian dadanya. “Pandai pula awak ikat tali leher ni?”
“Papa saya kerja kat syarikat korporat. Selain mama saya, sayalah yang tukang jadi penasihat penampilan dia. Saya jugalah yang tolong ikat tali leher papa saya. Okey, dah siap. Kena dengan encik,” ujar Mizza Ilyana yang mengikat tali leher tersebut dengan gaya ikatan windsor knot.
Isyraf memerhatikan tali lehernya yang sudah tersemat kemas melalui pantulan imej pada cermin.
“Sekarang ni saya nak pergi bayar. Mana baju encik yang terkena kopi tadi?”
“Ada kat dalam,” balas Isyraf sambil jarinya menunjukkan arah bilik persalinan.
Mizza Ilyana mengambil kemeja itu dan menuju ke kaunter pembayaran. “Adik, baju yang ni adik bungkus dalam beg. Akak jadi ambil kemeja yang abang korporat tu pakai. Tolong cepat sikit ya. Abang tu dah lambat. Berapa semuanya?”
Mizza Ilyana meneruskan urusan jual belinya di kaunter. Isyraf masih lagi berdiri tegak di situ. Dia hanya memerhati sahaja gadis yang baru sahaja dia jumpa tidak sampai 15 minit yang lalu. Mizza Ilyana kelihatan ceria pada kaca mata Isyraf. Biarpun Isyraf dingin, tetapi selamba sahaja perangai perempuan tersebut.
“Encik korporat, ni kemeja yang dah tumpah air tadi. Saya minta maaf sangat-sangat sebab saya dah menyusahkan dan ambil masa encik.” Beg kertas yang berisi pakaian tersebut bertukar tangan. Mizza Ilyana berpaling dan mahu segera keluar dari butik itu.
“Cik,” panggil Isyraf.
Mizza Ilyana menoleh.
“Kita pergi beli caramel macchiato.”
Mizza Ilyana termangu di situ sekejap. Tidak menyangka Isyraf memanggilnya untuk berkata sedemikian. Isyraf menyeluk tangan kanan ke dalam kocek memandang tangan kiri sudah menjinjing beg kertas. Dia melangkah melepasi tempat Mizza Ilyana berdiri.
“Tapi... tapi...”
Isyraf terus berjalan laju, membuatkan Mizza Ilyana terpaksa berlari anak untuk seiring dengan lelaki tersebut. “Tadi bukannya kata encik nak naik flight ke kejap lagi?”
Flight saya pukul 6.00 petang. Setiausaha saya minta datang awal biar tak kelam-kabut. Tapi, rasanya sempat lagi kalau nak beli kopi kegemaran awak tu setakat lima minit aje,” ucap Isyraf tanpa memandang Mizza Ilyana yang berada di kirinya dan terus menonong ke hadapan.
Kaki Mizza Ilyana terhenti dengan sendirinya. Diperhati sahaja tubuh itu dari belakang. Isyraf memiliki bahu yang bidang, menyebabkan badan itu nampak tegap. Rambut hitam di belakang pendek dan tersisir kemas. Mamat ni lembut juga hati dia. Nampak aje macam tak nak dengar pendapat orang lain, tapi lama-lama terima juga. Argh, tapi mamat ni bukannya ada perasaan. Beku macam ais. Berdiri kat sebelah dengan aku sekali rasa sejuk macam kat peti ais. Ada ke tak sudah-sudah nak warna kelabu tu? Langsung tak ceria. Cerewet.

No comments:

Post a Comment