Stylo Clique ^_^

Wednesday, October 23, 2013

Encik Pendekar & Mr.Keju - Bab 24



BAB 24

“Dalam marah ada tegas. Tegasmu berkias, agar silap tidak terus membekas.”

“Sampai hati you kahwin tapi tak beritahu I. Kenapa you kahwin dengan orang yang you tak kenal?”
“Danny, lepaskan tangan I.”
I tak akan lepaskan you. You tahukan apa perasaan I pada you?”
You pun tahukan yang I anggap you cuma kawan aje. Sama macam Tisha. Tak pernah lebih daripada tu. Pernah ke I bagi harapan kat you? Dari awal lagi I dah cakap apa perasaan I. Cuma you aje yang buat tak faham.”
“Memang you tak bagi harapan, tapi kenapa you cari I masa you tengah susah? I rasa macam you memang perlukan I. Tapi tiba-tiba I dapat tahu yang you dah kahwin. Apa ni Alice? You ingat ni bola? Bila you nak, you ambil I. Bila you tak nak, you sepak I jauh-jauh.”

Zara Alisha berusaha untuk melepaskan genggaman tangan Danny. Namun, semakin dia berusaha semakin kuat tangan Danny mencengkam lengannya.

“Danny, I terpaksa kahwin sebab dia pilihan keluarga I.”
“Tapi you boleh tolak permintaan keluarga you tu. You boleh cakap yang you dah ada pilihan you sendiri.”
I tak boleh nak tolak. You faham tak?”
“Apa maksud yang you tak boleh nak tolak?”

Kepala Zara Aliha segera menoleh ke tempat lain. Malas dia mahu melihat wajah itu. Tangan Danny segera beralih tempat. Dia memegang bahu Zara Alisha dan memaksa gadis itu menatap mukanya.

I tengah cakap dengan you. Kenapa you tak boleh nak tolak?”
“Kalau I tolak, siapa nak kasi I elaun tiap-tiap bulan? Siapa nak bayar semua keperluan I? Kereta, kad kredit semua tu. You nak bayar? You pun belajar lagi. Duit pun masih lagi minta dengan papa you kan? Silap-silap you punya seluar dalam pun papa you yang belikan. Betul tak?”

Zara Alisha bersuara seperti melepaskan geram.

“Alice, you jangan nak naikkan darah I. Jangan ingat I tak mampu nak buat apa-apa pada you.”

Tisha yang dari tadi hanya mendengar pertengkaran mereka mula rasa terkejut dengan ugutan Danny.

“Danny, you nak buat apa dengan Alice?”
“Tisha, you jangan masuk campur. Ini urusan I dengan Alice.”

Danny memberi amaran sambil jari telunjuknya ditalakan ke wajah Tisha. Tisha sudah mula panik.

You nak buat apa dengan I? I jerit nanti.”
I nak pastikan yang you milik I seorang, bukan milik orang lain.”
You jangan nak buat kerja gila. You tahukan yang I dah kahwin?”
“Sebab I gilakan you, I buat kerja gila ni. You langsung tak nak bagi I peluang untuk I bahagiakan you. Tapi you senang-senang kahwin dengan orang yang you tak kenal.”

Danny mahu membawa Zara Alisha keluar daripada tempat itu. Sedang Danny sibuk memaksa Zara Alisha menuruti langkahnya, tiba-tiba ada seorang lelaki muncul di antara mereka. Tangan lelaki itu segera meleraikan genggaman tangan Danny.

“Kau ni siapa? Kau jangan nak masuk campur.”

Inderawan masih lagi bertenang. Seboleh mungkin dia tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan. Danny masih lagi mahu menarik lengan Zara Alisha. Zara Alisha sudah berdiri kaku di situ. Terkejut bukan kepalang apabila melihat suaminya berada di kelab tersebut.

“Lepaskan tangan Zara. Kau tak berhak sentuh dia walau seinci sekalipun.”

Danny mula mengukir perasaan tidak puas hati di wajahnya. Tiba-tiba sahaja ada yang muncul kononnya mahu menjadi hero.

Zara Alisha mula tidak senang duduk. Dia dapat merasakan sesuatu yang akan berulang kembali. Peristiwa Danny dibelasah pengawal peribadi Zulqarnain suatu ketika dahulu masih lagi segar diingatan. Ketika itu Zulqarnain juga mahu menyelamatkan dirinya, sama seperti keadaan Inderawan sekarang.

“Kau ni siapa? Nak berlagak jadi hero? Kau tu layak ke?”
“Aku suami kepada Zara Alisha binti Ramli dan kau langsung tak layak nak tanya soalan tu pada aku.”

Danny membulatkan matanya. Agak terkejut kerana lelaki itu tiba-tiba sahaja timbul. Dia merasakan suara Inderawan lebih kuat daripada bunyi muzik yang berkumandang. Sakit suara itu memasuki ke gegendang telinganya. Suara Inderawan itu seperti mengejek. Egonya tercalar dan tercabar.

“Aku yang lebih layak sebenarnya daripada kau.”
“Itu yang kau rasa tapi sekarang dia isteri aku. Aku boleh buat apa aje yang aku suka. Aku bagi kau amaran. Sarang tebuan jangan dijolok. Jangan diganggu harimau yang sedang tidur.”
“Kurang ajar.”

Tanpa berlengah lagi Danny sudah memulakan langkah. Tumbukan hinggap di pipi kiri Inderawan.

Zara Alisha dan Tisha terkejut. Tidak menyangka sama sekali kejadian itu berulang kembali. Dahulu adik, kini giliran abangnya pula. Cuma bezanya, si abang berhadapan seorang diri tanpa ada pengawal peribadi.

Inderawan menyentuh pipinya. Dia tersenyum sinis.

“Aku dah cakap dengan kau awal-awal. Kau degil nampaknya.”
“Jangan ingat aku takut dengan amaran kau. Kalau kau berani, lawan dengan aku. jangan tahu pandai bermadah depan perempuan. Aku dah jolok sarang tebuan, harimau nak buat apa?”

Inderawan merasakan maruahnya dicabar. Dengan sepenuh tenaga Inderawan memberikan tumbukan padu ke bibir Danny dan menyebabkan Danny terjatuh di atas meja yang dipenuhi dengan gelas serta botol yang berisi minuma keras. Puas rasanya dapat memberikan tumbukan itu ke mulut Danny yang begitu celopar. 

Inderawan membiarkan sahaja Danny di situ. Dia pasti kesan tumbukan itu sememangnya terasa perit. Mahu seminggu si Danny makan bubur menggunakan straw kerana bibirnya bengkak. 

Inderawan segera mendapatkan Zara Alisha yang sedang terkesima di situ. Pengunjung yang berada di situ segera menjarakkan diri mereka daripada kawasan pergaduhan antara Danny dan Inderawan. Ada juga yang berbisik sesama sendiri.

“Kau kat sini rupanya? Kau tahu tak ni tempat apa?”
“Aku dah biasa kat sini.”
“Dah biasa kat sini? Jadi apa yang mamat lembik ni buat kat kau tadi tu pun dah biasalah?”
“Ini semua salah faham.”
“Salah faham? Mamat ni nak usung kau pergi mana? Seorang perempuan lebih-lebih lagi seorang isteri patut ke ada kat kelab tengah-tengah malam macam ni? Ini yang aku nampak, yang aku tak nampak tak tahulah. Agaknya minum air kuning tu sampai berbotol-botol. Aku nak kau balik dengan aku sekarang.”

Danny mahu bangun. Tangannya tiba-tiba tersentuh botol kaca itu. Tanpa berfikir panjang, Danny mengambil botol kosong itu. Dalam keadaan marah, Danny mahu menghayunkan botol itu ke arah Inderawan.

Baru sahaja Zara Alisha mahu membuka mulut, dia melihat Danny mahu melakukan sesuatu. Inderawan berdiri menghadap Zara Alisha. Dia tidak tahu apa yang sedang berlaku di belakangnya.

“Indera, belakang kau!”

Inderawan segera bertindak menoleh ke belakang. Dari pandangan sisi matanya dia dapat melihat tindakan Danny itu. Danny mahu mensasarkan botol itu kepala Inderawan namun Inderawan sempat menghalang dengan menggunakan lengannya. Zara Alisha sama sekali tidak menyangka sejauh itu tindakan Danny.

Inderawan segera membuka langkah dengan menendang bahagian perut Danny. Danny sudah jatuh terlentang. Inderawan memberikan tumbukan bertubi-tubi ke wajah Danny. Belum sempat melepaskan apa yang terbuku, pengawal kelab itu sudah tiba dan meleraikan pergaduhan mereka.

“Jangan cari pasal kat kelab ni. Kalau nak cari pasal, tolong keluar,” ucap salah seorang mereka yang berbadan besar itu.

Inderawan meronta, minta untuk dilepaskan. Inderawan mengangkat kedua-dua tangannya sebagai tanda akur dengan arahan pengawal kelab tersebut. Lelaki berbadan besar itu melepaskan Inderawan.

Zara Alisha dapat melihat ada sesuatu pada baju putih Inderawan itu. Warna merah pekat mula memenuhi lengan kanan Inderawan. Zara Alisha pasti Inderawan terasa sakit pada bahagian anggota tersebut. Namun, bagi Inderawan hatinya lebih terasa sakit setelah melihat apa yang telah berlaku. Inderawan memberikan pandangan yang tajam kepada Zara Alisha lalu dia beredar daripada situ tanpa berbicara dengan isterinya. Zara Alisha tahu apa maksud pandangan suaminya itu.

-------------------------------------

Kunci kereta Suzuki SX4 Crossover milik Raudhah digantung di dinding sebaik sahaja menjejakkan kaki ke rumah. Memandangkan Inderawan sudah tidak menggunakan kereta, dia meminjam kereta adiknya itu untuk pergi mencari Zara Alisha di kelab. Sepanjang perjalanan Inderawan langsung tidak bersuara. Begitu juga dengan Zara Alisha. Sudahlah begitu, radio pun tidak pasang dan menyebabkan perjalanan mereka ke rumah ditemani dengan suasana sepi. Zara Alisha tidak berani untuk membuka mulut.

Langkah Inderawan dan Zara Alisha seiring mahu menuju ke bilik mereka. Hati Zara Alisha semakin berdebar ketakutan apabila Inderawan menutup rapat pintu bilik. Zara Alisha sudah dapat membayangkan yang dia berada di kandang pesalah seperti dalam mahkamah. Sebentar lagi sudah tentu ada hujah yang dihuraikan dan pastinya soalan bertubi-tubi diajukan kepada dirinya. Dia sudah menanti hukuman yang akan dijatuhkan oleh Inderawan. Tak pernah dalam hidupnya dia merasa bersalah sehingga ke tahap itu.

“Macam mana kau tahu aku ada kat kelab tu?”

Zara Alisha cuba memberanikan diri untuk berbicara.

“Apasal kau tanya? Lepas ni kau nak pergi kelab mana pula? Kelab dangdut?”

Kelab dangdut? Agak-agaklah. Ingat aku ni taraf pakcik-pakcik ke nak pergi kelab dangdut? Ni buat kelakar ke marah ni? Desis hati Zara Alisha sendiri.

“Tak adalah, aku cuma terkejut macam mana kau boleh ada kat kelab tu.”
“Kalau aku tak datang tadi, mamat tu nak bawa kau pergi mana?”
“Mamat yang kau cakap tu kawan aku. Aku dah lama kenal dia. Kita orang ada salah faham sikit aje. Aku boleh selesaikan sendiri. Kau juga yang cakap aku boleh buat apa aje. Kau buat hal kau, aku buat hal aku.”

Inderawan segera memicit kepalanya. Kepalanya terasa bagai mahu pecah apabila mengetahui sifat sebenar isterinya. Datuk Ramli sudah menceritakan segala-galanya kepada Inderawan semasa dia menghubungi orang tua itu tadi. Ayah mertuanya itu juga ada memberitahu sebab mengapa dia mendesak anak bongsunya itu berkahwin. Inderawan sedar kini tanggungjawabnya lebih berat. Dia perlu mendidik Zara Alisha.

“Kau ni dah terlebih mat saleh sangat ke sampai tak faham bahasa Melayu? Aku cakap kau boleh buat apa aje, asalkan benda tu tak memudaratkan. Kalau kau tak buat pasal, aku pun tak akan buat hal. Benda yang dah jadi tadi tu kau rasa memudaratkan ke tak?”

Kali ini suara Inderawan sudah sedikit meninggi. Dia geram apabila Zara Alisha sering memberi alasan walhal sudah terang-terang gadis itu berada di pihak yang salah.

“Kau tak payah nak pedulikan aku boleh tak? Mama dengan abah aku pun tak macam kau. Kau tu cuma orang luar, setakat baru beberapa hari kenal aku tapi dah sibuk nak menyalahkan aku itu ini. Kelab tu memang dah gaya hidup aku.
“Kau ni mabuk ke apa? Sedar ke tak sedar apa yang kau cakap ni? Orang luar yang kenal kau baru berapa hari nilah suami kau sampai kau mati nanti. Kau dah jadi tanggungjawab aku. Apa yang jadi pada kau, aku akan terkena tempiasnya.”
“Aku tak minta pun kau jalankan tanggungjawab kau sebagai suami. Aku tak suruh pun kau datang kelab tu. Memang aku perempuan macam tu.”
“Zara Alisha binti Ramli, tolong jangan nak tegakkan benang yang dah basah. Aku rasa kau dah cukup boleh fikir dan aku rasa kau juga tahu yang kau berada di pihak yang salah. Tapi kau ni mengada-ngada. Ego tinggi. Dari kecil selalu dapat apa yang kau nak. Kau tak suka kemahuan kau ditolak. Betul tak? Kau ni terlebih kasih sayang rasanya. Memang mengada-ngada. Kau ingat aku nak diam diri aje kalau kau buat salah? Kau tahu ke tak apa yang kau buat tadi tu dosa? Kalau kau nak buat sesuatu boleh tak jangan nak buat sesuka hati?”

Nada suara Inderawan jelas menunjukkan tegas. Lidah Zara Alisha kelu. Terkejut dengan kenyataan Inderawan.

“Kalau ikutkan hati aku, aku memang tak nak pedulikan kau. Kau nak buat apa suka hati kau. Aku bukan pedulikan kau tapi aku tak nak orang lain pandang kau rendah. Aku tak nak orang anggap kau tu macam perempuan murahan sebab kau isteri aku. Kalau isteri aku bukan Zara Alisha binti Ramli, aku biarkan aje mamat tu usung kau. Tapi Zara Alisha binti Ramli ialah isteri aku, sebab tu aku buat macam ni. Bagi aku, seorang perempuan yang bernama isteri tu terlalu tinggi tempatnya di mata seorang suami. Kau faham ke semua tu?  Kau tak faham kan? Kau fikir diri kau sendiri. Kau tahu ke tak orang kat sekeliling kau sayangkan kau? Dia orang sekat batas dan pergaulan kau sebab dia orang tak nak kau terus hanyut. Kau seorang perempuan. Seorang perempuan seharusnya diletakkan di tempat yang istimewa. Sebab gaya hidup kau macam tadi tulah, orang lelaki akan pandang kau murah dan langsung tak ada istimewanya. Sebab tulah mamat lembik tu senang nak ambil kesempatan kat kau. Kau tak nampak kan semua tu?”

Panjang lebar Inderawan memberikan ulasan akan gaya kehidupan Zara Alisha. Inderawan umpama seorang penceramah. Namun ceramah Inderawan bukan isi yang kosong semata-mata. Inderawan sudah banyak kali melihat gelagat manusia tatkala menjadi pelukis jalanan. Dia sudah masak dengan sifat dan perangai manusia.



Zara Alisha terduduk di atas katil. Pandangannya tertunduk. Entah mengapa hatinya bagaikan disuntik satu perasaan apabila mendengar susunan ayat Inderawan itu. Dia mula terfikir, adakah serendah itu taraf maruah dan dirinya di pandangan mata Inderawan? Selama ini dia bertindak mengikut kata hati. Baginya, bebas itu adalah perkara terbaik dalam hidup. Oleh sebab itu dia mahukan kebebasan. Dia tidak suka dikongkong.
Malam itu pemikirannya seperti berubah. Dia mula bertanya kepada dirinya, bahagiakah dia selama ini dengan kehidupan yang sebegitu? Setiap kali ada masalah, Zara Alisha akan meneguk minuman itu dengan alasan masalah akan lenyap apabila dia tidak sedarkan diri. Namun, apabila kembali sedar masalah itu muncul semula. Malah bukan semakin berkurangan tetapi semakin membebankan.

Tangan kanan Inderawan menyeluk poket seluarnya. Dia mahu mengeluarkan telefon bimbitnya tetapi tiba-tiba sahaja terasa pedih di bahagian lengannya. Perasaan marahnya telah mengatasi perasaan sakit. Setelah melepaskan semuanya, barulah sakit itu menerpa ke derianya.

“Ssss……”

Inderawan seperti menahan pedih. Dia melihat lengan kananya. Baju putih di bahagian itu sudah dipenuhi dengan warna merah pekat.

Zara Alisha bingkas bangun apabila melihat keadaan Inderawan. Dia segera menghampiri suaminya.

“Biar aku tolong kau cuci luka kat lengan tu. Kalau kau nak buat sendiri tak boleh rasanya.”

Tangan Zara Alisha cuba menyentuh di bahagian luka itu tetapi ditepis Inderawan.

“Kau tak payah nak pedulikan aku.”
“Biar aku tolong kau. Aku tahu mesti sakit sebab terkena kaca tadi.”
“Hati aku ni lagi sakit daripada tangan aku.”
“Aku minta maaf. Aku tahu memang aku yang salah. Biar aku tolong kau. Luka kau ni pun sebab aku kan? Sekurang-kurangnya bila aku tolong kau, kau anggaplah tu tanda aku minta maaf.”
“Mana ada orang minta maaf dengan cara macam tu.”
“Kau duduk dulu. Biar aku tolong. Kau jangan degil boleh? Kau juga cakap dengan aku yang aku ni isteri kau. Bila suami aku dalam keadaan macam ni, dah jadi tanggungjawab aku untuk tolong kau.”

Inderawan tidak memberikan sebarang reaksi. Dia hanya melabuhkan punggungnya ke sisi katil. Zara Alisha segera menuju ke bilik air. Dia menekan suis pemanas air. Beberapa ketika kemudian dia menadah air panas di dalam gayung. Setelah itu dia menuju ke almari baju untuk mengambil tuala kecil. Semua keperluan itu dia letakkan di atas meja bersebelahan dengan katil.

“Aku rasa kena buka baju ni. Baru aku boleh bersihkan luka tu.”


Inderawan cuba mengangkat lengannya untuk menanggalkan baju tetapi dia terasa pedih.

“Kau jangan angkat tangan dulu. Biar aku tolong kau.”

Perlahan-lahan tangan itu menarik ke atas hujung di bahagian bawah baju putih milik Inderawan. Tiba-tiba sahaja satu lagi perasaan muncul. Hati Zara Alisha berdebar-debar. Jantungnya seperti berdegup dengan pantas. Apabila bahagian dada Inderawan sudah terdedah, perasaannya semakin tidak menentu. Dia dapat melihat bahagian abdomen itu ada bentuk seperti ‘six pack’ tetapi tidak berapa jelas kelihatan. Wajah Zara Alisha yang agak putih itu sudah mula merona merah.

“Kau kenapa? Merah padam semacam aje?”
“Tak ada apa-apa. Aku keluarkan tangan kiri kau dulu. Lepas tu baru tangan kanan kau.”

Zara Alisha terus menarik hingga ke bahagian leher. Dia cuba mengeluarkan tangan kiri Inderawan terlebih dahulu. Setelah berjaya, dia menarik baju itu perlahan ke bahagaian kanan Inderawan.

“Kau tahan sikit. Aku tarik baju ni terus melalui tangan kanan kau ni. Sebab kau nak angkat tangan kanan ni mesti sakit kan?”

Inderawan hanya mengangguk. Inderawan memejamkan mata, cuba menahan rasa pedih apabila kain bajunya tersentuh dengan luka itu. Zara Alisha dapat melihat lengan berotot itu dipenuhi dengan cecair darah. Zara Alisha mengambil tuala lalu mencelupkan tuala itu ke air panas. Kemudiannya dia memerah tuala itu lalu dilapkan ke tempat luka tersebut. Jelas satu garis lebih kurang sepanjang 5cm membelah otot lengan Inderawan.

“Nasib baik tak berapa dalam luka ni. Bila dah selesai lap ni, nanti aku sapukan antiseptik lepas tu aku balut dengan kain kasa.”
“Terima kasih.”
“Aku yang patut ucap terima kasih kat kau. Kau dah selamatkan aku. Aku tengok dari gaya kau, kau macam pandai berlawan aje,” teka Zara Alisha.
“Aku ada belajar silat sebelum aku belajar kat Italy dulu,” balas Inderawan.

Inderawan punya ilmu itu didadanya. Oleh sebab itu dia tidak perlukan pengawal peribadi. Dato’ Mahmood seboleh mungkin mahu sekurang-kurang seorang pengawal peribadi yang boleh menjaga keselamatan anak sulungnya itu tetapi Inderawan menolaknya. Cukup hanya seorang pembantu peribadi yang membantu urusannya di pejabat.

“Kau tahu bersilat juga? Kau belajar ilmu silat sebab nama kau Tuah ke?”

Alice…..kau ni dah kenapa? Kalau ya pun menggelabah sebab tengok badan mamat ni yang seksi, janganlah tanya soalan yang merepek meraban. Orang belajar silat sebab nak mempertahankan dirilah.

Zara Alisha bermonolog memarahi dirinya sendiri.

“Belajar silat ni fardhu kifayah. Semua orang boleh belajar. Takkan nama Tuah aje yang boleh belajar silat. Silat ni bukan saja pertahankan diri tapi ia mendisiplinkan diri. Silat ni pun melambangkan keperibadian bangsa dan seni budaya orang Melayu sejak dari dulu lagi. Faham? Orang moden macam kau ni memang tak faham rasanya. Kau kan mat saleh celup.”

Zara Alisha memuncungkan bibir. Inderawan memang gemar menyindir dirinya.

“Memang patutlah nama kau Tuah Inderawan. Jadi, kiranya kau ni macam pendekarlah ya?”
“Suka hati kaulah nak fikir apa. Ssss…perlahanlah sikit. Pedih luka tu.”

Zara Alisha tersenyum sendiri. Semasa mengelap luka di lengan, pandangannya sempat mencuri wajah Inderawan. Selama ini Zara Alisha menyangka pemikiran semua lelaki sama sahaja. Malam itu, kata-kata Inderawan jelas menunjukkan yang dia menempatkan seorang perempuan bernama isteri di tempat yang istimewa. Zara Alisha belum pernah berjumpa dengan lelaki seperti Inderawan. Masih wujud lagikah lelaki bersifat seperti pahlawan Melayu di dunia ini?

1 comment: