Stylo Clique ^_^

Monday, July 16, 2012

.:: Superbike itu CINTA ♥ - BAB 19 ::.



BAB 19


Liyana membuka pintu pejabat milik Ridzuan. Sudah menjadi tugasnya sebagai pembantu peribadi untuk menjaga harta peninggalan dan hak milik Ridzuan di pejabat itu sebaik mungkin. Setelah mendengar wasiat yang dibacakan oleh peguam syarikat dan peguam peribadi pemilik kepada Bina Kurnia Berhad itu, Liyana perlu melaksanakan tugasnya sebagaimana yang telah diamanahkan.

“Encik Wafi, ini bilik Encik Wafi.”
“Cik Liyana, awak pasti ke? Saya rasa saya belum layak untuk duduk di kerusi arwah.”

Liyana tersenyum. Liyana lengkap berpakaian kemeja bewarna ungu pekat dan seluar slack hitam. Selendang tanah putih bercorak abstrak dikenakan untuk melengkapkan lagi penampilannya. Dia berdiri di sisi Wafi sambil tangannya memegang buku bewarna hitam. Buku itu mengandungi segala perancangan yang telah diaturkan oleh Ridzuan demi kepentingan masa depan Bina Kurnia Berhad.

“Encik Wafi. Ini amanah arwah Tuan Ridzuan. Setelah selesai semuanya, bila Encik Wafi dah melangkah ke pejabat selepas pemergiannya, inilah perkara pertama yang harus saya lakukan. Semuanya tertulis di dalam wasiat. Ianya sah di sisi undang-undang.”
“Tapi saya memang belum layak. Pendek kata bukan saya belum layak, saya memang tak layak.”

Sudah sepuluh hari Ridzuan meninggalkan mereka. Niatnya sebelum melangkah keluar daripada rumah pagi tadi hanyalah untuk menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa di Bina Kurnia Berhad.

“Kalau Encik Wafi rasa tak layak, maknanya Encik Wafi dah hancurkan harapan Tuan Ridzuan. Tuan Ridzuan sangat-sangat mengagumi Encik Wafi. Dia percaya dengan kebolehan yang ada pada Encik Wafi. Kalau tidak, masakan dia sanggup menyerahkan perkara yang berharga dalam hidup dia pada Encik Wafi. Dah lima tahun saya jadi P.A dia. Saya dah cukup faham apa ertinya Bina Kurnia Berhad ni kepada Tuan Ridzuan. Bina Kurnia ni adalah segala-galanya, umpama nadi dalam hidup dia. Tak mungkin dia nak serahkan Bina Kurnia kepada orang sembarangan. Saya rasa, ada sebab kenapa Tuan Ridzuan percaya kepada Encik Wafi untuk memangku jawatan sebagai pengarah syarikat ini.”
“Cik Liyana, awak betul-betul memahami siapa Tuan Ridzuan. Maksudnya, awak pun tahu juga pasal penyakit ayah mertua saya tu?”
“Sudah menjadi tugas saya untuk mengetahui segala-galanya mengenai Tuan Ridzuan. Itu akan memudahkan saya untuk menguruskan kehidupan dan jadual majikan saya. Apa yang terjadi sudah menjadi etika saya  untuk merahsiakan apa yang berlaku daripada pengetahuan yang lain termasuklah anak tunggal Tuan Ridzuan sendiri.”

Wafi mengangguk lalu tersenyum. Ayah mertuanya tidak silap memilih. Ridzuan punya pembantu peribadi yang sangat berwibawa.Wafi memandang sekeliling. Hiasan dalaman itu jelas menggambarkan peribadi ayah mertuanya. Sofistikated, elegen dan ringkas. Di suatu sudut, pandangannya menangkap satu rak buku yang besar. Dia menghampiri rak tersebut. Rak cermin itu dipenuhi dengan bahan bacaan. Ada bacaan fiksyen dan juga bukan fiksyen. Buku rujukan dan panduan mengenai pembinaan serta bidang kejuruteraan awam juga tersusun kemas di rak tersebut.

“Ini ialah ruangan Tuan Ridzuan. Tuan Ridzuan suka membaca. Lebih-lebih lagi novel Inggeris klasik. Tak ramai yang punya hobi macam dia. Kalau arwah nak tenangkan fikiran, inilah tempatnya.”

Tiba-tiba wajah itu menguntum senyuman. Rupa-rupanya sifat A.D itu diwarisi daripada ayah mertuanya. Ibarat di mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi.

“Kenapa Encik Wafi tersenyum? Encik Wafi pun suka baca novel juga ke?” soal Liyana.
“Eh, tak adalah. Saya cuma teringatkan seseorang bila tengok novel banyak-banyak macam ni,” jawab Wafi.

Tangan Wafi mengambil salah satu novel yang ada. Tertera di hadapan muka buku itu ‘Sherlock Holmes : The Valley of Fear by Sir Arthur Conan Doyle. Wafi membelek sekali lalu helaian yang ada.
“Siri Sherlock Holmes. Ini ialah novel keempat dan juga terakhir daripada Arthur Conan Doyle. Seorang penulis novel penyiasatan yang sangat terkenal yang menjadi kegemaran Tuan Ridzuan. Kalau Encik Wafi tengok, semua siri Sherlock Holmes ni ada kat rak tu.”

Mata Wafi memerhatikan deretan buku di tingkat rak tersebut. Kesemua koleksi Sherlock Holmes ada di situ sama ada novel mahupun cerita pendek. Dia kagum dengan citarasa lelaki itu.

“Untuk pengetahuan Encik Wafi, Sherlock Holmes adalah watak kegemaran Tuan Ridzuan. Saya rasa tak terhitung berapa kali Tuan Ridzuan mengulang baca semua siri tu. Mengikut pandangan saya Tuan Ridzuan dan Sherlock Holmes tak banyak beza. Orangnya misteri, bijak, nampak apa yang orang lain tak dapat lihat dan akan bertindak apa yang orang lain tak terfikir. Saya rasa, sebab tu dia pilih Encik Wafi untuk gantikan tempat dia sehinggalah Puan A.D betul-betul bersedia.”
“Awak pun minat baca novel Sherlock Holmes ke?” tanya Wafi sebaik mendengar penerangan Liyana mengenai watak penyiasat klasik itu, seperti Liyana juga turut meminati siri tersebut.
“Tak adalah. Saya ni tak suka sangat membaca. Tuan Ridzuan kadang-kadang bercerita dengan saya. Saya tengok filem Sherlock Holmes kat wayang tu boleh la. Suka tengok hero dia, Robert Downey Jr. tu.”

Wafi ketawa kecil.

“Tak sangka awak ni pandai berjenaka juga ya? Kalau cerita yang agak putar belit ni susah sikit nak layan. Orang yang bijak dan berfikiran di luar kotak macam ayah mertua saya tu memang cepat tangkap apa yang tersirat. Kalau cerita kartun Detektif Conan tu bolehlah saya layan.”

Kali ini Liyana pula tersenyum. Bakal pengarah Bina Kurnia Berhad itu ada juga sifat kelakarnya. Wafi meletakkan semula novel itu ke tempat asalnya.

“Jadi, saya harap sangat Encik Wafi dapat melaksanakan wasiat arwah Tuan Ridzuan. Lagipun, Encik Wafi memang layak. Encik Wafi merupakan salah seorang pemegang saham, 30 % adalah untuk Encik Wafi dan 70% lagi untuk Puan A.D. Tambahan lagi, Encik Wafi adalah suami kepada anak tunggal Tuan Ridzuan.”

Wafi tertunduk. Dia tidak menyangka yang Ridzuan sanggup memberikan semua itu kepadanya. Sedangkan perkenalan mereka adalah singkat. Wafi menarik nafas dalam-dalam. Dia cuba bernafas dengan tenang.

“InsyaAllah. Setelah dengar apa yang awak cakap dan cerita pasal Sherlock Holmes tadi tu akan membantu saya untuk menguruskan syarikat ini.”

Wafi sedar, kini tanggungjawabnya lebih besar. Ridzuan benar-benar mempercayai kebolehannya. Ridzuan nampak sesuatu yang ada dalam dirinya.

“Terima kasih Encik Wafi. Nampaknya saya dapat tunaikan permintaan arwah. Memandangkan arwah Tuan Ridzuan dah tak ada lagi, saya rasa jawatan saya sebagai pembantu peribadi…………”
“Cik Liyana, saya rasa saya faham apa yang awak nak cakapkan. Saya nak jawatan awak dikekalkan sebagai pembantu peribadi kepada pengarah Bina Kurnia. Memandangkan awak seorang yang memahami kehendak dan kemahuan Tuan Ridzuan, saya nak awak bantu saya. Saya nak kekalkan apa yang telah ayah mertua saya lakukan. Bila Puan A.D dah bersedia untuk menerajui syarikat ini, saya akan serahkan kepada dia.”

Liyana memandang wajah Wafi. Sememangnya tidak salah Ridzuan memilih Wafi sebagai penggantinya.

“Terima kasih Encik Wafi. Mulai hari ini saya jadi P.A Encik Wafi. Saya akan cuba sedaya upaya untuk membantu Encik Wafi. Saya ada satu permintaan lagi.”
“Apa dia?”
“Kalau boleh Encik Wafi tak perlulah nak panggil saya Cik Liyana. Saya baru aje kahwin bulan lepas. Lagipun saya tak biasa sebab Tuan Ridzuan selalu panggil nama saya aje.”
“Eh, takkanlah saya nak panggil nama aje. Cik...er..Puan Liyana lebih tua daripada saya.”
“Kalau macam tu, panggil aje akak. Macam Puan A.D panggil saya.”
Wafi mengangguk. Dia mengerti maksud Liyana.

------------------------------

Wafi berjalan kaki menuju ke tempat letak kereta. Hanya kelihatan kereta perodua Myvi bewarna kuning yang baru sahaja dibelinya di situ. Wafi sempat memandang jam tangannya sekali lalu. Sudah menjengah 6.45 petang. Pak Aziz ada menawarkan diri untuk menjadi pemandu kepada Wafi, namun ditolak dengan baik oleh Wafi. Wafi tidak mahu menyusahkan lelaki itu. Wafi memberikan ruang untuk Pak Aziz berehat dan hanya melakukan keja-kerja di rumah. Bagi diri Wafi, dia tidak memerlukan seorang pemandu. Biarlah dia bergerak secara sendiri. Bukan kerana sombong tetapi dia merasakan dirinya belum layak untuk semua yang dia alami ketika ini. 

Wafi seboleh mungkin mahu pulang awal setiap hari. Dia mahu menemani A.D. Banyak perubahan sikap telah berlaku terhadap gadis kasar itu. A.D lebih gemar menyendiri dan mendiamkan diri. 

Wafi menekan punat yang berada di kunci keretanya. Kereta itu sudah tidak berkunci. Wafi membuka pintu di tempat pemandu.

“Hai Wafi,” tegur Nadhira.

Wafi menoleh.

“Macam mana awak boleh ada kat sini?”
“Wafi, dah banyak kali Dhira telefon Wafi. Tapi Wafi tak angkat pun.”

Wafi tahu akan hal tersebut. Sememangnya dia sengaja tidak membalas panggilan itu. Bukan hanya kerana dia sibuk tetapi dia mahu menjauhkan diri daripada Nadhira.

“Saya sibuk. Saya rasa awak pun tahu kan sibuk dalam dunia korporat ni macam mana.”
“Wafi, jom….kita pergi makan malam.”

Tangan Nadhira memaut lengan Wafi yang sasa itu. Cepat sahaja Wafi bertindak melepaskan pautan tangan Nadhira. Dia tidak selesa.

“Saya nak balik. Saya penat.”
“Wafi, janganlah beri alasan yang tak munasabah. Semua manusia kena makan, tak kan Wafi tak lapar?”
“Nadhira, kenapa dengan awak ni? Awak tak ada kerja lain ke? Awak faham tak yang kita sekarang dah tak ada apa-apa lagi.”
“Sayang, kan Dhira cakap yang kita akan keluar makan kalau Dhira tak sibuk.”
“Awak tak sibuk tapi saya sibuk.”

Wafi segera masuk ke dalam kereta. Dia mahu menutup pintu. Nadhira tidak dapat menerima keputusan Wafi. Dia mahu Wafi menurut kehendaknya. Niatnya mahu memujuk lelaki yang pernah menjadi miliknya dahulu tetapi kini perasaan marah pula muncul. Dia cuba menahan rasa itu. Dia mahu menafikan apa yang didengarinya. Sudah banyak mulut mengatakan yang Wafi bersama dengan gadis kasar itu sampai ke telinganya.

“Jadi, betullah cerita pasal budak tomboi yang langgar Dhira dulu tu?”

Tangan Wafi mahu memutarkan kunci, namun tindakannya terhenti.

“Betullah sekarang ni Wafi suka dengan budak yang macam lelaki tu? Semuanya memang pasal budak motor besar tu kan?”

Wafi keluar. Dia memandang wajah Nadhira. Dia semakin tidak faham dengan gadis itu. Keputusan untuk memutuskan perhubungan yang dibina selama 3 tahun adalah keluar daripada bibir itu. Mengapa kini Nadhira seperti mengejarnya semula?

“Perkara ni tak ada kena mengena dengan dia. Awak yang minta semua ni kan? Saya terima, tapi kenapa sekarang awak yang tak dapat terima?”
“Sebab Dhira yakin yang Wafi Azrel Shah milik Dhira sampai bila-bila. Kita memang sesuai dan sepadan bila bersama. Itu yang Wafi cakap kat Dhira dulu.”

Wafi hanya membisu. Dia malas mahu membesar-besarkan hal tersebut. Apabila melihat tindak balas Wafi begitu, Nadhira segera memegang tangan Wafi. Kali ini genggamannya kuat. Sekuat perasaannya yang mahu Wafi kembali ke pangkuannya.

“Wafi, kita baik semula macam dulu ya? Wafi anggap yang Dhira tak pernah cakap yang kita dah putus. Dhira bahagia dengan Wafi selama 3 tahun kita bersama. Wafi, Dhira tahu Dhira yang salah. Dhira boleh betulkan semula apa yang silap. Dhira sanggup berubah. Dhira janji akan luangkan masa untuk Wafi. Dhira merayu dengan Wafi. Dhira tak pernah merayu kat Wafi macam ni. Dhira tak nak kita putus. Dhira nak kita macam dulu.” ucap Nadhira dengan panjang lebar diiringi dengan linangan air mata.

Wafi melepaskan genggaman Dhira. Sememangnya sentuhan itu tidak memberi kesan pada hatinya.

“Sebab awak tak pernah merayu selama inilah saya tak tahu sama ada awak berpura-pura atau tak. Saya faham sangat dengan perangai awak tu. Nadhira ialah anak orang kaya yang hanya mahu orang lain menurut apa sahaja kehendak awak. Betul kan? Awak faham ke tidak? Kita tak boleh hidup dengan perkataan dulu. Apa yang dah jadi, semuanya kehendak awak. Tolong jangan nak salahkan orang lain.”
“Kalau bukan pasal dia, kenapa Wafi sebut nama dia masa kita jumpa waktu kat tempat jogging hari tu? Wafi termenung ingat kat dia kan? Wafi juga yang cakap yang Wafi tidak akan suka apatah lagi jatuh cinta dengan perempuan tomboi macam tu. Wafi yang dah berubah sebenarnya.”
“Jangan nak kaitkan dia dalam hal kita. Tolong faham yang kita tak boleh macam dulu.”
“Kenapa tak boleh? Dhira yakin dengan perasaan Dhira. Tak mungkin Wafi dapat lupakan Dhira macam tu aje. Dhira tahu yang Wafi sayangkan Dhira. Wafi nak hukum Dhira dengan cara macam ni kan? Wafi nak lepaskan geram kan?”

Wafi segera berpaling. Sudah puas dia memberikan sebab untuk menerangkan segala-galanya kepada Nadhira. Dia yakin yang perasaan itu sudah hilang.

“Kenapa diam? Ataupun Wafi dah tak sayang Dhira lagi? Wafi sayangkan perempuan mulut kurang ajar tu? Sebab tu kita tak boleh macam dulukan? Apa lebihnya dia?”
“Kalau bukan sebab dia pun, kita tak boleh macam dulu.”

Nadhira terkejut dengan jawapan Wafi. Dia terkesima. Memang benar apa yang dia dengar selama ini. Dia sudah kalah dengan A.D.

“Kalau bukan sebab dia? Maknanya memang sebab dia kan? Wafi sayangkan dia kan? Kalau tak Wafi tak akan ada kat rumah dia masa kenduri arwah bapa dia kan? Wafi layan tetamu yang datang seolah-olah yang meninggal tu macam ayah Wafi. Betul tak?”

Wafi membisu.

“Betul ke tak? Jawab apa yang Dhira tanya ni….!!” jerit Nadhira.
“Tak ada apa yang saya kena jawab.”
“Jadi, memang betul kan? Wafi tak dapat nak menafikan. Wafi ingat boleh sembunyi semua ni daripada Dhira? Dunia korporat bukannya besar mana. Lebih-lebih lagi sekarang ni Wafi dah jadi C.E.O Bina Kurnia Berhad. Wafi ingat papa Dhira tak boleh bagi apa yang Wafi ada sekarang? Sebab kedudukan, Wafi berubah? Wafi sanggup bercinta dengan perempuan yang entah apa-apa tu? Perempuan tomboi yang kurang ajar tu? Apa yang perempuan tak guna tu dah guna untuk perangkap Wafi?”
“Baik, kalau awak nak tahu sangat saya akan beritahu. Ya, memang saya sukakan dia. Malah, bukan setakat saya sukakan dia, saya nak hidup bersama dengan dia seumur hidup saya. Saya juga dah sah menjadi suami dia. Ooh…ya, untuk pengetahuan awak Cik Nurul Nadhira binti Datuk Hamdan, perempuan yang awak cakapkan tu jauh lebih baik dan jauh lebih segala-galanya daripada awak. Bukan sebab harta saya sukakan dia. Malangnya, awak dah silap menilai siapa Wafi Azrel Shah. Itu yang membuatkan hati saya bertambah kuat dan yakin mengatakan yang saya tak salah pilihan. Puas hati awak?”

Wafi segera menghidupkan enjin keretanya. Dia memecut dengan laju meninggalkan Nadhira di situ. Wafi sudah tidak mempedulikan dia lagi. Biarlah dia menangis air mata darah sekalipun, Wafi tetap tidak mahu kembali kepada Nadhira. Kaki Nadhira menjadi lemah. Dia terduduk. Hatinya bagai disentap dengan kuat. 

Baris ayat itu mengejutkan seluruh jiwanya. Dia sama sekali tidak menyangka hubungan Wafi dan A.D sudah sejauh itu. Nadhira tidak mampu menerima kenyataan yang dia sudah kalah dengan A.D. Nadhira tahu yang dia punya segala-galanya sedangkan A.D langsung tidak mempunyai ciri-ciri idaman mana-mana lelaki.

“Tak guna punya perempuan tomboi. Aku tak akan kalah dengan kau. Wafi milik aku. Kau tak boleh rampas dia. Sebab kau, Wafi dah berubah.”

Nadhira menggenggam tangannya, dia menahan geram. Dia perlu melakukan sesuatu untuk mendapatkan Wafi semula.


No comments:

Post a Comment