Stylo Clique ^_^

Friday, October 5, 2012

.:: Superbike itu CINTA ♥ - BAB 33 ::.






BAB 33

Tangan kanan dan kiri Wafi ligat bergerak di atas papan kekunci komputer ribanya. Dia perlu menyemak semula laporan projek pembinaan itu sebelum diserahkan sepenuhnya kepada pelanggan. Sekali sekala pandangannya beralih kepada helaian kertas di dalam fail kelabu itu dan diselang selikan dengan beberapa pelan. Tengkuknya terasa lenguh. Pandangannya beralih. Terasa perit memandang skrin komputer itu. 

Wafi cuba memejamkan mata. Peristiwa lima bulan lalu terpampang nyata di pandangan gelapnya. Masih lagi jelas wajah A.D mengalirkan air mata pada malam itu. Suara orang yang dia sayangi bagaikan pita rakaman di telinganya. Wafi bingkas bangun, menuju ke tingkap pejabatnya. Pemandangan bandaraya yang sibuk terbentang luas di penglihatannya. Dia memandang jam tangannya, tepat menunjukkan pukul 12.15 tengahari. Dia tersenyum.

“Patutlah, dah tengahari rupanya,”

Niat mahu kembali semula ke kerusi terbantut apabila dia mendengar suara deruman kenderaan itu. Wafi memerhatikan semula ke luar tingkap. Motosikal berkuasa besar berwarna hitam itu menarik perhatiannya. Lantas wajah A.D berada di mindanya. Senyuman kembali terukir. Setiap kali dia memandang kenderaan sebegitu, dia akan menoleh untuk kali kedua. Jauh di sudut hatinya mengharapkan A.D adalah penunggangnya.

“Tok..tok..tok,”

Pintu pejabatnya diketuk.

“Masuk,”

Liyana memulas tombol pintu.

“Ni fail yang Encik Wafi minta tadi,” ucap Liyana.
“Terima kasih kak.” balas Wafi tanpa melihat wajah Liyana.

Timbul tanda tanya di hati Liyana apabila melihat Wafi begitu asyik melihat sesuatu menerusi tingkap itu.

“Encik Wafi tengok apa sampai khusyuk macam tu sekali?”

Wafi memandang wajah Liyana.

“Tak ada apalah kak.”
“Kalau tak ada apa, tak kanlah pandang macam nak tembus cermin tingkap tu.”

Wafi tersenyum mendengar kata-kata Liyana.

“Saya ternampak motor besar kat luar tingkap tu.”

Kali ini Liyana pula yang tersenyum tetapi senyumannya diiringi dengan rasa simpati.

“Akak tahu Wafi dah cuba cari dia tapi masih lagi tak jumpa. Akak sendiri dah cuba hubungi semua kawan-kawan dia.”
“Tak apalah kak. Saya faham. Dia memang tak nak saya jumpa dia. Bukan senang nak cari yang tak mahu dijumpai.”
“Bertuah A.D.”
“Kenapa akak cakap macam tu?”
“Sebab dari mata Wafi, akak nampak yang Wafi betul-betul sayangkan dia.”
“Sebenarnya, saya yang bertuah. Dia memang tak sama macam gadis yang lain. Saya yang silap sampai dah tak nampak dengan hanya kerana dia pernah buat silap. Sepatutnya saya terima dia seadanya.”
“Wafi….kadang-kadang kita sebagai manusia ni sememangnya tak akan nampak dan tak tahu menilai sesuatu yang sangat berharga bila sesuatu itu berada dekat dengan kita. Memang telah jadi lumrah, apabila seseorang itu melakukan kesilapan kita akan lupa semua kelebihan dan kebaikan dia. Bila dia dah jauh, baru kita tahu yang kita sangat memerlukan dia.”

Kata-kata Liyana melalui cuping telinganya lalu turun sampai ke hati. Itulah yang dia rasakan kini. Dia menjengah lagi ke arah tingkap, tetapi motosikal itu telah tiada.

“Wafi, kak Yana keluar dulu ya? Tiba-tiba dah tukar topik pula kat pejabat.”
“Tak ada apalah kak. Memang betul apa yang akak cakapkan tu. Saya yang tak tahu menilai.”

----------------------

Foto di dinding itu ditenung lama. Senyuman A.D ketika itu sungguh manis di mata Wafi meskipun A.D berpakaian seperti lelaki. Meskipun A.D cuba menyembunyikan identitinya yang terdahulu, A.D masih lagi tidak mampu untuk berselindung dengan senyuman itu. Senyuman itu penuh dengan kasih sayang. Wafi kagum dengan ketabahan gadis itu. Walaupun dia mengharungi dugaan yang hebat di dalam hidupnya, dia masih lagi mampu mengukir senyuman.
“Wafi,” tegur Pak Aziz.
Puas dia memanggil Wafi untuk turun makan malam bersama-sama tetapi panggilannya tidak disahut. Pak Aziz menaiki tangga untuk mengetahui keadaan Wafi. Sebaik sahaja dia sampai di tingkat itu, Pak Aziz melihat pintu kamar A.D terbuka. Wafi menoleh sebaik sahaja dia mendengar suara lelaki tua itu.

“Mak Som dah siapkan hidangan tu. Wafi tak nak turun makan ke?”
“Kejap lagi saya turun.”

Pak Aziz tersenyum memerhatikan gelagat Wafi.

“Wafi rindukan A.D ke?”

Soalan Pak Aziz dibalas dengan senyuman hambar.

“Pak Aziz pun sama.”
“Puas saya cari dia, Pak Aziz. Saya tak tahu kat mana lagi perlu saya cari.”

Pak Aziz melangkah masuk ke dalam bilik itu. Dia berdiri di sebelah Wafi sambil melihat foto itu juga.

“A.D yang Pak Aziz kenal tak banyak bezanya dengan arwah ayah dia. Keras kepala, berdikari, tabah, sanggup menyembunyikan sengsara daripada pengetahuan yang lain dan juga hati yang sangat-sangat lembut. A.D cepat sedar kalau dia melakukan kesilapan. Wafi janganlah risau, dia tak akan ke mana-mana. Bila sampai masanya, dia akan kembali semula. Memang itu sifat A.D.”
“Sampai bila saya nak tunggu?”
“Pak Aziz tak ada jawapannya tapi hanya Dia yang tahu. Wafi kena banyak-banyak berdoa. Bak kata orang-orang tua, kalau dah jodoh tak ke mana. Allah akan bagi jalan kalau betul Wafi dengan A.D sememangnya di takdirkan bersama.”
“Terima kasih, Pak Aziz.”
“Sama-sama, Wafi. Jom, kita turun makan. Nanti lauk dah sejuk pula,” ajak Pak Aziz.

Wafi mengangguk perlahan lalu mereka sama-sama keluar daripada kamar itu. Setiap kali perasaan rindu menggunung di hatinya, dia akan ke bilik itu. Dia akan memandang setiap pelosok ruang yang ada. Hanya bilik itu menjadi tempat dia melepaskan rasa rindu terhadap insan bernama Qurnia Adriana. Wafi berharap, dia mampu meninggalkan rasa rindu di kamar itu. Agar, apabila dia keluar perasaan itu tidak akan wujud lagi di hatinya. Namun apa yang terjadi adalah sebaliknya. Perasaan itu semakin kuat dan terus mencengkam segenap jiwanya.

----------------------

“Saya baru sahaja dapat laporan untuk sampel tanah kat kawasan ni dan kita perlu buat sedikit pindaan terhadap struktur pada bangunan ni. Saya bimbang kalau kita pakai pelan yang asal ni, akan timbul masalah di kemudian hari.” cadang Wafi.
“Maknanya rekabentuk sebelum ni tidak boleh diambil kira?” soal Encik Majid, wakil kepada syarikat pemilik tanah kawasan pembinaan itu.
“Bukannya tak boleh diambil kira. Saya perlu membuat sedikit pindaan. Memandangkan syarikat sebelum ini mengalami masalah dan kemudiannya Bina Kurnia yang mengambil alih, saya perlu mengambil kira semua aspek.”

Encik Majid mengangguk, menandakan dia mengerti dengan masalah yang sedang berlaku. Dia merasa lega kerana kali ini dia tidak salah memilih syarikat. Dia kagum dengan kredibiliti Wafi dalam menyelesaikan masalah. Encik Majid juga yakin Bina Kurnia Berhad mampu menguruskan pembinaan bangunan komersial di kawasan itu.

“Baiklah, buat masa ni saya berpuas hati. Bila agaknya saya boleh lihat rekabentuk yang dah dipinda tu?”
“Saya akan cuba siapkan dalam masa dua minggu ni. Encik Majid jangan risau. Saya sendiri yang akan uruskan projek ni memandangkan memandangkan masalah yang ditimbulkan oleh syarikat sebelum ni agak besar.”

Encik Majid tersenyum puas.

“Baik, Encik Wafi. Saya akan tunggu perkembangan daripada awak. Untuk perjumpaan yang akan datang, saya akan bawa jurutera saya untuk berjumpa dengan awak. Jurutera saya tu baru lagi. Saya harap awak sebagai orang berpengalaman dapat bantu dia.”
“Terima kasih Encik Majid. InsyaAllah saya akan cuba apa yang termampu.”
“Sama-sama. Memang tak salah apa yang orang cakap. C.E.O Bina Kurnia bukan setakat muda tapi sangat berkebolehan.”
“Masih lagi banyak benda yang saya kena belajar Encik Majid. Saya cuba menyambung apa yang telah diusahakan oleh arwah ayah mertua saya.”
“Ooohh…….awak menantu arwah Ridzuan? Saya pun tak beberapa kenal sangat dengan arwah. Tapi melalui buah mulut rakan-rakan saya yang arwah nampak pendiam tapi sangat efisien bila bekerja. Sebab tu Bina Kurnia sangat gah dalam bidang pembinaan ni.”
“Encik Majid ni terlalu memuji saya. Saya masih lagi tak dapat menandingi arwah.”
“Awak ni memang suka merendahkan diri. Ada apa-apa lagi yang perlu kita bincangkan ke?”

Wafi membelek diari kerjanya. Di situ dia mencatatkan segala-galanya.

“Saya rasa itu sahaja. Encik Majid ada hal ke lepas ni? Nampak tergesa-gesa aje?”
“Saya ada mesyuarat tapak projek kat kawasan Melaka petang ni. Saya rasa saya kena pergi dulu.”
“Baiklah. Apa-apa hal saya akan hubungi Encik Majid.”

Encik Majid mengangguk sambil tersenyum. Dia berjabat tangan dengan Wafi sebelum beredar. Kemudian Wafi meninjau tapak projek tersebut. Dia mengambil beberapa gambar untuk dijadikan sebagai bahan rujukan. Setelah selesai, dia menuju ke keretanya yang terletak di seberang jalan.

Mata Wafi melihat sesuatu yang terletak berhampiran dengan keretanya. Wafi menoleh ke kiri dan kanan dahulu sebelum melintas dan apabila dia merasakan selamat, dia berlari-lari anak ke tempat tersebut. 

Motosikal yang dicarinya selama lima bulan ini berada di hadapannya. Wafi merasakan seperti dalam mimpi. Dia tidak percaya motosikal itu berada di pandangannya. Wafi cuba mengamati setiap sudut yang ada. Manalah tahu dia sedang berkhayal. Memang tidak salah lagi. Motosikal berjenama Kawasaki Ninja bewarna hijau itu memang sah milik gadis yang dirinduinya. Tambahan lagi nombor pendaftaran itu masih segar diingatan Wafi. Tidak mungkin dia silap. Nombor di fikirannya tertera pada plat motosikal itu.

Penglihatan Wafi segera mengliar di sekeliling. Dia mencari susuk tubuh itu. Dia tidak mahu melepaskan A.D lagi. Kali ini dia tidak mahu mensia-siakan gadis itu. Dia sudah bersedia menerima kisah silam A.D. Dia sudah tidak kisah. Bukan kerana diri A.D masih suci atau tidak menjadi penyebab hatinya berdetak dan menyebut nama itu. Tetapi kerana hati A.D seadanya. Wafi mengambil keputusan untuk terus menunggu di situ. Tiba-tiba sahaja telefon bimbitnya berbunyi.

“Hello.”
“Wafi, kak Yana nak ingatkan yang kita ada mesyuarat dalam masa setengah jam lagi.”
“Kak Yana, tolong batalkan mesyuarat tu.”
“Wafi, kenapa tiba-tiba nak batalkan mesyuarat? Wafi juga yang cakap semalam mesyuarat hari ini penting.”
“Kak Yana, bagi saya tak ada apa yang lebih penting melainkan Qurnia Adriana. Mesyuarat tu bila-bila masa boleh saya adakan. Nanti saya akan beritahu akak tarikh baru untuk mesyuarat tu. Saya ada hal ni.”

Wafi segera memutuskan panggilan. Dia tidak mahu ada sesuatu pun yang boleh menghalang dirinya pada hari itu. Sudah cukup lama dia menunggu berita daripada A.D. Kehilangan dan kebisuan A.D sudah cukup membuatkan jiwa Wafi menjerit terseksa.

“Bro,” panggil suara itu.

Wafi menoleh ke belakang tatkala mendengar suara itu hampir dengannya.

“Bro dah duduk atas motor saya ni,” ujar lelaki berkulit cerah, bermata sepet dan sedikit berisi itu.

Wafi terkejut.

“Awak pasti ni motor awak?”
“Kenapa pula saya tak pasti. Saya ada kuncinya,” kata lelaki itu sambil menunjukkan gugusan kunci kepada Wafi.
“Saya rasa saya kenal dengan pemilik motor ni.”
“Sayalah. Tapi rasanya kita tak pernah berjumpa sebelum ni.”

Wafi kehairanan. Pasti ada sesuatu di sebalik semua ini. Wafi menghulurkan salam perkenalan.

“Saya Wafi.”
“Ikmal tapi biasa orang panggil Jepun.”

Jepun menyambut tangan Wafi.

“Jepun memang beli motor ni ke?”
“Kenapa kau tanya? Motor ni ada kena mengena dengan kau ke?”
“Tak adalah. Aku rasa aku memang tak silap. Aku betul-betul kenal tuan motor ni.”
“Siapa?”
“A.D.”
“A.D?”
“Nombor plat motor ni mewakili nama dia. ADY 707. Sebab tu aku terkejut bila kau cakap ni motor kau.”

Jepun mengerutkan dahinya.

“Kau kenal ke dengan A.D?” soal Wafi apabila melihat raut wajah Jepun.
“Kenapa kau cari A.D? Siapa A.D ni dalam hidup kau?”

Begitu pelik dan hairan apabila melihat Wafi begitu bersungguh-sungguh mencari pemilik asal motorsikal tersebut.

“Isteri aku.”
“Isteri?” soal Jepun dalam nada terkejut.

Wafi tersenyum lalu mengangguk.
Tiba-tiba Jepun teringat peristiwa A.D datang kepadanya lalu memecut laju di litar. Ketika itu dia dapat melihat wajah A.D tidak seperti selalu. Seperti ada serinya. Dia tidak pernah melihat A.D sebegitu sepanjang perkenalannya. Apa yang diduga sama sekali tidak meleset. Pasti ada seseorang di sebalik ukiran senyuman itu.

“Kalau dia isteri kau, kenapa kau cari dia? Bukannya seorang suami semestinya tahu kat mana isteri dia ke?”
“Aku manusia biasa, kadang-kadang tersilap langkah dan terjatuh.”
“Kau tak jumpa dia ke? Sampai kau tak tahu dia dah jual superbike ni kat aku?”

Wafi menggeleng.

“Maknanya, kau ada jumpa dialah?”
“Ada. Dua bulan lepas. Dia jual motor dia ni kat aku.”
“Dia ada kat mana?”
“Aku tak tahu dia tinggal mana.”

Anak mata Wafi berubah. Jepun dapat melihat perubahan pada raut wajah Wafi. Wajah yang tadinya penuh harapan, kini bertukar menjadi kecewa.

“Aku tak tahu pula A.D dah kahwin. Dia tak pernah beritahu aku. Sorry bro. Aku tak dapat tolong kau. Tapi kalau dia ada jumpa aku lagi aku akan beritahu kau. Muka kau pun aku tengok memang macam orang hilang bini.”
“Terima kasih, Jepun. Ini kad aku. Kalau ada apa-apa hal, kau beritahu aku. Kau seorang aje yang dapat tolong aku sekarang ni.”

Kad berwarna putih itu bertukar tangan. Jepun mengangguk mengerti.

“Wafi,” panggil Jepun setelah Wafi berada di keretanya.

Wafi segera menoleh.

“Aku memang tak tahu dia duduk mana. Tapi aku tahu dia kerja kat mana.”

Jauh di sudut hati Wafi, dia mengucap syukur. Harapan yang selama ini kian malap lalu tiba-tiba ada sinarnya lantas hampir menjadi kenyataan. Tidak sia-sia dia berdoa kepada Maha Kuasa selama ini.

“Kat mana?”
“Tak silap aku kat Majid Builder Berhad.”
“Majid Builder?”

12 comments:

  1. wow. ada chance ke Wafi akan jumpe AD?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha..nak tau ade chance ke tak...
      nantikan SIC kat pasaran ye...
      TQ dear.. :)

      Delete
  2. apa agaknya yg terjadi bila riana jumpa wafi

    ReplyDelete
    Replies
    1. jeng...jeng..
      nanti kan sambungannye ye kat pasaran ye..
      TQ sbb bce SIC.. :)

      Delete
  3. sis...dah xda sambungan lg ke?? cerita akak ni buat saya teruja nak terus tahu apa yg berlaku seterusnya.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade dear..nantikan sambungannye kat pasaran..
      InsyaAllah akan keluar tidak lama lg sbb minggu depan sye akan editing sblm printing.. nantikan ya...
      terima kasih sbb bce SIC.. :)

      Delete
  4. ALA DA ABES DA ... AIN CEPAT LA NK NOVEL 2 SATO...

    ReplyDelete
  5. bile nk kuar sambungan die?xsbr nk beli...:/

    ReplyDelete
  6. InsyaAllah...Penerbit saye aka Fajar Pakeer dh inform akan keluar novel Superbike Itu Cinta..
    nantikan novel keluaran bulan Mac Fajar Pakeer ye..
    :)

    saya lg xsabar nak tunggu kelahiran k2 sye ni berada di pasaran.. ;)

    ReplyDelete
  7. ain..kat popular aritu cari novel ni xde..kat mana ade ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh tny org kat Popular tu??
      mm..ari tu ain g popular pun tinggal 2 je..
      mungkin dh abes stok kot..
      xpun cb cri kat MPH sbb stok MPH byk ckit drp Popular..ok??

      Delete