Stylo Clique ^_^

Monday, August 27, 2012

.:: Superbike itu CINTA ♥ - BAB 25 ::.




BAB 25


“Macam mana awak boleh tidur kat bilik tu?” soal A.D.
“Saya tak sengaja,” jawab Wafi.
“Awak juga yang cakap nak keluar lepas saya dah tidur kan?”
“Memanglah tapi tak sengaja. Awak punya pasallah ni. Siapa suruh mengigau tengah-tengah malam.”
“Amboi…..sayalah yang salah? Siapa suruh awak takut-takutkan saya?”
“Saya pula? Siapa suruh awak nak buang air sangat masa tu?”
“Awak ingat nak buang air ni boleh tahan-tahan ke? Habis tu, dah bilik air kat dalam tu airnya keluar kecil aje.”
“Abang, Kak A.D….janganlah gaduh lagi. Sekarang ni nenek dah merajuk,” tegur Wadi.

Setelah mereka solat subuh bersama, Nenek Esah meminta penjelasan daripada mereka. Ibarat cuba menutup bangkai gajah, segala-galanya tidak mampu diselindungkan lagi. Apa yang menyebabkan Nenek Esah mengurungkan dirinya di dalam bilik ialah apabila mengetahui sebab A.D dan Wafi bernikah. Dia kecewa. Setelah mendengar penjelasan mereka, tanpa mengucapkan sebarang patah perkataan Nenek Esah menuju ke biliknya.
A.D dan Wafi sama-sama mendiamkan diri.

“Sekarang kita kena cari jalan macam mana nak pujuk nenek. Tadi pun masa Wadi hantar ubat pening kepala kat nenek, nenek tak ada cakap apa-apa pun. Wadi bukannya nak masuk campur urusan abang dengan akak, lagipun Wadi masih mentah lagi nak cakap pasal ni. Cuma, kalau Wadi kat tempat nenek pun Wadi akan rasa apa yang nenek rasa.”

Wafi menoleh ke arah adiknya. Dia juga rasa bersalah terhadap Wadi.

“Wadi, abang minta maaf. Abang tak sepatutnya rahsiakan perkara ni. Abang ingat abang boleh kawal keadaan ni. Tapi……”
“Abang nak rahsiakan semua ni daripada Wadi dengan nenek? Sampai abang dah cerai nanti pun abang tak nak beritahu kan? Sampai abang dah dapat kumpul RM20,000 tu pun abang tak nak sesiapa tahu?"
Wafi membisu. Kata-kata Wadi ada benarnya. Dia sangka dia mampu menyembunyikan semua itu daripada pengetahuan Nenek Esah. Niat dia membawa A.D ke rumahnya hanyalah mahu menenangkan jiwa itu akan tetapi apa yang telah terjadi menyebabkan dia tidak mampu untuk mengawal perasaannya. Satu-persatu kenangan dicipta bersama oleh mereka.
“Wafi, kenapa awak beritahu nenek pasal duit tu? Saya tak sanggup nak tengok nenek kecewa macam tu sekali?”
“Masalahnya saya dah tak boleh nak tipu nenek. Memang saya boleh tipu semua orang. Satu dunia saya boleh bohong tapi bukan dengan nenek saya. Awak nak nenek lebih kecewa ke kalau dia tahu hal ni lain kali? Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.”
“Saya tahu awak tak boleh bohong tapi awak boleh cakap alasan lain kan?”
“Awak nak saya cakap alasan apa? Saya tak boleh fikir alasan lain yang lebih munasabah melainkan saya cintakan awak dan awak sayangkan saya, macam tu?”
Spontan sahaja ayat itu keluar. Wafi sendiri tidak tahu bagaimana baris ayat itu boleh keluar. Umpama dia sedang meluahkan perasaannya. A.D tercengang. Dia terkejut. 
 Pandangan mereka bertemu. Perasaan A.D ketika itu hanya Tuhan sahaja yang tahu. Jikalau alasan itu boleh digunakan, A.D langsung tidak menolak.
Tak mungkin A.D. Tak mungkin. Kau dengan Wafi tak boleh ada perasaan tu. Wafi milik Nadhira. Dia nikah dengan kau sebab Nadhira.
“Awak gila ke nak cakap macam tu? Awak kan dengan Nadhira. Lagipun saya ada prinsip, awak lupa?”
A.D cuba menyembunyikan perasaannya.
“Habis tu? Awak nak saya cakap apa lagi?”
“Abang Wafi, Kak A.D…janganlah kusutkan lagi keadaan.”
“Kak A.D minta maaf. Ni semua salah Kak A.D. Kalau akak tak minta Wafi balas balik jasa baik akak sebab dapatkan dia kerja, benda ni tak akan jadi.”
“Bukan salah awak, kalau saya tak setuju dengan rancangan tu perkara ni tak akan jadi.”
“Saya yang minta awak jadi suami olok-olok saya kan? Jadi, saya yang salah.”
“Masalahnya, awak dah tolong saya. Kalau saya tak terima pertolongan awak, awak tak akan minta saya kahwin dengan awak.”
Wadi menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Dahinya berkerut memerhatikan karenah abang dan kakak iparnya itu. Baru sebentar tadi mereka saling tuduh-menuduh antara satu sama lain. Masing-masing menyalahkan pihak yang lain. Tetapi kini, mereka sama-sama mahu menanggung kesalahan itu. Tiba-tiba sahaja melindungi sesama mereka. 

Wadi tersenyum sendiri. Melalui pandangannya, dia dapat merasakan ada suatu perasaan yang wujud di antara mereka. Dia juga lelaki. Dia dapat melihat pandangan Wafi terhadap A.D. Setiap kali mata mereka bertemu, Wadi dapat melihat mata abangnya itu seperti mampu tersenyum. Pandangannya beralih kepada A.D. Sememangnya kakak iparnya itu kelihatan kasar dengan penampilannya. Namun, Wadi dapat melihat gadis itu bertukar menjadi gadis yang memerlukan perlindungan sewaktu kejadian di air terjun tempoh hari.
“Apa kata abang dengan akak masakkan nenek sesuatu? Nenek suka kalau cucu dia masakkan untuk dia. Wadi kenal sangat nenek tu macam mana.”
Wadi sengaja mencelah. Dia mahu memberhentikan pertengkaran mereka yang tiada kesudahan itu.
--------------------------


Wafi dan A.D masuk ke dalam bilik Nenek Esah. A.D sedang menatang sepinggan kuih karipap inti kentang dan daging. Baru sahaja tadi Nenek Esah meminta Wadi untuk memberikannya ubat pening kepala. Itulah kesempatan yang Wafi dan A.D ada. Wafi dan A.D tahu yang mereka dipihak yang salah. A.D juga tak mahu Nenek Esah kecewa. Orang tua itu terlalu baik dengannya.
“Nenek,” panggil Wafi.
Nenek Esah segera memalingkan muka apabila mendengar suara itu.

“Nenek, Wafi minta maaf.”
“Betul tu nek. A.D pun nak minta maaf.”
“Buat apa nak cakap dengan nenek? Nenek kan tak penting. Kau orang berdua kahwin pun kejap lagi nak ceraikan?”
Nada Nenek Esah jelas kecewa.
“Nek.”
Tangan Wafi cuba menyentuh tangan Nenek Esah. Namun segera Nenek Esah menepis. Wafi memandang A.D.
“Awak, biar saya cakap dengan nenek,” pinta A.D. 
Wafi mengangguk. A.D meletakkan pinggan itu di atas meja bersaiz kecil dan rendah di sisi katil. Tempat mereka bertukar.
“Nenek, A.D dengan Wafi memang tahu kami yang salah dalam hal ni. Perkara yang besar macam ni tak sepatutnya dirahsiakan. Tapi nek, percayalah. Jauh dalam hati kami apatah lagi langsung tak pernah berniat untuk kecewakan nenek.”
“Habis tu, sebab kamu berdua kahwin tu tak kecewakan nenek? Kamu berdua ingat kahwin ni macam main pondok-pondok tu ke? Hari ni kahwin, lepas tu esok cerai. Bila dah cukup duit Wafi tu, kamu berdua nak cerai. Nenek betul-betul kecewa. Selama ni nenek didik Wafi dengan didikan dunia dan akhirat tapi kamu anggap nikah ni macam perjanjian?”
Air mata Nenek Esah bertakung.
“Nenek, memang itu salah kami. Tapi nenek pernah cakap dengan A.D yang tak ada satu manusia pun kat dalam dunia ni tak pernah buat silap. Kalau tak buat silap dan dosa bukan manusia namanya. Ada sebab kenapa manusia itu buat silap.”
Nenek Esah segera menoleh, dia menatap wajah A.D.
“Nenek…InsyaAllah kalau betul jodoh A.D dengan Wafi, Allah akan panjangkan jodoh kami. Bukan kita yang menentukan segala-galanya. Apa yang kita rancang tak semestinya itu yang jadi.”
Wafi terkejut. Dia sama sekali tidak menyangka kata-kata itu akan keluar daripada bibir A.D. Adakah benar apa yang dibicarakan? Atau itu semuanya hanyalah kata semata-mata untuk melegakan hati Nenek Esah?
“Maksud A.D?”
“Wafi insan yang baik nek. Bertuah kalau siapa yang memiliki hati dia. Tapi mungkin bukan A.D orangnya. A.D tak layak untuk menerima kasih sayang daripada lelaki yang lain. A.D tak berhak.”
“A.D sayang Wafi?” soal Nenek Esah tetapi pandangannya menjeling ke arah Wafi yang sedang berdiri. Dia tahu cucu sulungnya itu menyimpan perasaan terhadap A.D.
“A.D tak boleh ada perasaan itu nek.”
“Tapi kenapa?”
“Sebab ada orang yang lebih layak untuk dia.”
“Tapi nenek suka kalau A.D yang jadi cucu menantu nenek.”
A.D hanya tersenyum. 
“Nenek minta teramat sangat dengan A.D, jangan cerai dengan Wafi. Nenek tak kecewa kalau Wafi tak beritahu nenek pasal pernikahan kamu berdua tapi nenek akan sedih kalau kamu runtuhkan masjid kamu sendiri.”
“Nek…..A.D tak ada kuasa……..”
“Nek, Wafi akan jaga A.D sampai bila-bila.” celah Wafi.
“Betul?”
“Nek, pernah tak Wafi mungkir janji dengan nenek?”
Perlahan-lahan bibir Nenek Esah menguntum senyuman. 
Drama apa yang kau dengan Wafi mainkan ni? Watak apa yang sedang kau lakon kan ni? Kenapa semua kata-kata tu keluar daripada bibir Wafi? Adakah janji ini hanyalah khayalan atau kenyataan? 
Bertubi-tubi soalan muncul di fikiran A.D apabila dia memandang wajah Wafi. Wafi begitu tenang. Wajahnya jelas menampakkan ketulusan. Wajah tenang itu pernah ditatap sebelum ini ketika ayahnya mahu berangkat mengerjakan umrah. Senang benar Wafi menaburkan janji. Kekeliruan semakin membelenggu jiwanya. Dia keliru dengan tindak balas Wafi terhadap dirinya. Dia juga bercelaru dengan perasaannya.
“Nenek makan ya? Dari pagi tadi nenek belum makan,” pinta A.D. Dia mahu mengubah topik perbualan. 
“Cuba nenek rasa. A.D yang tolong Wafi buat tadi. Nenek tengoklah jari A.D tu. Berbalut sebab tak pandai kupas kentang.” ucap Wafi.
Nenek Esah melihat jari jemari A.D. jari telunjuk kirinya dibalut dengan kain kasa putih.
“Tak apa, yang penting A.D cuba. Sini, biar nenek rasa.” 
Nenek Esah mengambil sebiji karipap yang berada di pinggan. Sejuk hatinya melihat kesungguhan A.D dan Wafi mahu memujuknya. Dia mengharapkan perkahwinan cucunya kekal hingga ke akhir hayat.  
-------------------

Tumpuan Wafi terhadap pemanduannya terganggu. Fikirannya hilang fokus kerana kata-kata A.D tadi. Sekali sekala pandangannya diselang-selikan dengan A.D yang berada di sebelahnya. Mata Wafi melihat meter paras kelajuan. Jarum itu menunjukkan ke angka 60km/j. Dia sengaja memandu perlahan.
“Awak ada nak cakap apa-apa ke dengan saya?” soal A.D tiba-tiba. 
Dia sedar dirinya sedang diperhatikan.
“Kenapa awak tanya?”
“Saya ni tak cantik, saya ni tak macam perempuan tapi mata awak tu tak sudah-sudah menjeling kat saya. Kalau bukan sebab awak nak tanya saya soalan, apa lagi?”
Wafi tersenyum. Sama sekali tidak menyangka A.D juga bijak membaca bahasa tubuhnya. Jika dia dapat membaca bahasa tubuhnya, masakan A.D tidak dapat mengagak akan isi hatinya? Ataupun, A.D sengaja mahu mengelak? Dia sendiri tertanya-tanya mengapa sering kali A.D menyatakan yang dia tak layak untuk siapa-siapa. Mengapa A.D mengatakan yang dirinya akan menyesal jika dia mengetahui siapa A.D sebenarnya sedangkan Wafi begitu asyik dan bahagia mengenali sifat di sebalik gadis berambut pendek itu.
“Apa yang awak cakapkan dengan nenek tu betul ke?”
A.D tersentak. Namun dia berusaha untuk berpura-pura seperti tidak tahu.
“Saya cakap apa?”
“Nenek…InsyaAllah kalau betul jodoh A.D dengan Wafi, Allah akan panjangkan jodoh kami. Bukan kita yang menentukan segala-galanya. Apa yang kita rancang tak semestinya itu yang jadi.”
Masih lagi jelas tutur katanya sendiri di fikiran A.D.
“Betul ke awak harap jodoh kita dipanjangkan kalaulah betul saya ni jodoh awak?”
“Ooohh…yang tu ke? Awak, saya buat tu sebab tindakan spontan.”
“Tindakan spontan?”
Wafi segera menekan pedal brek. Dia segera memutarkan stereng kereta ke kiri. Kereta yang tadi bergerak sudah pun berhenti.
“Apasal ni?” soal A.D.
A.D kaget dengan reaksi Wafi.
“Awak cakap apa yang awak beritahu nenek tu semua tindakan spontan?”
“Yalah. Tindakan spontan. Awak tak belajar sains ke dulu masa sekolah? Manusia akan buat tindakan secara tak sengaja kalau ada berlakunya satu kejadian. Lupa?”
A.D sengaja mengembalikan paku buah keras kepada Wafi.
“Saya tahu tapi kenapa tindakan spontan?”
“Nenek tengah kecewa, saya rasa saya perlu cakap macam tu untuk legakan hati dia.”
“Awak tipu nenek?”
“Saya tak tipu. Kan saya cakap kalau awak tu jodoh saya. Sekarang masalahnya awak dengan Nadhira. Awak sayang dia, dia perempuan yang awak cari selama ni dan dia pun sayang awak.”
“Macam mana kalau saya bukan dengan Nadhira? Kalau saya cakap saya dah tak ada apa-apa dengan dia? Kalau saya cakap saya boleh terima awak seadanya?”
Pertanyaan Wafi dibalas dengan pandangan yang kaku. A.D hanya mampu menatap mata wajah itu. Bibirnya membisu. Alangkah bahagianya kenyataan Wafi itu ditelinga A.D. Dia mampu menyulam kebahagiaan bersama lelaki itu jika lelaki itu boleh menerima dirinya. Persoalannya, mampukah Wafi menerima kenyataan itu? Perlahan-lahan A.D cuba menguntum senyuman. Dipaksa bibirnya untuk berbicara. Dia mahu menghadapi kenyataan bukan khayalan.
“Kalau awak bukan dengan Nadhira sekalipun dan awak dah tak ada apa-apa hubungan dengan dia sekalipun, tak mungkin awak akan terima saya kan? Saya bukan perempuan idaman awak. Saya bukan perempuan. Awak tak akan suka dengan saya apatah lagi nak jatuh cinta dengan saya dan mustahil untuk awak terima saya sebagai isteri awak. Awak sendiri yang cakap macam tu. Perempuan macam saya ni awak tak akan pandang. Memang awak buta la kalau awak boleh suka kat perempuan macam saya ni, apa lagi nak buat bini. Awak yang cakap dengan saya masa mula-mula kita jumpa dulu. Awak lupa?”
Perasaan Wafi tersentak. Jiwanya sakit tatkala A.D menyebut kembali kata-katanya dulu. Jika dia dapat memutarkan kembali ke saat itu, dia akan menarik semula kenyataannya. Malah, dahulunya dia yang buta tetapi kini dia celik. Celik dengan erti cinta sebenar. Bukan luaran yang dicari, tetapi dalaman. 

Kadangkala kesempurnaan itu tidak memerlukan sesuatu yang lengkap sebaliknya kesempurnaan itu ialah kesederhanaan. Itulah ayat yang sesuai untuk menggambarkan kesempurnaan dalaman A.D. Dia sederhana, tidak punya sebarang kesempurnaan bagi ciri-ciri wanita idaman tetapi apa yang ada dalam diri gadis itu sudah cukup membuatkan dia sempurna di mata Wafi.
“Qurnia Adriana, awak lain daripada yang lain.”
“Awak cakap apa ni?”
“Awak tak sama dengan Nadhira, bukan setakat Nadhira malah perempuan yang lain.”
“Saya tak faham.”
“Izinkan saya kenal siapa sebenarnya awak. A.D yang saya nampak dari luar tak sama dengan A.D yang ada di dalam.”
“Awak akan menyesal kalau tahu siapa saya.”
“Kenapa awak tak nak cuba beritahu saya?”
“Saya tak boleh. Saya nak buang kenangan dulu.”
“A.D, berikan saya peluang.”
“Saya tak nak awak kecewa.”
“Kenapa awak tak nak saya kecewa?
“Saya………”
Lantas jari jemari Wafi berada di bibir itu.
“Sebab awak pun mempunyai perasaan yang sama macam saya rasakan sekarang ni kan?”
Perasaan A.D tidak menentu. Detik peristiwa bibir Wafi menyentuh bibirnya kembali menjelma. Ketika itu Wafi bukan setakat menghembuskan nafas ke dalam dirinya malah lelaki itu telah menghembuskan suatu perasaan ke dalam hatinya. Satu perasaan yang tak mampu A.D nafikan lagi. Wafi terlalu baik terhadap dirinya. Meskipun awal perkenalan penuh dengan pertengkaran tetapi lama-kelamaan Wafi mula mengubah tanggapannya terhadap lelaki. Puas dia mengubah penampilan dirinya untuk mengelakkan dia jatuh cinta. Namun, kuasa Allah tiada siapa yang mampu tandingi. Allah telah membuka hatinya untuk Wafi.
“Kalau ada sekalipun saya tak boleh.”
“Kita cuba. Kita sama-sama kenal antara satu sama lain. Kalau awak tak mampu nak ceritakan apa yang berlaku, awak boleh simpan semua tu. Sebab, apa yang saya tahu sekarang ni awak dah mengubah kehidupan saya. Awak tak rasa ke mungkin ada sebab kenapa Allah gerakkan hati awak untuk jadikan saya sebagai suami awak sedangkan masa tu saya dan awak pantang bertemu? Awak tak rasa ke ada sebab kenapa Allah gerakkan hati awak untuk jadikan saya suami awak sedangkan masa tu saya adalah musuh awak?”
Jauh di sudut hati A.D, itulah harapannya juga. Dia mahu menerima Wafi tetapi dia merasakan dirinya tidak layak untuk sesiapa.


No comments:

Post a Comment